Analýza: Boj s negativními dopady hazardního hraní formou místní regulace se nese na vlně emocí

Zastupitelstva nemají k dispozici data dopadů nulové tolerance 

Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) zveřejnilo studii „Analýza rozhodovacího procesu  regulace land-based hazardních her v obcích ČR“, ve které rozebírá rozhodovací procesy přijímání  místních regulací (tzv. Obecně závazných vyhlášek) hazardu a nezamýšlené dopady tohoto typu rozhodnutí. Šetření CETA se zaměřilo na velká krajská města, která v minulosti přijala nejpřísnější  formu regulace, tzv. nulovou toleranci kamenných provozoven. Ani jedno město z trojice Brno,  Ostrava, České Budějovice ale nedisponuje analýzami dopadů a města tak nemají k dispozici data  ani přehled o stavu hazardu na svém území. Ukazujete se tak, že i na místní úrovni chybí kvalitní  analýza dopadů regulace (ex-ante) a jejich vyhodnocování v čase (ex-post). Na nedostatečné  hodnocení dopadů regulace je často upozorňováno na úrovni centrální. 

Všechna města v rámci svých odpovědí v dotazníku ke studii reportují, že se zamýšlené cíle zákazu  hazardu podařilo naplnit. A to i přesto, že při přijímání nulové tolerance nebyly stanoveny žádné  metriky nebo podmínky úspěšného zavedení. Hodnocení dopadů regulace je ze strany samosprávy vesměs politicky „normativní“, emocionálně podbarvené. Záměr snížit dostupnost hazardu na svém  území totiž nejsou města schopna nijak objektivně vyhodnotit. Města navíc ani takové vyhodnocení  nerealizují a na magistrátech chybí osoby, které se pečlivou analýzou situace po zákazu zabývají. 

Tato absence dat o situaci mezi hráči na území měst je zarážející zejména v kontextu toho, že města  si jsou vědoma např. rozkvětu černého trhu nebo rozvojem problémového hraní prostřednictvím jiných  herních kanálů. Všichni víme, že s hazardem jsou u problémových hráčů spojeny nežádoucí jevy, ale  pokud zavádíme regulaci, která jasně říká, že tyto jevy sníží, musí je být regulátor schopen měřit a cíle  vyhodnocovat,“ říká Aleš Rod, ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz (CETA)

To potvrzuje i Jakub Žofčák, analytik CETA: „Zástupci Brna a Ostravy v dotazníku reportují snížení  počtu hazardních hráčů, nemají však k dispozici data, která by tyto závěry mohla podpořit. Stejně tak  nelze na základě jednoduché analýzy dostupných dat usoudit, zda má zákaz hazardu v uvedených  městech pozitivní vliv na kriminalitu,“ doplňuje Žofčák.  

Analýza a dotazníkové šetření CETA dospívá k závěru, že zákazem land-based hazardu nedošlo ve  zkoumaných městech k vymýcení hazardu, prokazatelnému snížení počtu patologických hráčů ani ke  snížení kriminality. Dochází naopak k substituci těchto aktivit dojížděním do sousedních obcí, nebo  přesunem do online prostoru či na černý trh. Významnými trendy je v tomto kontextu zejména vznik  nelegálních heren a záchyt tzv. kvízomatů Celní správou České republiky. Nicméně je třeba  podotknout, že pro skutečně hloubkovou analýzu by bylo třeba použít data shromažďovaná 

samotnými obcemi. Ta ale neexistují. 

„Podle samotných obcí je motivací k redukci land-based hazardu nejčastěji snaha o snížení počtu hráčů  v obci. Omezení nabídky však nemusí automaticky znamenat snížení prevalence hazardu, zejména kvůli  možnosti substituce land-based hazardu online hazardem, černým trhem, land-based hazardem v 

sousední obci nebo v jiných povolených aktivitách,“ konstatuje Žofčák. Při prohibitivní regulaci sice  hráč nebude chodit do místní herny nebo kasina, ale problémy spojené s patologickým hraním  přetrvají. Oproti online hazardu mají kamenné pobočky relativní výhodu v „dohledu“ nad hráčem,  kontrole alkoholu či drog.  

Nejen nelegální subsituty, ale i povolený online hazard a online kurzové a live sázení leží mimo dosah obecně závazných výhlášek přijímaných na úrovni obecních zastupitelstev. CETA ve svém hodnocení  konstatuje, že stav, kdy jedny z největších a nejdůležitějších sídel nemají k dispozici ani data, ani  analýzu dopadů tak významných opatření, je alarmující. Regulace totiž dopadá na příležitostné hráče i turistický ruch, patologické hráče to zároveň motivuje využívat potenciálně více škodlivé nelegální  substituty legálního hraní. Větším problémem ale je, že rozhodnutí zastupitelstev o formě regulace má  širokou škálu dopadů a nezohledňuje zdaleka jen sektor nabídky hazardních her – podobné vzorce  rozhodování se totiž vyskytují i v jiných oblastech nebo u jiných témat, o nichž samosprávy rozhodují. 

„Nejde ani tak o hazard. Prohibice land-based hazardu je lakmusovým papírkem toho, jak se nemá  dělat regulace v obcích. Dlouhodobě upozorňujeme na to, že v regulatornímu rozhodování chybí práce  s daty, stanovování měřitelných cílů a jejich vyhodnocování. Bohužel na úrovni samospráv je to ještě  závažnější problém,“ vysvětluje Rod. „Jistě, řada menších obcí na to nemá kapacity nebo know-how,  což není omluva, jen konstatování faktu, ale pro statutární nebo krajská města toto neplatí. Ta by měla  jít příkladem,“ myslí si Aleš Rod.  

Studie mimo jiné poukazuje na fakt, že pandemie covid-19 simulovala stav úplné prohibice land-based  hazardu. Data implikují, že prevalence patologického hraní přitom v tomto období mírně vzrostla. To  je výrazný argument, který by měl být dále zkoumám pohledem adiktologickým i fiskálním: Prohibice  hraní v kamenných pobočkách nemusí mít takový dopad, jaký je těmto místním regulacím přisuzován. 

Autoři studie upozorňují na nutnost činit regulatorní rozhodnutí procesem Local Impact Assessment,  tedy hodnocením lokálních dopadů regulace. Minimálně by mělo jít o základní analýzu dané  problematiky (pozitivní dopady vs. negativní dopady) a stanovení měřitelných cílů, které budou po  čase vyhodnoceny.  

Předpokladem efektivní regulace na obecní úrovni je následující doporučený postup: 

1. detailní a objektivní popis stávajícího stavu, 

2. vymezení měřitelných cílů regulace a doby jejich naplnění, 

3. analýza dopadů regulace na základě výnosů a nákladů tohoto opatření, 

4. zpětné vyhodnocování dopadů s ohledem na stanovené cíle a 

5. revize regulace po předem stanovené době.