E-shopy stále rostou. Lidé navzdory krizi investují do svého volného času

Platforma Shoptet hlásí za první kvartál letošního roku obrat e-shopů ve výši 15 mld. Kč, z toho 13 mld. Kč v Česku a téměř 2 mld. Kč na Slovensku. V porovnání s loňským rokem jde v součtu o nárůst o více než dvě miliardy korun, tedy zhruba o 17 %. Nejvýrazněji se zvedl prodej mobilních zařízení, a to až o 87 %. Celkem e-shopy v obou zemích obsloužily o 19 % zásilek více než loni. Vůbec největší nárůst v počtu objednávek – až o 118 % – hlásí segment erotických pomůcek. Populární jsou ale i sběratelské předměty nebo kosmetika.

SegmentObrat
Mobilní zařízení+ 83 %
Restaurace+ 72 %
Cestování+ 64 %

Z meziročního srovnání prodejů e-shopů provozovaných pod hlavičkou platformy Shoptet je patrné, že odvětví e-commerce v Česku a na Slovensku nadále roste, a to i navzdory krizi. Souhrnný obrat internetových obchodů činil v prvním kvartále letošního roku přibližně 14,9 miliard korun – z toho bylo 13 miliard za český a 1,9 miliardy za slovenský trh. V porovnání se stejným obdobím v minulém roce se tak prodeje v součtu za obě země zvedly o 2,2 miliardy korun. Podobně je na tom i celkový počet objednávek – ten se oproti loňskému prvnímu kvartálu zvedl o 19 %. V Česku činil nárůst 18,2 %, na slovenském trhu dokonce 26,7 %. „E-shopy na technologických platformách našeho typu hlásí dlouhodobý nárůst. Na úkor velkých značek se zvětšil tržní podíl malých a středních podniků, který momentálně představuje zhruba 25 %. Nejrychleji rostou drobné e-shopy se specifickým sortimentem zboží a často úzce profilovanou komunitou zákazníků. V době, kdy lidé se znepokojením sledují vývoj cen, jim navíc online obchody nabízejí způsob, jak snadno a rychle najít tu nejvýhodnější nabídku,” vysvětluje současnou situaci ředitel Shoptetu Samuel Huba a dodává: „Díky tomu, že jsou malé e-shopy a značky s lokální působností naším primárním zaměřením, putuje dnes v Česku každá čtvrtá koruna v e-commerce právě přes Shoptet.“

Populární jsou potřeby pro volný čas

Ačkoliv trh jako celek roste, napříč různými typy produktů lze pozorovat velké rozdíly. Například prodeje mobilních zařízení šly meziročně nahoru o 83 %. Nárůst hlásí i e-shopy zaměřené na cestování (64 %) a gastronomii (72 %). Mezi trojici největších skokanů z hlediska počtu objednávek patří v prvním čtvrtletí erotické pomůcky (+112 %), které na první příčce vystřídaly sběratelské předměty (+57 %). Následuje je kosmetika (+50 %).

„Podobně jako loni pozorujeme markantní nárůst volnočasového a rekreačního sektoru, byť třeba v případě cestování můžeme mluvit o mírném zpomalení trendu. Potřeby pro volný čas jsou však stále oblíbené i díky nástupu témat wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života. Zároveň je z dat patrné i to, že lidé mají navzdory krizi a zdražování stále potřebu se odreagovat a investují do své duševní pohody,“ komentuje Samuel Huba. Pokles obratu oproti loňsku v prvním kvartálu zaznamenal segment lékáren (o 30 %), a tabáku (o 19 %). 

Obsah obrázku tabulka

Popis byl vytvořen automaticky

Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří například napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti EET a GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing, nebo skladové hospodářství. Nabízí také pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopu na trhu. Více informací na www.shoptet.cz.