Xmarton: Využití firemních aut lehce stoupá, ale je stále jen kolem 10 %.

Firmám by pomohlo sdílení a analýza využití autoparků

Praha, 26. června 2023 – Z analýzy dat české společnosti Xmarton, která vyvíjí digitální systém pro správu vozových parků a připojení vozidel k mobilním zařízením vyplývá, že průměrné firemní vozidlo najelo v roce 2022 denně necelých 110 kilometrů a 11 dní v měsíci se dokonce vůbec nepohnulo z místa. Analýza dat od ledna do listopadu 2023 proběhla na vzorku 3.840 firemních vozidel, která nejsou určena k rozvozu zboží. Společnost Xmarton uskutečnila podobné šetření už v roce 2019.

Podle dat české společnosti Xmarton se efektivita využívání firemních vozidel oproti roku 2019 sice mírně zvýšila, stále však nedosahuje míry, která by dokázala firmám skutečně ušetřit provozní náklady. Průměrné firemní vozidlo ujelo totiž denně necelých 110 kilometrů (109,3 km) a strávilo tak jízdou čistého času pouze 1 hodinu a 7 minut. Průměrný denní nájezd tak oproti roku 2019 stoupl o 13 %. I tak ale firemní vozidla zůstávala úplně nevyužitá 11 dní v měsíci.

Ředitel společnosti Xmarton Jan Pešek k průzkumu říká: “Z našich dat je patrné, že velká část jednotlivých jízd, které firemní auta podniknou se vejdou do vzdálenosti maximálně 20 kilometrů (přesně 18,1 km) a za den stráví jízdou jen něco málo přes hodinu (1 hodinu a 7 minut). Zbytek času stojí obvykle nevyužitá. Sdílení jednoho vozidla více zaměstnanci nebo dokonce možnost krátkodobé zápůjčky auta mimo firmu by tuto efektivitu zásadně zvýšilo.”             

Určitý nárůst vytížení firemních aut je patrný i z naměřených nájezdů. V roce 2022 ujelo průměrné firemní vozidlo 2.046 kilometrů měsíčně a to za 62 hodin a 32 minut čistého času jízdy. V roce 2019 to bylo jen 1.780 kilometrů za 58 hodin a 38 minut jízdy. Celkově se tak jedná o nárůst využití vozidel o 14,9 %. 

“Firemní vozidlo nemusí být v současnosti pouhým zaměstnaneckým benefitem, ale může být pro firmu také určitým zdrojem kompenzací za vlastní provoz. Aby však bylo možné využít tenhle potenciál, je potřeba ho mít pod kontrolou po celou dobu jeho užívání. Pak se nabízí automatizované elektronické systémy v podobě knih jízd s flexibilní možností rezervace a sdílení vozidel. Analýzu dat a zjištění skutečného vytížení automobilů vnímám jako první krok jak dosáhnout skutečné finanční efektivity, kterou správa firemních vozidel nabízí,” dodává Jan Pešek.

Data byla v obou sledovaných letech (2019 a 2022) sbírána za období 1. ledna až 30. listopadu. Měření proběhla na vozidlech osazených jednotkou Xmarton. Do statistik byla zahrnuta pouze firemní osobní vozidla, která neslouží k rozvozu zboží, zásobování, nebo službě taxi. V porovnání s rokem 2019 se zvýšila průměrná doba jízd i ujetá vzdálenost. Přesto se vytíženost vozidel za sledovaná období pohybovala pod 10 %, ve zbývajícím čase zůstávala firemní vozidla stát na místě, což s pomocí vhodných technologií představuje nové příležitosti k plnému využití firemních automobilových flotil.

O společnosti Xmarton:

Společnost Xmarton vznikla v roce 2016 s cílem usnadnit sdílení osobních aut bez nutnosti fyzického předávání klíčů. Jednotka, kterou Xmarton vyrábí, umožňuje propojení běžného automobilu s chytrým mobilním zařízením. Hlavní funkcí technického řešení od společnosti Xmarton je vytvoření digitálního autoklíče, se kterým lze provádět základní ovládání, odemykání a startování vozu pouze pomocí autorizovaného mobilního zařízení. Kromě těchto operací umožňuje Xmarton vedení elektronické knihy jízd, sledování vozidla v reálném čase nebo detekci jeho odtahu. Jednotka slouží také jako dodatečné zabezpečení automobilu – nezávislý imobilizér. Řešení Xmartonu je v současné době nainstalováno téměř v 5 000 vozidlech různých značek a modelů vyrobených po roce 2002.