Praha 29. května 2023 – Platba mobilem, přihlášení do bankovnictví otiskem prstu nebo úhrada jídla v restauraci naskenováním kódu. Bankovní inovace usnadňují manipulaci s penězi, QR kódy používá na placení skoro polovina (44 %) Čechů. Víceměnové účty vlastní 15 % zákazníků, z těch, kteří jej nemají, láká jejich založení především mladé dospělé mezi 18 a 24 lety. Data vyplynula z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
V dnešní moderní době se život usnadňující technologie vyvíjí rychlým tempem. Za posledních pár let se stalo normálním uhradit útratu v obchodě za pomocí mobilu nebo odemknout displej pomocí skenu tváře. Ani v bankovním světě se tak pokrok nezastavil. Tou nejvyužívanější bankovní technologií je platba pomocí QR kódu, tu využívá až 44 % Čechů. Hned po ní následuje právě platba mobilem (33 %) a stejnou měrou je zastoupeno i přihlašování do mobilního bankovnictví otiskem prstu.
Podobné inovace jsou oblíbené hlavně u mladých Čechů, pro ty starší je příjemnější spravovat své bankovní účty tak, jak byli doposud zvyklí.
„Čtvrtina Čechů žádnou z inovací, jako je platba QR kódem nebo placení mobilem, nevyužívá vůbec. Nejčastěji to jsou zákazníci ve věku mezi 55 a 64 lety a ti se základním vzděláním. I tyto skupiny ale dávají těmto technologiím šanci. Osvojit si alternativní metody je totiž snadnější, než se zdá, navíc to šetří čas a klient vyřídí vše z pohodlí domova,“ připomíná mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Mezi bankovní speciality patří i víceměnový účet. Jedná se o typ produktu, ke kterému se zákazník dostane přehledně ve svém internetovém bankovnictví, a pod jedním číslem účtu může mít několik podúčtů v různých měnách. Pokud mu přijde platba, částka se automaticky připíše k příslušnému podúčtu na základě evidované měny. Takový typ účtu využívá 15 % Čechů.
Většina (61 %) tento typ produktu nezná, ovšem ze skupiny Čechů, kteří jej nevyužívají, by o vedení takového účtu uvažovala až čtvrtina. Nejčastěji se jedná o zákazníky ve věku 18 až 24 let a častěji jsou to ti, kteří mají vysokoškolské vzdělání. Takový typ účtu může usnadnit zahraniční transakce a majitel se tak ihned na jednom místě dozví, jakými finančními prostředky a v jakých měnách disponuje.
O průzkumu
Průzkum provedla agentura NMS Market Research online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1007 respondentů ve věku 18-65 let.
Základní informace o Raiffeisenbank a.s.
Raiffeisenbank poskytuje široké spektrum bankovních služeb soukromé i firemní klientele již od roku 1993. Klienty obsluhuje po celé České republice. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI).