Bikesharing v Praze už jen ve stanicovém systému. Hlavní město se přiklání k dlouhodobé strategii nextbike

25. dubna. 2023, Praha – Nextbike je největší bikesharingovou platformou v Česku. V ulicích hlavního města poskytuje veřejnosti celkem 1500 kol, která parkují ve více než 600 stanicích. Společnost nyní ve spolupráci s radnicemi buduje pro sdílená kola infrastrukturu nových stanic, což výrazně zvýší dostupnost služby a udrží pořádek ve veřejném prostoru. S lepší infrastrukturou by v hlavním městě mohlo najít uplatnění až 10 000 sdílených kol. Díky spolupráci s PID je navíc dvakrát denně 15 minut jízdy na sdíleném kole zdarma, čehož loni využilo 34 000 občanů.

Počet cyklistů v Praze neustále stoupá. Za loňský rok společně najezdili 34,4 milionu kilometrů. „My ve spolupráci s městskými částmi veřejnosti vycházíme vstříc budováním dalších stanic, kde si lze nextbike vypůjčit. Letos plánujeme jejich počet navýšit z 600 na 800. Pokud ale v budoucnu bude ve městě 3000 takových stanovišť, využití tu může najít až 10 000 sdílených kol. Naše dohody s jednotlivými radnicemi definují požadavky dané městské části na nás jako provozovatele a zároveň městskou část zavazují k aktivní spolupráci na budování infrastruktury, která je pro pořádek v ulicích a efektivitu tohoto druhu dopravy po městě naprosto stěžejní. V návaznosti na tuto dohodu bychom však rádi našli cestu k celopražskému řešení, které by bylo v souladu se všemi městskými částmi,“ říká COO nextbiku Tomáš Karpov, který má na starosti právě provoz kol v Praze.

Mezi nejčastější důvody, které lidi motivují k jízdě na kole například do práce, patří mimo zlepšení fyzické kondice také prokazatelná úspora peněz za naftu či benzín a úspora času. „Ve všech městech, kde působíme, se setkáváme s pozitivní zpětnou vazbou. Na Twitteru nám obyvatelé Prahy píší, že na sdíleném kole se dostanou například z Petřin na Anděl mnohem rychleji než autem. K využívání sdílených kol je motivuje také spolupráce s aplikací Lítačka, díky níž je dvakrát denně 15 minut jízdy zdarma. Loni zvýhodněného sdílení kola s Lítačkou využilo  nezávisle na poskytovateli celkem 34 000 občanů,“ potvrzuje CEO společnosti nextbike Lukáš Luňák.

Stanice nextbike nenajdeme jen v centru, ale například i v Letňanech, Čakovicích nebo v Kbelích. Některé firmy sídlící na okrajích metropole dokonce poptávají rozšíření staničního systému blíž k jejich provozovnám. Nextbike totiž spolupracuje i s Multisportem a dalšími benefitními programy, a tak si firmy mohou pořídit vlastní stanici, čímž rozšíří svým zaměstnancům možnosti zdravé a udržitelné dopravy do práce.

S jarem výpůjček přibývá, protože lidé po zimě opět dostávají chuť jezdit na kole – nepříznivé počasí totiž dokáže odradit od jízdy po městě na kole zhruba 40 % lidí. Mezi další časté překážky bikesharingu ve městech patří obavy o bezpečnost, které jsou ovšem často zbytečné – podíl „cyklosrážek“ na nehodovosti v hlavním městě je dlouhodobě velmi nízký.  98,3 % dopravních nehod v Praze se odehraje bez přítomnosti cyklisty. Kontroverzní cyklopruhy by navíc na mnoha místech měly postupně nahrazovat oddělené cyklostezky, které jsou bezpečnější a tedy i využívanější. I to je krokem k udržitelnější dopravě po hlavním městě.

Roční výzkum pražského ovzduší ukázal, že na 14 z 20 měřených míst hodnoty oxidu dusičitého čtyřnásobně překračovaly limity WHO i české a evropské normy. Přitom 70–80 % znečištění má na svědomí nadměrná silniční doprava. Myslíme si, že asi všichni by chtěli žít ve zdravějším městě. Průměrné auto při jízdě po městě produkuje 150 g oxidu uhličitého na kilometr. Pokud člověk vymění auto za kolo při jedné nebo dvou cestách do práce, může ušetřit i kilogram emisí. A to není málo,“ uzavírá Tomáš Karpov.

O společnosti Nextbike Czech Republic
Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která nabízí sdílená kola v desítkách českých měst. Vizí firmy je pomoci vytvořit města, kde se dobře žije a pohodlně a bezpečně jezdí na kole. Původní Nextbike vznikl v roce 2004  v Lipsku, ten český uvedli do provozu Lukáš Luňák a Tomáš Karpov na přelomu let 2018 a 2019. Společnost sází na to, že jízda na kole představuje zdravý, praktický a ekologický způsob dopravy po městě.