Kamionová invaze na dálnicích: Třetina z nich jezdí prázdná a zatěžuje infrastrukturu

Každý den se po českých dálnicích prohání desetitisíce kamionů, ať už domácích či zahraničních. Zarážející je, že třetina z nich neveze vůbec nic nebo je jejich náklad jen částečný. Tento neuvěřitelný jev přitom dlouhodobě poškozuje stav českých silnic a dálnic, zvyšuje emise a brzdí tempo dopravy na celém území Česka. Na scénu ovšem nyní vstupuje digitální řízení logistiky, které slibuje revoluci v koordinaci vozů a nákladů díky propojení dopravců se společnostmi a využití chytrých dat.

Česká i evropská dopravní infrastruktura je pod tíhou kamionů na pokraji kolapsu, a to nejen na dálnicích, ale i v mnoha městech a obcích. Nákladní přepravci zpomalují provoz a navíc dlouhodobě zhoršují stav ovzduší produkováním emisí. Experti na dopravu se sice snaží tuto situaci řešit různými způsoby a zmírnit tak následky, avšak počty kamionů na cestách neúprosně stoupají. Podle dat společnosti Ringil, která se věnuje řízení logistiky, je dokonce až třetina dopravců v Evropě bez nákladu. 

Kamiony, které vezou pouze vzduch, jsou přitom v dnešní době běžnou realitou. Problémy nastávají, když exportní společnost vyváží zboží do zahraničí, ale na zpáteční cestě už řidič jede bez nákladu. Pro menší a střední podniky s několika přepravními vozy je domluva s jiným dodavatelem v cizině často náročným úkolem. Důvod? Nejistota ohledně platby a důvěry při svěření zboží cizím přepravcům. V posledních letech ovšem přichází na scénu inovativní řešení, kdy se zakladatelé online platforem chopili iniciativy a snaží se efektivně řešit problematiku logistiky. Jaký je jejich cíl? Především propojení společností s dopravci na jednom místě, kde zaručují pokrytí celého procesu řízení přeprav. Od avíza dodavatele, přes veškerou komunikaci, až po dokončení přepravy a následnou datovou analýzu.

Tento revoluční systém je na českém i evropském trhu teprve začínajícím fenoménem, nicméně jeho potenciál stále roste. Už žádné kamiony bez nákladu – budoucnost logistiky je tady a přináší efektivitu, spolehlivost a snadnou komunikaci pro všechny zúčastněné strany. „Naší vizí je kompletně automatizovaná logistika, či alespoň nákladní doprava. Pomáháme výrobním a distribučním firmám řídit distribuci nákladu od A do Z. Od avizace jejich dodavatelů po doručení klientům. Zapojujeme všechny subjekty na jenom místě a šetříme až 15 % nákladů na transport a až 80 % manuální a administrativní práce“ říká André Dravecký.

Podpora udržitelnosti a snížení emisí CO2

Projekty pro podporu udržitelnosti se stále více dostávají mezi strategické cíle firem. Dekarbonizace, nebo snížení emisí oxidu uhličitého v ovzduší, je reálně možné pouze omezením počtu dopravních prostředků na silnicích a zlepšením efektivity dopravy. Tato oblast se přitom netýká pouze kamionů, nákladních automobilů a dodávek, ale ekologický přístup k životnímu prostředí má významnou roli také v plánování letecké přepravy a v infrastrukturách měst.

O společnosti Ringil

Chcete mít kompletní přehled o logistickém procesu na pár kliknutí? Ringil je cloudově založená platforma, která si klade jako svůj hlavní cíl dělat logistiku jednodušší, chytřejší a efektivnější. Společnosti tak mohou na jednom místě využívat služby více dopravců, lépe koordinovat své potřeby a plně si užívat výhody digitálně řízené logistiky. V současnosti využívají služby Ringil desítky klientů v čele se společností Pilsner Urguell, NOTINO, Huhtamaki nebo Eismann Group Automotive.