(Praha, Tachov, Uherský Ostroh) – Online magazín Městem na kole společně s časopisem Český les publikoval článek První cyklostezka v českých zemích se otevřela před více než 120ti lety, který prezentuje první výsledky více než sedmiletého výzkumu archiválií a historických podkladů dotýkajících se historie cyklistické dopravy a infrastruktury v českých zemích.
První doloženou cyklostezkou na našem území je stezka postavená v roce 1900 na jihovýchodní Moravě u Uherského Ostrohu. O dva roky později pak vznikla cyklostezka v západních Čechách z Tachova do výšin Českého lesa. Tyto dvě cyklostezky vznikly z iniciativy tehdejších cyklistických klubů přesně před 123 a 121 lety v éře vrcholící první vlny zájmu o jízdní kolo.
Tento objev je součástí výzkumného projektu Historie cyklistické dopravy v českých zemích, který vede a iniciuje šéfredaktor Městem na kole Jiří Motýl. „Vše začalo před zhruba osmi lety, kdy jsem začal pátrat po historii zbytku cyklopásu z 50. let 20. století podél Letňanské ulice v Praze 9. Zatímco běžně se uvádí, že se cyklostezky v Česku začaly plánovat, s jedinou výjimkou okruhu v Hradci Králové, až v raných 90. letech, tady náhle byly pozůstatky cyklostezky mnohem starší. To mě zaujalo a chtěl jsem zjistit o jejím původu víc,“ uvádí k prvním impulzům pro své bádání Jiří Motýl.
Ačkoliv historie cyklistiky v českých zemích je z hlediska sportu a historie jednotlivých cyklistických klubů obstojně zmapována, doposud byl v badatelské činnosti a interpretaci archiválií kladen jen malý důraz na historii cyklistiky jako běžného způsobu dopravy a s tím spojených témat, jako je například výstavba cyklistické infrastruktury nebo dopady činnosti prvních cyklistických klubů na využití jízdního kola jako dopravního prostředku.
„I to je možná jeden z důvodů, proč téma prvních cyklostezek na našem území doposud unikalo širší pozornosti. Teprve přes studium archiválií cyklistických klubů, s cílem nalézt zmínky o běžné dopravní infrastruktuře, jsem se dopátral toho, že první cyklostezky na našem území vznikaly již před první světovou válkou, tedy desítky let před tím, než je běžně uváděno,“ doplňuje Jiří Motýl.
Výzkumný projekt je rámován přibližně lety 1880 – 2000 a soustřeďuje se na území Čech, Moravy a Slezska, s přesahy na Slovensko, do Rakouska nebo dalších zemí. Inspiruje se i obdobným projekty ze zahraničí, které přinášejí nové pohledy na to, proč v některých regionech se stala cyklistická doprava běžnou součástí každodenní reality měst, zatímco jinde se mezi běžné formy dopravy vůbec neprobojovala.
Současný článek je jedním z prvních výstupů projektu, další témata jsou aktuálně rozpracovaná. Výzkum je zároveň vzhledem ke své šíři otevřen možné spolupráci z řad dalších zájemců o téma historie cyklistické dopravy.
Článek souběžně vychází i v časopise Český les, číslo 21/2022, vydávaným Českým svazem ochránců přírody ve spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR.