Právní kancelář Rödl & Partner radí, jak předcházet problémům a řešit potíže, které se mohou vyskytnout při dovolené v zahraničí

Praha, 17. července 2023 – Mezi nejčastější problémy, s nimiž se můžeme setkat při dovolené v zahraničí, patří zpožděné nebo dokonce zrušené lety, ztráty zavazadel nebo dokladů, případně potíže s ubytováním, stravováním a službami autopůjčoven. Vyplatí se dobře znát uzavřenou smlouvu o zájezdu a sjednat vhodné pojištění. Při některých potížích vzniká i nárok na odškodnění, ať již ze strany cestovní kanceláře nebo poskytovatele služeb. Tyto je dobré znát.        

Právníci z mezinárodní poradenské kanceláře Rödl & Partner především upozorňují, že na zájezdy objednané online na konkrétní termín se nevztahuje možnost odstoupit od této smlouvy bez sankcí ve čtrnáctidenní lhůtě, na kterou mají spotřebitelé jinak u většiny kupních smluv uzavřených mimo obchodní prostory podnikatele právo. Výjimku tvoří případy, kdy v cílové destinaci nastanou mimořádné okolnosti jako například živelné pohromy nebo nepokoje. Řada dopravců a cestovních kanceláří nicméně nabízí pojistné produkty, které za příplatek umožňují dovolenou zrušit bez storno poplatku či jiných sankcí i později.                 

V případě dovolené s leteckou dopravou, zajišťovanou charterovými lety, nejsou výjimkou zpoždění. „Pokud cestující odlétá z území členského státu EU nebo pokud cestuje s dopravcem se sídlem v EU, vztahuje se na něj zvláštní ochrana dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, díky které má v případě zrušení letu nebo jeho zpoždění nárok na kompenzaci,“ uvádí Martin Franc, advokát spolupracující s kanceláří Rödl & Partner. „Při kratším zpoždění jde obvykle o bezplatné občerstvení, při delším vzniká nárok i na finanční kompenzaci či na vrácení zaplacené ceny letenky. Podmínkou ovšem je, že ke zrušení či zpoždění letu nedošlo z příčin, kterým dopravce nemohl zabránit, například kvůli špatnému počasí.“ Orientační výši kompenzace lze zjistit prostřednictvím některého z veřejně přístupných kalkulátorů práv cestujícího, v češtině například na www.evropskyspotrebitel.cz.     

Nedorazí-li zavazadla, právníci doporučují, aby cestující požádal hned na letišti o vystavení protokolu PIR (Property Irregularity Report). Na jeho základě mu potom mohou být zpětně kompenzovány nákupy předmětů nezbytné potřeby, jako jsou základní oblečení, hygienické potřeby, opalovací krémy apod. Počítat je nutné s tím, že všechny nákupy musí být doloženy účtenkou či jiným dokladem. „Dopravce ale bez dalšího odpovídá za obsah zavazadel pouze v hodnotě zhruba do 37 000 Kč,“ dodává Martin Franc. „Mají-li předměty v zavazadle hodnotu vyšší, přebírá dopravce zodpovědnost za plnou hodnotu zavazadla pouze tehdy, pokud tuto vyšší hodnotu cestující nahlásí při odbavení zavazadla a zaplatí zvláštní příplatek.“     

Při ztrátě či odcizení dokladů v místě pobytu je třeba se nejdříve obrátit na místní policii, která vystaví cestujícímu potvrzení o ztrátě dokladů. Dokumenty, nutné pro zbývající část pobytu a návrat domů, mu následně vystaví nejbližší zastupitelský úřad ČR.

S určitým rizikem nepříjemností a finanční ztráty jsou při dovolené v zahraničí spojeny i služby místních autopůjčoven. Právníci z Rödl & Partner proto doporučují, aby si cestující předem prostudovali obchodní podmínky vybrané autopůjčovny, především, zda je součástí pronájmu i pojištění za provoz vozidla. Při převzetí vozidla doporučují trvat na sepsání předávacího protokolu a při jeho vrácení na písemném potvrzení, že vozidlo bylo odevzdáno v řádném stavu. V případě, že se při provozu pronajatého vozidla vyskytnou problémy, je třeba vše okamžitě zdokumentovat, nejlépe fotografiemi. Všechny související dokumenty, předávací protokol, potvrzení o vrácení vozidla a fotografie, doporučují právníci určitou dobu uchovávat pro případné pozdější spory o to, kdy a kým bylo vozidlo poškozeno.

Obecně platí, že za zájezdy odpovídají jejich organizátoři, obvykle cestovní kanceláře, které mají povinnost zahrnout pravidla pro reklamace do všeobecných obchodních podmínek, přímo do smlouvy o zájezdu anebo do samostatného reklamačního řádu. Nejčastější nedostatky (neodpovídající standard ubytování a stravy, chybějící přistýlka či výhled na moře, nefungující klimatizace, probíhající stavební úpravy, nadměrný hluk, nedostatečný úklid…) pomáhají řešit delegáti cestovní kanceláře v cílové destinaci, v závažnějších případech je třeba uplatnit reklamaci zpětně po návratu. S přihlédnutím k rozsahu škody, složitosti případu a také k možným mezinárodně právním souvislostem může být vhodné využít služeb advokátní kanceláře.           

„Cestujícím doporučujeme, aby nedostatky, s nimiž se při dovolené setkali a které se s pomocí delegáta nepodařilo na místě odstranit, řádně zdokumentovali, nejlépe na fotografiích,“ uzavírá Martin Franc z kanceláře Rödl & Partner. „Reklamace je nutné podávat písemně a jejich převzetí si nechat od cestovní kanceláře taktéž písemně potvrdit. Součástí reklamace by měla být i fotodokumentace či jiné důkazy a návrh na řešení stížnosti, například poskytnutím slevy z uhrazené ceny dovolené.“      

Cestujícím se v každém případě vyplatí, pokud se již při výběru destinace seznámí s aktuální bezpečnostní, zdravotní a epidemiologickou situací v oblasti, kterou se chystají navštívit. Příslušné informace najdou mimo jiné na stránkách Ministerstva zahraničí pod odkazem www.mzv.cz/cestujeme. Podle charakteru cesty a pobytu je také vhodné zvážit odpovídající druhy pojištění, ať už jde o pojištění způsobených škod, pojištění zdravotních výloh, připojištění pro rizikové sporty, pojištění v případě poruchy vozidla a zajištění náhradní dopravy nebo o pojištění zavazadel…     

O Rödl & Partner 

Rödl & Partner je mezinárodní poradenská kancelář, která se řadí k vedoucím poradenským společnostem na evropském trhu. Poskytuje služby ve všech oblastech podnikání; propojuje právní, daňové, auditorské, účetní a podnikové sféry poradenství. Kancelář je zastoupena ve všech významných průmyslových zemích světa. Silnou pozici si vybudovala především na trhu ve střední, východní a západní Evropě, v Asii i USA. Poradenský servis poskytuje více než 5 200 poradců ve 107 pobočkách v 50 zemích světa. 

V České republice Rödl & Partner působí od roku 1991, pobočky má v Praze a Brně. Poradenský servis nabízí díky své síti více než 320 poradců v oborech právní poradenství, daňové poradenství, audit, business proces outsourcing a podnikové poradenství. 
Je jedenáctinásobným držitelem prestižního ocenění Právnická firma roku v oboru daňového práva v letech 2012 až 2022. Více na www.roedl.cz.