Unilever investoval 114 milionů eur do startupu Geno. Přinese budoucnost bez palmového oleje a fosilních paliv v čisticích přípravcích a v kosmetice

Praha, 9. února 2023 – Společnost Unilever investovala 114 milionů eur do biotechnologického stratupu Geno. Spojenými silami nahradí deriváty palmového oleje a ropné deriváty v kosmetických a v čisticích prostředcích udržitelnějšími přísadami. Využijí zkušenosti startupu v oboru biotechnologických procesů na principu fermentace. Palmový olej bude nahrazen cukrem a postupně také alternativními ekologickými surovinami pro tvorbu mastných alkoholů, potřebných v přípravcích. Investice do biotechnologií představuje jednu z největších v historii společnosti. V blízké budoucnosti se budou produkty Unilever vyrábět bez použití látek, které zatěžují planetu a mají vysokou uhlíkovou stopu.

Produkty osobní péče značky Unilever jako kosmetika a čisticí prostředky projdou revoluční změnou. Společnost investovala do biotechnologického startupu Geno sumu 114 milionů eur. Společný inovativní projekt si předsevzal nahradit deriváty palmového oleje a deriváty fosilních paliv ekologičtějšími rostlinnými alternativami, jako jsou cukr nebo zemědělské zbytky na bázi sacharidů.

Palmový olej v kosmetice a v potravinách není problematický jen ze zdravotního hlediska. Jeho výroba a používání jsou současně odmítány také kvůli dopadu na planetu. Získává se z palem, které jsou vysazovány a pěstovány na vypálených plochách bývalých deštných pralesů. Pro zisk palmového oleje se tedy zmenšují deštné pralesy, produkující podstatnou část kyslíku na Zemi, jež jsou domovem mnoha ohrožených živočišných druhů. Jeho používání se však doposud toleruje kvůli jeho bezkonkurenčně nejnižší ceně mezi rostlinnými oleji.

Kde zdroje nestačí, zasahují biotechnologie

V některých výrobcích zůstávalo použití palmového oleje prozatím nenahraditelné, protože jeho vlastnosti se obtížně imitují náhražkami, například jeho konzistence. Palmový olej tuhne při pokojové teplotě, díky čemuž stále slouží jako častá přísada krémů, aby se neroztékaly. Je také bohatým zdrojem vitaminu E a antioxidantů, které jsou v kosmetice velmi potřebné.

Moderní biotechnologické procesy ale dokáží simulovat vlastnosti derivátů palmového oleje. Z tohoto důvodu se společnost Unilever rozhodla investovat do startupu Geno, který se zabývá různorodými biotechnologickými aplikacemi a procesy.

„Dlouhodobě bojujeme za ekologičtější výrobu čisticích přípravků a produktů osobní péče, ať už jde o používání recyklovatelných obalů nebo nyní o náhradu přísad s vysokou uhlíkovou stopou a s negativním morálním aspektem. Věříme, že technologie znamenají naši budoucnost, proto usilujeme o jejich aplikaci také v našich závodech. Startup Geno vytváří unikátní řešení na poli biotechnologie a spolupráce s ním nám připadá naprosto přirozená, protože máme společný cíl. Dokážeme díky tomu nahradit používané složky našich produktů lepšími a ekologičtějšími alternativami, které by jinak skončily jako odpad. Přitom z nich lze biochemickými transformacemi vytvořit látky, využitelné ve výrobě,“ říká Michaela Franeková, Country manažerka pro Unilever Česká a Slovenská republika.

Místo oleje sacharidy

Startup Geno používá cukr jako jednu z náhrad za fosilní uhlovodíky a mastné kyseliny. Ten se pomocí fermentace transformuje až na mastné alkoholy, velmi žádané v čisticích přípravcích a v produktech osobní péče. Použití cukru je výrazně méně ekologicky náročné než využívání palmového oleje. Tato technologie, extrahující jako zdroj sacharidy místo lipidů, by mohla snížit emise uhlíku, vytvářené při procesu, až o 50 %. Navíc se jako vstupní látka nemusí používat samotný cukr, lze ho nahradit alternativními sacharidy, pocházejícími z nevyužitých zemědělských zbytků (stébla z obilovin nebo strniště).

Produkty fermentace představují zmíněné mastné alkoholy, které lze upravit na látky snižující povrchové napětí, tedy tenzidy. Tyto látky způsobují vznik pěnění a reprezentují základní složku čisticích prostředků. Biotechnologie touto cestou dopomůže k výkonnějším a udržitelnějším metodám výroby produktů s identickými, nebo dokonce lepšími vlastnostmi.

Budoucnost s přípravky bez palmového oleje je na dosah ruky. Očekávaná produkce přípravků s alternativními přísadami z cukru a celulózy by se měla spustit během dekády. První výrobky tohoto typu přijdou na spotřebitelský trh během následujících let.

Lokální udržitelné kroky

Společnost Unilever pracuje na vývoji ekologičtějších surovin do svých produktů také v Evropě. Společně s firmou Evonik začne na Slovensku produkovat suroviny na výrobu čisticích přípravků na přírodní bázi, které budou navíc plně biologicky odbouratelné. Jejich základem se stanou rhamnolipidy, vznikající taktéž fermentací cukru. Mají výborné pěnící vlastnosti, znamenají tedy ideální náhradu těchto přísad čisticích a kosmetických přípravků – navíc zůstávají šetrné vůči přírodě.

O společnosti Unilever

Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů osobní péče a krásy, péče o domácnost, potravin a zmrzlin s prodejem ve více než 190 zemích a s produkty používanými 3,4 miliardy lidí každý den. Zaměstnává 148 000 lidí, v roce 2021 dosáhl obratu 52 miliard eur. V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně světoznámých značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos a Surf a dalších značek jako Love Beauty & Planet, Seventh Generation či The Vegetarian Butcher. Mezi lokální poklady patří např. značky Míša a Savo.

Vizí společnosti je být světovým lídrem v oblasti udržitelného podnikání. Strategie udržitelnosti, tzv. Unilever Compass, se zaměřuje na aktuální výzvy dnešní doby, zejména v oblasti sociální a environmentální. Zcela zásadní význam mají vývoj a inovace.

Ačkoli máme před sebou ještě mnoho úsilí, Unilever cítí hrdost nad faktem, že byl v roce 2021 uznán jako lídr odvětví ohledně indexu udržitelnosti Dow Jones a již jedenáctý rok po sobě ​​jako nejlépe hodnocená společnost v průzkumu GlobeScan / SustainAbility Sustainability Leaders 2021.Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku ustavil v roce 1991. Unilever ČR, spol. s r. o., s hlavním sídlem v Praze, je součástí regionu Východní Evropa (EE) spolu s dalšími devatenácti pobočkami. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává cca 330 zaměstnanců.