PRAHA – Téma umělé inteligence začíná pronikat také do segmentu e-commerce. Jako pomyslná červená nit se táhne i programem největší české e-commerce konference a veletrhu Reshoper, kde budou mít čeští e-shopeři již 17. května jedinečnou možnost vyslechnout si řadu tematických přednášek a ujasnit si, zda lze AI v současné podobě skutečně efektivně implementovat do každodenních procesů – a zda jim taková technologie může pomoci předstihnout konkurenci. Prostřednictvím umělé inteligence totiž lze již dnes efektivněji expandovat na nové trhy, zlepšit zákaznickou zkušenost s rozhraním webu i přiblížit online nákupy těm fyzickým.
Na konferenci a veletrhu Reshoper, který 17. května v PVA Letňany přivítá přes 4000 majitelů e-shopů, marketérů a expertů na e-commerce, k tématu promluví ti nejpovolanější – zástupci startupových fondů i technologických firem, které AI do svých produktů již úspěšně implementují. „Součástí programu letošního 5. ročníku konference Reshoper bude mimo jiné téma umělé inteligence, na které jsme nemohli zapomenout, a o kterém jsme přesvědčeni, že má potenciál nejen přilákat spoustu účastníků, ale hlavně jim předat unikátní know-how z momentálně nejčerstvějších příkladů implementace,” říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Pro většinu majitelů e-shopů jsou technologie AI (artificial intelligence) a ML (machine learning) dosud zahaleny tajemstvím, přitom už dnes existuje pro spousta možností, jak jim právě taková řešení mohou jednoduše pomoci. Příkladem z praxe je třeba software pro překlad a tvorbu produktových popisků, který má mimo jiné potenciál majitelům zajistit snadnější vstup na zahraniční trhy. „Naše aplikace byla původně určená pro management překladů produktů. AI jsme využívali prostřednictvím služby DeepL, a e-shop si mohl následně prvotní překlad upravit,” říká Petr Sedláček ze startupu Translado, který se právě na produktové texty zaměřuje, a dodává: „Implementací ChatGPT-4 jsme nově schopni ze základních vstupních dat z e-shopu vytvořit k produktům poutavý popisek, který zohledňuje SEO a je hezky zformátovaný. Klient si popisek může následně opět dle libosti upravit nebo jej rovnou listovat na e-shop.”
Zážitek jako při fyzických nákupech
Druhou velkou oblastí, kterou AI podle prognóz brzy promění, je personalizace nákupního procesu v online prostředí. E-shopy by se tak s pomocí nových technologií mohly přiblížit zážitkům z fyzických nákupů. Tento aspekt vnímá Vladimír Šandera, zakladatel nástroje Smartsupp pro komunikaci se zákazníky, jako klíčový: „AI bezpochyby posune personalizaci na novou úroveň. Dnešní e-shopy se pracně snaží dát dohromady, co zákazníkovi nabídnout a jak mu poradit – naši stávající zákazníci k tomu používají sofistikovaný systém podmíněných pravidel. AI nám pomáhá být v tomto ohledu chytřejší a nabídnout návštěvníkovi e-shopu mnohem relevantnější odpovědi a ukazovat mu mnohem relevantnější nabídky. V ideálním světě vidíme zákazníka, kterého méně ‚otravujeme‘, a přitom mu umíme nabídnout více.“
Od personalizace zbývá už jen krůček k využití umělé inteligence při péči o zákazníky. „Čím AI může změnit e-commerce? Zákaznická péče dostupná 24/7, škálovatelná, doslova pro každého zákazníka vlastní prodavač, získáte možnost si produkt lépe prohlédnout, nebo položit specifický dotaz k produktu a nechat AI, aby to vyřešila,” říká Petr Kováčik ze startupového studia Budeto. Podle něj je primárně nutné pokládat otázky a ověřovat si, jestli founder pracuje na produktu, který je škálovatelný a určený pro velký trh. „Dále je důležité i to, jestli si jeho produkt vytváří významnou pozici u zákazníků a nestane se z něj jen jednoduše nahraditelná komponenta, jakmile se objeví levnější nebo schopnější konkurenční produkt,” doplňuje.
Se všemi z citovaných se lze potkat osobně, na veletrhu a konferenci Reshoper. Přednášky Vladimíra Šandery a Petra Sedláčka si mohou návštěvníci zdarma poslechnout v rámci partnerské zóny veletrhu.
Více informací o konferenci a veletrhu naleznete na www.reshoper.cz
Společnost Shoptet se od roku 2009 specializuje na poskytování komplexního řešení pro správu internetových obchodů. Mezi její služby patří například napojení na ekonomické systémy, různé platební metody i podpora v oblasti EET a GDPR, ale také propojení s nástroji pro marketing, nebo skladové hospodářství. Nabízí také pokladní systém pro správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Řešení společnosti Shoptet využívá 80 % nově vzniklých e-shopů na českém a slovenském trhu a celkem polovina aktivních e-shopu na trhu. Více informací na www.shoptet.cz.