2. května 2023 – Na tísňové linky 112, 150, 155 a 158 se nově dovolají zákazníci společnosti Vodafone i přes službu Wi-Fi volání. Pomoc v nouzi si tak už každý může přivolat i z míst, kde není běžný mobilní signál, ale je k dispozici Wi-Fi připojení k internetu. Novinka je výsledkem pilotního projektu Vodafonu, který ji spustil jako první v České republice. K čerstvým zprávám patří i to, že na tísňové linky lze posílat SMS.


Statisíce lidí v Česku každý měsíc využívají službu Wi-Fi volání (VoWiFi), ale často o tom ani nevědí. Některé telefony se totiž běžně připojují k tomu druhu sítě, která je v daný moment nejkvalitnější, což uvnitř budovy může být místo mobilní sítě právě Wi-Fi. Jiné telefony připojení k tomuto typu sítě samy preferují, protože tím například šetří baterii, když se nemusí snažit „dosáhnout“ až na vzdálený mobilní vysílač. Podrobnosti o službě a jejím nastavení jsou na tomto webu.
Zvlášť velký význam má Wi-Fi volání v místech, kde vůbec mobilní signál není nebo kam se skrze například silné stěny budov signál obtížně dostává. Z takových míst se totiž lidem dosud nedařilo dovolat ani na tísňové linky.
„Pravděpodobnost, že si v nouzi zavoláte včas pomoc, je nyní vyšší. Díky spolupráci a provázání služby VoWiFi se složkami integrovaného záchranného systému si třeba sanitku může zavolat i člověk, který je mimo dosah mobilního signálu,“ říká Business Continuity manažer Ladislav Suk, který ve Vodafonu zajišťuje chod služeb i za mimořádných událostí.
Wi-Fi volání na tísňové linky už zvládají všechny telefony Apple od modelu iPhone 6 a novější, u ostatních značek telefonů se služba zavádí s tím, jak jednotliví výrobci aktualizují potřebný software.
Na tísňové linky už lze poslat i SMS zprávu
V oblasti tísňových linek je ovšem novinek více. V souladu s novelou zákona o elektronických komunikacích mohou lidé od loňského roku na tísňové linky posílat také SMS zprávy. To znamená v praxi především podporu osob se zdravotním postižením a sníženými komunikačními schopnostmi.
Důležité pro včasnou pomoc je přesné zjištění místa, kam se mají záchranáři vydat. U mobilního telefonu existuje několik možností, jak zjistit lokalitu člověka v nouzi, který nedokáže nebo nemůže říct, kde se právě nachází. V praxi už funguje služba s názvem AML (Advanced Mobile Location), která se aktivuje pouze při volání z mobilní sítě na tísňové linky na telefonech s operačními systémy Android nebo iOS. Telefon díky AML zapne polohové služby, i když je má zákazník vypnuté, a následně odešle polohu pomocí SMS složkám integrovaného záchranného systému.
Zmíněný postup pro určení polohy ale pracuje s mobilní sítí. Nově Vodafone také přišel s řešením, jak určit lokalitu při Wi-Fi volání, a pracuje s poslední známou polohou telefonu.
Aplikaci Záchranka má v mobilu přes 2 miliony lidí
Nejucelenější soubor informací (například zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké atd.) a tím i neúčinnější pomoc nabízí aplikace Záchranka. Tu má v telefonu už přes dva miliony uživatelů a generálním partnerem pro vývoj a provoz aplikace je Nadace Vodafone Česká republika. Aplikace také dokáže přenést oči záchranáře na místo nehody, a to díky videohovoru, který spustila jako první v Evropě. V rámci videohovoru je možné zahájit i chat a sdílet fotografie z místa nehody.
Aplikace nabízí také systém varovných hlášení pro města a obce. Díky aplikaci a funkci “Nemohu mluvit” si uživatel přivolá pomoc i bez použití hlasu.
O společnosti Vodafone
Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 20 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 31. prosinci 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.
V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.