Praha, 27. dubna 2023 – Stejně jako v minulých letech, i letos Asociace komunikačních agentur (AKA) realizovala průzkum hodinových sazeb v oboru*. Tentokrát pravidelný roční průzkum ukázal, že pro rok 2023 sazby vzrostly o 7,3 % oproti roku 2022.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že průměrné ceny na trhu komunikačních agentur stále nepatrně rostou, a to ve všech oblastech. Výsledky průzkumu zohledňují zejména inflaci. Navýšení hodinových sazeb o 7,3 % dosahuje však necelé poloviny celkové roční inflace roku 2022.
Hlavní příčinou zvýšení sazeb je pokračující inflace vstupů, zejména ceny práce, energií a materiálů na reklamní produkci. „Agentury i nadále masivně investují do zlepšování kvality svých služeb, implementace nových technologií a vzdělávání pracovníků. Tyto náklady však pokrývají převážně ze svých rezerv,“ dodává Kateřina Hrubešová, ředitelka AKA.
Výsledky průzkumu hodinových sazeb jsou k dispozici na webu AKA. Sazby slouží ke zhodnocení práce v režimu Delivery Service (běžná obsluha klienta), nikoli k ohodnocení kreativní a strategické práce agentury. „Pro tvůrčí a strategickou činnost agentur s vysokou přidanou hodnotou doporučujeme využít spíše hodnocení metodou Value Based Pricing bez využití hodinových sazeb, tedy hodnocení odvozené od hodnoty vnímané klientem,“ upozorňuje Lucie Češpivová, členka prezidia AKA.
*Tento průzkum je zcela nezávazným statistickým přehledem vzešlým z dotazníkového šetření a netvoří doporučení, metodiku ani závazný postup k stanovení výše odměny agenturních profesí. Autor neodpovídá za jakékoliv využití dat z průzkumu třetími stranami.
O AKA
AKA je profesní asociace sdružující nejvýznamnějších subjekty v oblasti komunikace a kreativního průmyslu, a to jak reklamní, kreativní a digitální agentury, tak i a agentury z oblasti aktivačního marketingu. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. O etické standardy komerční komunikace dbá AKA prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.