Via Salis instalovala v rámci pilotního projektu 10 včelích úlů u dálnice D4

Společnost Via Salis umístila v blízkosti budoucí dálnice D4, která se staví v modelu PPP, deset včelích úlů. Instalace včelstev je součástí ambiciózní environmentální strategie, navazující na závazky akcionářů Via Salis. Projekt včelích úlů startuje ještě v průběhu výstavby a po jeho vyhodnocení a dokončení D4 v roce 2024 budou včelstva rozmístěna i v dalších lokalitách. Patronem prvních včelích úlů na Via Salis se stala zpěvačka Heidi Janků, která úly pokřtila spolu s generálním ředitelem Via Salis Christianem Biegertem, senátorem za příbramský obvod, Petrem Štěpánkem a Vladimírem Vojáčkem, starostou Milína, v jehož katastru se úly nachází.

Desítka včelích úlů byla instalována hned na začátku prvního úseku (Háje-Milín) z celkem 32 kilometrů budoucí dálnice D4. Na instalaci přitom Via Salis spolupracuje s včelařem Davidem Zítkem ze společnosti Pražská včela. „V jednom úlu je zhruba 80 tisíc včel, takže celkově se jedná o 800 tisíc včel,“ uvedl David Zítek.

K environmentálním plánům Via Salis v souvislosti se vznikající dálnicí D4 patří mimo jiné snižování uhlíkové stopy, ochrana biodiverzity, snižování spotřeby vody a minimalizace odpadu. Do cílů v oblasti podpory biodiverzity patří i instalace včelích úlů, hmyzích hotelů, nebo vytvoření tzv. motýlí dálnice neboli výsadba divokých luk v blízkosti dálnice.

K zachování biodiverzity přispívá i zákaz používání pesticidů na stavbě. To mimo jiné znamená, že veškerá zeleň v trase budoucí komunikace musela být odstraněna výhradně mechanicky. Nulové používání pesticidů bude platit i po dokončení stavby a zahájení provozu D4.

Do této oblasti spadá i vznik biokoridorů pro bezpečný pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude po zprovoznění celého úseku dálnice v roce 2024 takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat dvacet. Obojživelníky chrání v průběhu stavby 16 kilometrů speciálních mobilních zábran, které později vystřídají pevné naváděcí stěny. 

K péči o životní prostředí patří vybudování retenčních nádrží na srážkovou vodu i fakt, že na dvou dálničních odpočívkách s čerpacími stanicemi vzniknou rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Provozní budovy na D4 budou osazeny solárními panely a budou tak částečně energeticky soběstačné.

Při vlastní stavbě se klade důraz také na cirkulární ekonomiku a maximální opětovné použití vytěženého materiálu. Na D4 se zrecykluje téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, se využívá k pokrytí náspů i zářezu, ornice pak poslouží zemědělcům pro zvýšení bonity jejich polí. Pro budování podkladových vrstev dálnice se používá kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snižují zejména emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. 

Tam, kde to bude jen trochu možné, použije operátor (Via Salis Operations, vlastněná ze 100 % VINCI Highways) elektromobily, v ostatních případech pak hybridní vozidla nebo automobily na CNG.

Environmentální projekty Via Salis zahrnují opatření a investice, které se zakládají v období výstavby, ale většina z nich bude plně funkční především po zprovoznění D4. „Budování a posilování udržitelnosti v průběhu výstavby i provozu představuje náš strategický cíl. Řadu těch ekologických řešení máme již v rámci skupiny vyzkoušenu třeba ze sousedního Slovenska, ale také z Německa nebo z Peru,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert. 

Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Stavební práce provádí DIVia stavební, která patří do skupiny VINCI Construction CS, provoz a údržba na existujících téměř 16 kilometrech je od 1. 7. 2021 v rukou společnosti Via Salis Operations, vlastněné ze 100 % VINCI Highways.

O společnosti Via Salis

Via Salis je společným podnikem VINCI Concessions a Meridiam. Via Salis je zodpovědná za první PPP projekt stavby dálnice v ČR. Zajišťuje projektování, výstavbu, financování, provozování a údržbu 32 km nových kilometrů dálnice D4 a modernizaci a údržbu dalších 16 km již zprovozněných úseků.

Více informací:

www.viasalis.cz

O společnosti VINCI Highways

VINCI Highways, dceřiná firma VINCI Concessions, je přední koncesní společnost a provozovatel služeb silniční mobility. VINCI Highways projektuje, financuje, staví a provozuje dálnice, městské sítě, mosty, tunely a mýtné služby v 16 zemích světa. Infrastrukturní síť, kterou spravuje, je dlouhá téměř 4 000 km. Společnost VINCI Highways využívá svých odborných znalostí, aby zaručila nejvyšší standardy z hlediska výkonu a bezpečnosti, čímž zaručuje řidičům pozitivní uživatelskou zkušenost.

Více informací:

https://www.vinci-concessions.com/en/vinci-highways

@VINCIConcess

https://www.linkedin.com/company/vinci-concessions/

O společnosti Meridiam

Společnost založil v roce 2005 Thierry Déau. Vycházel přitom z myšlenky, že spojení zájmů veřejného a soukromého sektoru může poskytnout řešení základních potřeb obyvatel. Meridiam se specializuje na dlouhodobý rozvoj, financování a řízení udržitelné veřejné infrastruktury ve třech odvětvích: mobilita zboží a lidí; přechod k nové energetice a životní prostředí; sociální infrastruktura. Meridiam v současnosti spravuje aktiva v hodnotě 8 miliard USD a více než 80 projektů.

Více informací:

https://www.meridiam.com/fr/

@Meridiam

https://www.linkedin.com/company/meridiam/mycompany/

O společnosti DIVia stavební

DIVia stavební je dodavatelem veškerých stavebních prací na projektu PPP D4. Patří do Skupiny VINCI Construction CS, kam patří rovněž společnosti jako EUROVIA CS, Stavby mostů, PRŮSMTAV, FREYSSINET CS, PREFA PRO, OK Třebestovice, které na tomto projektu budou pracovat. Celkem do Skupiny patří dvě desítky tradičních stavebních firem a provozoven. Skupina zaměstnává více jak 4000 lidí a realizuje až 1800 malých i velkých projektů po celé ČR a SR. 

Více informací:

https://www.vinci-construction.cz/detail-divia-stavebni