PRAHA, 31. KVĚTNA – Na internetu každý rok nakoupí více než polovina Čechů a působí zde více než 55 tisíc e-shopů, které loni v součtu dosáhly obratu 197 miliard korun. Více než 120 miliard, tedy přes 60 procent tržeb z celého trhu, nicméně proteklo pouze přes sto největších společností. Které to jsou? CzechCrunch sestavil unikátní žebříček TOP 100 největších e-shopů v Česku. Jedná se o první žebříček svého druhu, který podrobně mapuje tuzemskou e-commerce scénu a ukazuje, za kolik peněz prodají na českém internetu zboží čistokrevné e-shopy, tradičně kamenní hráči i známé obchody ze zahraničí.
Žebříčku na prvním místě dominuje Alza následována e-shopem Mall.cz, jehož pozici rychle dobíhá online supermarket Rohlík. První desítku doplňují známí zástupci online světa jako Datart, CZC, Notino nebo Košík, ale také hráči z tradičního „kamenného“ retailu jako Tesco či IKEA a Lidl, jenž se mezi největší e-shopy v Česku vypracoval „potichu“ bez větší pozornosti médií a širší veřejnosti. Ve druhé desítce se umístili firmy jako Sportisimo, Dr. Max či Pilulka a také zahraniční giganti včetně amerického Applu, německého Zalanda či amerického Amazonu. Celý žebříček je dostupný online.
„Dění v e-shopech pokrýváme dlouhodobě a vidíme, že důležitost e-commerce v české ekonomice roste. Obrat e-shopů v součtu dosahuje zhruba 200 miliard korun a v oboru pracují desítky tisíc lidí, kteří jednotkami procent přispívají do tvorby hrubého domácího produktu. Věříme, že širší přehled a větší transparentnost o jednotlivých hráčích zdůrazní důležitost e-commerce a přitáhne k ní náležitou pozornost. Digitální a online služby zde budou i nadále a do našich životů budou zasahovat stále více,“ uvádí šéfredaktor CzechCrunche Ondřej Holzman.
Výsledný seznam 100 největších e-shopů v Česku je založený na odhadech tržeb společností, konkrétně kolik zboží ročně prodají na internetu v České republice, tedy nikoliv ve všech zemích, ve kterých působí. CzechCrunch společně s analytickou společností BizMachine, za podpory Asociace pro elektronickou komerci (APEK), hlavního partnera Shoptet a partnerů Authentica Fulfillment a Testuj.to analyzoval stovky kandidátů s cílem přinést bližší vhled do celého e-commerce trhu.
„Analyzovali jsme účetní závěrky i související veřejně přístupné či medializované informace. Započítali jsme například návštěvnost webů, jejich pozice ve vyhledávačích, počty recenzí produktů, počet prodejen, které snižují tržby online, a další ukazatele. Všechna data poodhalují možnou velikost tržeb firem na internetu, výsledné odhady jsme navíc konzultovali s předními odborníky ze světa české e-commerce,“ přibližuje redaktor CzechCrunche Peter Brejčák, který měl tvorbu žebříčku na starosti.
Finální pořadí stovky největších internetových prodejců v Česku vzniklo na základě expertní metodiky, je kvalifikovaným odhadem a mělo by být bráno informativně. Firmy často přesné statistiky a data nekomunikují, v konečném odhadu tak oproti reálnému stavu mohlo dojít k odchylkám.
Na žebříček 100 největších e-shopů v Česku navazuje také speciální event, který CzechCrunch pořádá 19. května a vystoupí na něm přední osobnosti české e-commerce včetně bývalého druhého muže Alzy Tomáše Havryluka, spoluzakladatele investiční skupiny Pale Fire Capital a výkonného ředitele Grouponu Dušana Šenkypla, zakladatelky známého módního e-shopu Erika Fashion Eriky Eliášové či současného místopředsedy představenstva Alzy a blízkého spolupracovníka jejího zakladatele Aleše Zavorala Petra Beny. Vstupenky jsou již v prodeji zde.
CzechCrunch se profiluje jako hlavní zdroj informací moderního člověka a věnuje se tématům od byznysu a startupů přes technologie, společnost a vzdělávání až po bydlení, sport, kulturu, udržitelnost nebo dopravu. E-commerce je přitom jedním z důležitých témat hýbajících českým byznysem, které CzechCrunch dlouhodobě pokrývá a pravidelně organizuje oborové eventy zaměřené na šíření know-how, inspiraci a networking.
10 největších e-shopů v Česku
- Alza
- Mall.cz
- Rohlik.cz
- Datart
- CZC.cz
- Lidl-shop
- Tesco
- IKEA
- Notino
- Košík