Digitalizace se dotýká i e-commerce. AR/VR, 3D modely a umělá inteligence. Co přinese budoucnost e-shopům?

Praha 26. června 2023 – AR/VR, 3D modely a umělá inteligence mají potenciál v příštích letech zcela změnit způsob, jakým lidé dnes nakupují produkty online. V Česku zatím využívá tyto trendy jen zanedbatelné procento e-shopů. Letošní strmý nástup AI technologií a představení AR/VR brýlí Vision PRO od společnosti Apple ukazují, že se prostředí e-commerce v následujících letech promění. 

Letošní rok zaznamenal strmý nástup umělé inteligence, která nabízí konkurenční výhody také pro e-shopy. Kromě nástrojů na generování textů nebo obrázků jako je ChatGPT nebo MidJourney, vznikají řešení, která přináší do e-commerce novinky v oblasti personalizace a automatizace nabídek produktů. Díky AI mohou e-shopy analyzovat a porozumět chování zákazníků, přizpůsobovat nabídku a doporučení na základě individuálních preferencí a historie nákupů jednotlivých zákazníků. E-shopy skrze tyto nástroje mohou zvýšit své tržby a efektivně řídit portfolio svých produktů.

Pokročilé technologie jsou schopné za zlomek času detekovat chování zákazníků a nabídnout jim produkty, dle jejich preferencí. To co marketingovým agenturám trvá týdny, AI zvládne do pár desítek minut*.*** Už nestačí mít pouze responzivní web a nabídnout slevu na další nákup, nároky zákazníků se rychle zvyšují. Už současné AI nástroje jsou schopné monitorovat chování zákazníků a doporučit jim produkty přímo na míru. To zvyšuje možnost, že si zákazník do košíku přihodí další zboží a tím se zvedne hodnota celé objednávky. V budoucnu můžeme očekávat, že tato možnost nebude pouze konkurenční výhodou, ale standardem, komentuje Maxim Kipila, CTO 3Digma.

Novinkou v e-commerce je také digitalizace produktového portfolia. Převod fyzických produktů na 3D modely přináší majitelům e-shopů moderní způsoby prezentace jejich produktů a mnohonásobně rychlejší nasazení nových variant produktů, které jsou e-shopy schopny zveřejnit již do 24 hodin. Virtuální fotografie nabízí zákazníkům prohlédnout si produkt do nejmenšího detailu a zákazník je tak lépe informován před samotným nákupem. S využitím 3D modelů mohou e-shopy snížit vratky produktů až o 40% a redukovat tak logistické náklady.

Z dat víme, že 46% zákazníků, kteří dnes nakupují online se obávají, že vystavený produkt nebude odpovídat skutečnosti. Očekávají, že jim obchodník nabídne možnosti, jak si produkt před nákupem lépe prohlédnout. Proto se zaměřujeme na digitalizaci produktových portfolií, abychom e-shopům pomohli s kvalidtnější a detailnější prezentací jejich produktů. Využíváme k tomu 3D modely, které jsou schopny e-shopům snížit vratky až o 40%, komentuje Matěj Baránek, zakladatel firmy 3Digma.

V průběhu června také došlo k představení AR/VR brýlí Vision PRO od společnosti Apple, které se na trh dostanou v příštím roce. Tato novinka otevírá spoustu otázek a diskuzí o tom, v jaké míře budou AR/VR brýle adaptovány veřejností k běžným úkonům a kdy k tomu dojde. Ať už Apple nebo Meta investují v posledních letech velké množství finančních prostředků právě do vývoje technologií jako je virtuální či rozšířená realita. Dá se tedy očekávat, že nárůst nejen zábavního průmyslu ale také nástrojů pro e-commerce půjde tímto směrem.

Očekávali jsme, že Apple letos brýle pro AR/VR představí, a tak se i stalo. My jdeme tímto směrem již několik měsíců a chceme nabídnout e-shopům kopllexní řešení prezentace jejich produktů. 3D modely produktů se dají generovat v mnoha formátech, mimo jiné také ve formátech pro rozšířenou nebo virtuální realitu, dodává Matěj Baránek, zakladatel firmy 3Digma.

Všechny výše zmíněné technologie posilují konkurenceschopnost jednotlivých e-shopů a dodávají jim na atraktivitě. Personalizované nakupování, vylepšená digitální prezentace nebo virtuální showroomy budou dostupnější a výrazně ovlivní nákupní chování zákazníků. Směřujeme do doby, která nám ukáže nové možnosti nakupování online.


Více o společnosti 3Digma – www.3Digma.com

Společnost 3Digma se zabývá digitalizací produktových portfolií e-shopů přes virtuální 3D modely jejich produktů. Tyto modely může e-shop využít k modifikaci nových variant produktů, vygenerovat ve video, AR nebo VR formátu. Novinkou pro podzim 2023 bude i 360° prezentace produktů.