Praha, 19. dubna 2023 – Děti a mládež v České republice sledují sociální sítě historicky nejdelší dobu. V průměru je to 165 minut denně. Důvodem jejich používání je z více jak 85 % zábava a kontakt s přáteli, ale ze 77 % i zdroj informací*. Ty často zahrnují i nereálné ideály krásy včetně nežádoucích rad na úpravu vzhledu. Tyto toxické rady přitom negativně ovlivňují dětské sebevědomí, mnohdy i zdraví. Na toto nebezpečí se letos zaměřil Projekt sebedůvěry Dove, který již od roku 2004 podporuje sebedůvěru, která nepramení z falešné krásy, ale jedinečnosti každého z nás.
Rok 2022 překonal historicky nejdelší průměrnou dobu sledování sociálních médií. Jen vloni strávilo běžné české dítě na sociálních sítích přes 2 hodiny a 45 minut. Sociální sítě navštěvuje denně 94 % českých dětí. Slouží jim z 86 % jako zdroj zábavy, z 85 % jako platforma k propojení s přáteli a ze 77 % jako zdroj informací. A často i těch negativních, které mohou nepříznivě působit na dětskou psychiku a zdraví.
Přesně na to reaguje Projekt sebedůvěry Dove. Ten si klade za cíl budovat u dětí silné sebevědomí, které bude vycházet z jejich jedinečnosti, ale také u jejich rodičů, jenž by jim měli být vzorem. Projekt sebedůvěry Dove realizuje kampaně pro uvědomění si pravé krásy a jedinečnosti již od roku 2004, kdy zapojil do reklamy namísto modelek reálné ženy všech tvarů a etnik. Na přirozenou krásu, jež nepodléhá moderním trendům a unikátnost vzhledu každého člověka značka upozorňuje každoročně novým tématem. V minulém roce obrácená selfie, která poukazovala na nereálnost vyretušovaných fotek a vzhled bez digitálních úprav po vyfocení. Doposud tento projekt pomohl svou edukační činností globálně již 82 milionům dětí, z toho v Česku a na Slovensku necelému čtvrt milionu.
Letošní téma Projektu sebedůvěry Dove opět cílí na nejcitlivější část populace – mládež, potažmo jejich rodiče a školní psychology. Upozorňuje na nebezpečí, které představují toxické rady na sociálních médiích, kde děti tráví stále více času.
“Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem na sociálních sítích, a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je rada škodlivá. Nejde přitom jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i jejich samotné zdraví. Je velmi důležité tuto problematiku začít řešit. Rodiče by měli získat podporu a praktické tipy, jak o těchto věcech se svými dětmi komunikovat a posilovat vzájemnou důvěru v rodině. Děti potřebují cítit, že zájem ze strany rodičů o to, co sledují na sociálních sítích, je skutečný a nejde jen o způsob kontroly. Musíme hledat způsoby, jak podporovat u dětí zdravé vnímání sebe sama a nesrovnávat svůj vzhled s ostatními,” sděluje Mgr. Šárka Kučerová, psycholožka a odborná garantka Projektu sebedůvěry Dove.
Nejčastěji se tyto rady týkají zkrášlování zevnějšku prostřednictvím beauty tutorialů. S přibývajícími vrstvami make-upu, filtrů a vylepšeními přicházejí děti o jedinečnost a své sebevědomí. Přesně to potvrzují statistiky, které uvádějí, že až 64 % dívek ve věku od 14 do 17 let touží být vnímáno na základě svých činů, nikoliv vzhledu **.
“Projekt sebedůvěry Dove během každoročních kampaní upozorňuje, jak je módními stereotypy ohrožována naše sebedůvěra a jedinečnost. Cílem je ovlivnit co nejvíce ohrožených dětí, proto organizujeme mimo jiné edukativní workshopy pro děti a odborné besedy pro rodiče, na téma budování zdravé sebedůvěry dětí. Vloni se nám podařilo v rámci projektu ovlivnit život více než 80 tisíc dětí po Česku a Slovensku a letos plánujeme v edukativních aktivitách pokračovat. Na našem speciálním webu projektsebeduvery.cz komunikujeme praktické rady pro školáky, rodiče i školní psychology, kdy zpozornět, jaký obsah sociálních sítí dítě sleduje a jak adekvátně reagovat,” představuje projekt Lucie Brožová, Brand Manager Dove, Unilever CZ.
Pro představu uvádíme toxickou radu, která se šířila na sociálních médiích a měla za následek nevratné poškození zdraví.
V průběhu roku 2020 se na populární síti TikTok virálně šířilo video, které prezentovalo, jak docílit rovných zubů. Influencerka se statisíci sledujících v něm radí, jak můžete pomocí pilníku na nehty obrousit zuby na stejnou délku. Tento trend již v počátcích silně kritizovaly a odsoudily asociace dentistů, nicméně děti se s předsudkem o křivých nebo různě dlouhých zubech, které je třeba “opravit” setkávají nadále. |
Školy se mohou na uvedeném webu zaregistrovat a získat možnost pořádání workshopu s odborníky přímo ve své instituci. Rodiče mohou na webu najít interaktivní návody, jak komunikovat se svými dětmi o sociálních sítích a posilovat jejich sebedůvěru.
Budování sebedůvěry v dětech představuje účinnou prevenci, jak předcházet nechtěným zásahům do zdraví dětí, ať fyzického, tak psychického. Sebevědomí mládeže by mělo být hlavně posilováno od rodičů, ale i školami, ve kterých děti tráví většinu dne.
# # #
* Data z průzkumu společnosti AMI Digital o používání sociálních sítích realizovaném v květnu 2022
** Data z průzkumu společnosti Ipsos pro značku Dove o chování dětí a mládeže na sociálních sítích z ledna 2022
O společnosti Unilever
Unilever je jedním z předních světových dodavatelů produktů pro krásu, osobní péči, péči o domácnost, a také potravin a zmrzliny s prodejem ve více než 190 zemích a produkty, které každý den používá 3,4 miliardy lidí. Zaměstnává 127 000 zaměstnanců, v roce 2022 jsme vygenerovali tržby ve výši 60,1 miliardy EUR. V domácnostech po celém světě najdete přibližně 400 značek, včetně ikonických světových značek jako Dove, TRESemmé, Rexona, Axe, Hellmann’s, Knorr, Magnum, Domestos, Savo a Surf, a dalších značek jako Seventh Generation či The Vegetarian Butcher.
Naší vizí je být globálním lídrem v udržitelném, zodpovědném a progresivním podnikání. Unilever Compass, naše udržitelná obchodní strategie, pohání náš výkon a udržitelný a odpovědný růst. Zaměřuje se na aktuální výzvy dnešní doby především v oblasti sociální a enviromentální.
Unilever byl založen v roce 1930 a svou českou pobočku zřídil v roce 1991. Unilever v Česku a na Slovensku zaměstnává 330 zaměstnanců.Více informací o Unileveru naleznete na našich značkách naleznete na www.unilever.com a www.unilever.cz