Firmy dlouhodobě při vývoji zapomínají na skutečné potřeby zákazníků i na to, k jakému cíli směřují, říká CEO společnosti Designdev

Praha, 19. dubna 2023 – Digitální produkty jsou dnes všude kolem nás. Téměř každá větší či menší firma napříč všemi různými obory se pohybuje v prostředí internetu. Provozuje webové stránky, e-shop nebo vyvíjí aplikace pro své zákazníky. Kvůli neustále narůstajícímu tempu digitalizace je působení v prostředí internetu nepostradatelnou nutností. Vývoj těchto řešení však stojí společnosti obrovské množství peněz bez toho, aniž by bylo jisté, že následně přinesou reálný užitek jim samotným nebo jejich koncovým zákazníkům. Jak vyvíjet smysluplně a v souladu se zákaznickými potřebami, ukazuje vývojářská a návrhářská společnost Designdev a představuje souhrn metod pro návrh a rozvoj úspěšných digitálních produktů, dnes často označovaný jako Product Discovery. 

Digitalizace s sebou přinesla na trh technologií nepřeberné množství příležitostí, které umožňují vytvořit téměř libovolný digitální produkt. Vývoj digitálních produktů však stojí společnosti mnoho úsilí, peněz a času a zároveň ve výsledku často nepřináší jakýkoliv profitabilní užitek nebo kvalitní zpětnou vazbu zákazníků. Tento scénář je stále realitou mnoha českých firem a není nic horšího než situace, kdy po několika měsíčních snažení spustíte produkt, který nepřinese očekávaný výsledek.

„Product Discovery je fáze vývoje digitálního produktu zahrnující metody nastavování a sledování produktových cílů, kvalitativního i kvantitativního výzkumu a prioritizace, které vám pomohou zásadně snížit riziko, že vyvinete produkt, který bude neúspěšný. Díky promyšlené analýze toho, co je opravdu potřeba vytvářet, ušetříte náklady ve fázi vývoje. Výsledkem je, že vytváříte taková řešení, která dávají smysl,” vysvětluje Michal Voják, CEO společnosti Designdev, specializující se na návrh a vývoj digitálních produktů. 

Metodami Product Discovery směrem k smysluplnému produktu

Dle zkušeností odborníků v Designdevu je důležité zaměření na hluboké porozumění konkrétních problémů uživatelů, identifikaci příležitostí a hledání řešení, které povedou k naplnění produktových i firemních cílů. To jsou zásadní predispozice k vytváření úspěšných produktů.

Každý rok vznikne cca 30 000 nových digitální produktů, přičemž přibližně 95 % z nich selže. Drtivá většina produktů je tedy neúspěšných a firmy tak vynakládají obrovské množství prostředků, které jim nepřinesou žádný užitek. Důvodů selhání je celá řada. Od vize a celkového smyslu, vnějšího prostředí (Covid, válka apod.), přes marketing až po produkt samotný. Mnoho problémů při vývoji nebo rozvoji produktu lze minimalizovat nebo alespoň lépe řídit právě díky metodám ve fázi Product discovery.

Jak takový postup vypadá v praxi?

Jako první se stanovují produktové cíle. Takovým cílem může být například zvýšení konverzního poměru objednávkového formuláře. Následuje hluboké porozumění potřebám uživatelů, kdy je nezbytné komunikovat s uživateli. Využívají se k tomu některé z výzkumných metod, obvykle hloubkové rozhovory. Výstupem výzkumu pak může být například zjištění, že uživatelé nemají informace, které potřebují, a proto raději formulář nevyplní. Také se během něj rozpoznává, jaké potřeby uživatelé mají. Následně se vyberou konkrétní potřeby, u kterých je nejpravděpodobnější, že povedou k naplnění cíle. 

Pro tyto potřeby se poté vymýšlí různá řešení, přičemž se zohledňuje uživatelský přínos, přínos v rámci naplnění cíle a technologickou náročnost. Díky tomu se pak prioritizují a vybírají řešení s cílem maximalizovat uživatelský přínos a přínos v rámci naplnění cíle a současně minimalizovat technologickou náročnost, tj. finanční a časovou náročnost vývoje. Po implementaci řešení se v Designdevu zaměřují na důsledné měření přínosu, vyhodnocení a případnou korekci. Tento proces je kontinuální, a je tedy celý opakován stále dokola. Díky tomu se produkt rozvíjí stanoveným směrem a rovněž směrem, který je pro zákazníky přínosný, což vytváří spokojenost i na straně firem. 

„Výsledkem kvalitně odvedené fáze Product Discovery je identifikace klíčových potřeb zákazníka a nalezení toho nejlepšího způsobu, jak dosáhnout synergie mezi nimi a produktovými cíli. Techniky začleněné do návrhové fáze vývoje digitálního produktu také umožňují firmám najít smysluplná řešení s vysokým potenciálem úspěchu a minimalizovat riziko selhání nebo ztráty investovaných prostředků,” dodává na závěr Michal Voják z Designdev. 

O Designdev

Návrhářská a vývojářská společnost Designdev se specializuje na návrh a vývoj digitálních produktů, jako jsou webové či mobilní aplikace, webové stránky a magazíny s velkou expertizou na Produkt a UX design. Věří, že úspěšná tvorba řešení spočívá v nalezení rovnováhy mezi cíli klienta a potřebami jeho skutečných zákazníků. Každému vývoji tak v Designdev předchází detailní analýza chování zákazníků. Díky synergii mezi návrhem a vývojem dokáže dodávat svým klientům mimořádné výsledky. Mezi jejich zákazníky patří například Komerční banka, Heureka, Shoptet, Česká spořitelna, Fortuna, Dr.Max, Česká bankovní asociace, Ulož.to, ŠKODA nebo Harley-Davidson.