I přes zdražování se Češi v lyžování příliš neomezovali, naprostá většina byla na horách v Česku

Praha 3. dubna 2023 – Lyžování letos bylo dražší podle 79 % Čechů, kteří strávili zimní dovolenou na horách. I přesto si ale polovina lidí užívala hory zhruba stejný počet nebo více dnů jako loni. Slováci jsou na tom téměř stejně jako Češi, chování i názory obou národů se téměř neliší. Na horách v Česku strávilo zimní dovolenou 72 % Čechů a na Slovensku 82 % Slováků. Vyplývá to z průzkumu společnosti Patron GO mezi dvěma tisíci Čechy a tisíci Slováky, kteří strávili zimní dovolenou na horách. 

Zhruba třetina lidí (34 %) byla na horách méně dní než loni, mimo jiné i kvůli všeobecnému zdražování. Z těch, kteří svůj pobyt zkrátili, 38 % uvedlo, že důvodem byl fakt, že se vše zdražilo a nemají tolik peněz. Nejčastěji Češi lyžovali dva až pět dnů (55 %) nebo týden (35 %). 

„Je vidět, že Češi i Slováci jsou horalové a neodepřou si lyžování i přesto, že se vše zdražilo. Většina to řeší tím, že své pobyty na horách krátí. A naprostá většina lidí lyžuje doma a nejezdí do zahraničí,“ konstatuje Lukáš Vršecký, šéf Patron GO. 

Polovina Čechů (51%) uvádí, že letos utratila na horách více peněz než před rokem. Zhruba čtvrtina přitom zaplatila více peněz především za jídlo, a čtvrtina za vše dohromady – za jídlo, ubytování i skipasy. V případě Slováků za zimní radovánky více utratilo 57 % respondentů.

Téměř 80 % Čechů za letošní zimní dovolenou zaplatilo do 20 tisíc korun, z toho zhruba polovina se vešla do 10 tisíc korun. Slováci jsou ještě skromnější, téměř
90 % z nich utratilo méně než 1000 EUR a 60 % méně než 500 EUR.

„Zajímavé je, že Češi i Slováci to mají s lyžováním a zimní dovolenou na horách téměř stejně. Chování, útraty i názory obou národů se liší minimálně. V ostatních průzkumech se přitom jejich ekonomické chování většinou odlišuje více,“ doplňuje Vršecký.

Lidé v obou zemích jednoznačně nejvíce vyhledávali domácí svahy. Ze zahraničí bylo pro Čechy favoritem Rakousko. Z Čechů, kteří letošní sezónu strávili s zahraničí, 19 % uvádí, že důvodem je lepší lyžování za srovnatelné ceny. A 16 % si rádo připlatí, protože zahraničí je sice dražší, ale lepší.

Průzkum uskutečnila společnost Patron GO v období od 14. do 20. března 2023 mezi 2069 respondenty v ČR a 1042 respondenty na Slovensku. V ČR bylo 89 % respondentů ve věku 18 až 44 let, na Slovensku to bylo 81 %.

O společnosti

Patron GO je jedinečná fin-tech aplikace, která nemá ve střední Evropě konkurenci a která pomáhá lidem šetřit na běžných platbách. Funguje na principu pasivního náhledu na bankovní účet, kdy pomocí algoritmu dokáže identifikovat předražené, ale i nebezpečné transakce, typicky například rychlé půjčky. Majitele účtu na ně upozorní a rovnou nabídne výhodnější řešení. Aplikace je propojená téměř se všemi bankami v ČR, aktuálně ji využívá přes 140 tisíc uživatelů a je dostupná v Česku a na Slovensku. Zakladateli jsou Jiří Paták, zakladatel finančního srovnávače Chytrý Honza, a Lukáš Vršecký, zakladatel věrnostní platformy Rondo.