Praha, 21.3. 2023 – Únorová mimosezóna ukazuje v plné nahotě problémy českého hotelnictví. Zatímco před covidem patřila Česká republika a Praha k tahounům celého středoevropského prostoru, nyní se Praha krčí na posledním místě. Vyplývá to z dat světově uznávané společnosti STR.
Slabou útěchou může být meziroční nárůst klíčových metrik (obsazenost a cena pokoje), ale k té dochází z důvodu, že se stále srovnává současnost s loňskou covidovou zimou. Pokud se ale porovná Praha a Česká republika se srovnatelnými zeměmi a městy, nachází se na chvostu, což je nepříjemná novinka.
Poprvé v historii se Praha propadla v ceně pokoje za Bratislavu a za Varšavu. Budapešť a její výsledky, kdy začíná nahánět Vídeň, již vypadají nedostižně. Varovný je zejména trend. Zatímco Varšava zvýšila meziročně ceny pokoje o 37 % a Bratislava o 30 %, Praha jen o 10 %. To vůbec nepokrývá inflaci a zejména „hotelovou inflaci“ (energie a potraviny), která je vyšší než inflace celková. Přitom se porovnáme s covidovým únorem 2022 – tedy se spíše velmi špatným měsícem z hlediska turistiky.
Časy, kdy Praha šlapala na paty Vídni (tradičně opřenou i o kongresovou turistiku), jsou, zdá se, pryč.
„Český hotelový trh čekají změny“, říká majitel největší české hotelové sítě Jaroslav Svoboda (Czech Inn Hotels). „Zveřejněná data (STR) navíc neukazují problémy českých hotelů v plné nahotě, neboť nepracují s náklady. Všimněme si, že přestože se hosté vrací, tak ceny pokojů klesají (Praha o 9% únor oproti lednu), což signalizuje krizi. Pro nás ale byla krize vždy příležitost,“ uzavírá Jaroslav Svoboda, známý svým optimismem za jakékoli situace.
Meziroční srovnání
Únor 2023 vs Únor 2022 | ||||||
Occ % | ADR | % změna z 2023/2022 | ||||
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | Occ. | ADR | |
Evropa | 61,1 | 47,5 | 120,18 | 100,82 | 28,7% | 19,2% |
Česká republika | 48,4 | 29,2 | 79,1 | 72,08 | 66,0% | 9,7% |
Západní Evropa | 56,9 | 38,3 | 130,41 | 111,82 | 48,7% | 16,6% |
Berlín | 63,8 | 35,7 | 113,81 | 78,62 | 78,9% | 44,8% |
Bratislava | 46,6 | 27,5 | 85,39 | 65,69 | 69,6% | 30,0% |
Budapešť | 53,8 | 41,9 | 92,89 | 74,68 | 28,5% | 24,4% |
Praha | 49,5 | 28,4 | 80,39 | 73,16 | 74,4% | 9,9% |
Vídeň | 49,0 | 26,5 | 107,31 | 91,3 | 85,0% | 17,5% |
Varšava | 67,1 | 45,6 | 80,98 | 59,27 | 47,3% | 36,6% |
Occ % = obsazenost hotelů; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech
Meziměsíční srovnání
Středoevropský prostor je díky klimatickým podmínkám jiný než jižní či západní Evropa.
Přesto klesající křivka ČR vypadá varovně.
České hotely, které nekopírují trh
Occ % | ADR | |
Únor 2023 | 2023 | 2023 |
Hotel Merkur | 93,3 | 62,0 |
Occ % = obsazenost; ADR = průměrná dosažená cena pokoje v eurech
Pochopitelně tristní situace českého hotelového trhu se netýká všech. Z dat STR vyniká zejména skupina Czech Inn Hotels – dominantní poskytovatel hotelových služeb v Praze a jedna ze tří největších hotelových sítí v České republice. Zejména v segmentu „obyčejných“ čtyřhvězdičkových hotelů bije do očí jejich skoro stoprocentní obsazenost.
Příkladem jsou hotely Merkur, Josephine a další provozovny řetězce Czech Inn. „Ano, jde o firemní strategii, kterou bůhvíproč nikdo z konkurence nekopíruje,“ diví se Marek Boura, obchodní ředitel. „Nečekáme s vysokou cenou, zda se někdo nachytá a přijede, ale aktivní obchodní politikou se snažíme mít hotely především plné. Je to filozofie majitele Czech Inn, pana Svobody, který vždy říká, že chce mít hlavně dobrou náladu a to znamená nebloumat po poloprázdném hotelu. Čísla pak nakonec přijdou,“ uzavírá s úsměvem Marek Boura.
O STR:
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.