Studie ukázala, že průměrné české auto má nehodu každých 191 tisíc kilometrů

Žádné auto není imunní vůči nehodám. Je tedy normální, že jednou za několik let dojde k menšímu či většímu poškození. Pokud znáte správný počet najetých kilometrů vozidla, může vám toto číslo hodně napovědět o tom, jaká byla minulost daného vozu včetně toho, kolikrát se stalo účastníkem nehody.

Společnost carVertical, která se zabývá zpracováním dat o automobilech, provedla v Česku výzkum, jehož cílem bylo zjistit, kolik kilometrů obvykle ujede auto, než dojde k havárii.

Počet nehod v Česku v poslední době roste

Společnost zabývající se historií vozidel se podívala na souvislost mezi počtem najetých kilometrů a počtem nehod v letech 2021-2023. Ze zjištěných údajů vyplynulo, že v roce 2021 ujelo průměrné vozidlo v Česku 201 357 km, než se stalo účastníkem nehody, v roce 2022 vozidlo ujelo průměrně 198 193 km a v roce 2023 191 049 km, což naznačuje, že každým rokem na nehodách přibývá. 

Rostoucí míra poškození však může souviset s obdobím po pandemii – lidé od roku 2020 výrazně více cestují.

“Vozidlo s 300 000 km na tachometru mohlo mít za sebou již bezmála 2 nehody. Za nehodu se však kvalifikuje i lehký náraz nebo škrábanec, takže kupující ojetých vozů by měli před pořízením konkrétního vozu prozkoumat, jaká poškození vozidlo utrpělo,” vysvětluje Matas Buzelis, automobilový expert společnosti carVertical.

Zatímco drobná poškození by neměla mít vliv na rozhodování při pořizování konkrétního vozidla, závažná nehoda již může znamenat, že vůz nemusí být zcela bezpečný a mohlo dojít k vážnému mechanickému poškození. 

Vozidla v ostatních evropských zemích mají více nehod

Statistiky týkající se poškození a nehod v sousedním Polsku jsou zcela odlišné. Země se dostala ze 137 400 km v roce 2021 na 127 875 km v roce 2023 – to jsou mnohem horší výsledky než v Česku.

Podle studie česká auta v roce 2023 ujela o 29,7 % více kilometrů, než došlo k nehodě. To je více než průměr. Zároveň studie prokázala, že Češi bourají o dost méně než řidiči v jiných zemích. Protože však k nehodám stále dochází, může to některé nepoctivé prodejce motivovat k maskování či falšování historie vozidla.

“Kupující by si měli uvědomit, že kupují ojeté vozidlo, nikoli nové. Každý řidič očekává, že právě jeho vůz bude v dobré kondici, ale ve skutečnosti tomu tak vždy není. Odhadujeme, že až 52,4 % ojetých vozidel mělo alespoň jednu malou nehodu. Z tohoto důvodu by měla kontrola historie hrát důležitou roli v celém procesu nákupu vozu, společně s testovací jízdou a fyzickou kontrolou v autorizovaném servisu,” říká Buzelis.