Letní škola IT ukázala dívkám svět technologií. Chtějí je využít pro zabránění testování na zvířatech nebo osvětu poskytnutí první pomoci

Informační technologie už dávno nejsou jen mužskou doménou. Na vlastní kůži se o tom přesvědčily i čerstvé absolventky Letní školy IT. Středoškolačky si na týdenním kurzu, který pořádá organizace Czechitas ve spolupráci s Fakultou informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT), vyzkoušely základy mnoha oblastí IT. Nabyté znalosti z oblasti programování, vektorové grafiky, robotiky nebo projektového řízení pak zúročily při tvorbě závěrečných projektů. Jejich prezentace a názorné ukázky se uskutečnily na slavnostním galavečeru před odbornou porotou.

Záměrem Letní školy IT je seznámit dívky s technologiemi, rozvinout jejich kreativitu, a hlavně ukázat jim, jak je studium IT zábavné a rozmanité. Týdenní výuka probíhala převážně v prostorách a laboratořích FIT ČVUT. Dívky se naučily nejen programování webových stránek nebo počítačových her, ale také získaly cenné sebevědomí, které se jim bude hodit při přijímacím řízení na vysokou školu.  V laboratořích FIT ČVUT si vyzkoušely například práci s humanoidními roboty nebo se dozvěděly, jak fungují různé typy průmyslových kamer a co je možné je pomocí umělé inteligence naučit.  V průběhu letní školy studentky také zlepšovaly své prezentační dovednosti, absolvovaly kariérní workshopy nebo navštívily několik technologických firem, kde by mohly jednou získat zaměstnání.

Právě zvýšení sebevědomí a pocit, že i ženy do IT patří a mohou v něm najít zálibu nebo budoucí kariéru, si absolventky odnášejí z Letní školy IT nejčastěji. Vyplývá to z šetření organizace Czechitas  a tento trend potvrzuje i letošní absolventka Zlata Šmídová. „Že by mě IT mohlo bavit, jsem tušila už z hodin ve škole, ale teprve na Letní škole IT jsem zjistila, co všechno informační technologie jsou. V týmu jsme si funkce rozdělily – někdo se staral o grafiku, někdo má lepší prezentační dovednosti a já jsem naši webovku obstarala po té technické stránce. Soustředila jsem se na jazyk JavaScript,“ objasňuje čerstvá absolventka.

Projekty vytvořené během pátečního hackathonu ukázaly témata, jaká mladé ženy ve svém okolí vnímají. Jeden ze sedmi dívčích týmů se věnoval projektu jak zabránit testování na zvířatech, kdy dívky vytvořily webovou stránku s informacemi, jak testování probíhá, jak ho nepodporovat nebo jak poznat, že produkty opravdu nejsou na zvířatech testovány. Další z projektů se věnoval sdílení know-how mezi studenty, a vznikla tak celá stránka a databáze Students for students (S4S), kde si mohou studenti mezi sebou nabízet hodiny doučování, hlásit se na stáže nebo iniciovat vznik burzy učebnic. Prezentace závěrečných projektů dále nabídla téma sexuálního obtěžování a násilí s vytvořeným webovým simulátorem rizikových situací, kde je možné vyzkoušet si, jak reagovat na slovní nebo i závažnější útoky. Neméně zajímavé byly i projekty, které nabídly edukační hru o první pomoci, možnost adoptovat domácího mazlíčka podle osobnostního kvízu nebo aplikaci, která vám k oblíbené četbě automaticky vygeneruje vhodný podkresový playlist, či projekt zabývající se severskou mytologií a nevěrohodným představením bohů ve filmových produkcích.

„Jsme rádi, že jsme opět mohli hostit Letní školu IT na Fakultě Informačních technologií ČVUT v Praze. Naše dlouhodobá spolupráce s Czechitas pomáhá měnit stereotypy a zvyšovat zájem dívek o studium IT. Podle nedávno zveřejněných dat ČSÚ počet studentů (i studentek) informačních technologií roste, ale podíl žen je pouze necelých 19 %. I z tohoto důvodu nás těší, že je FIT ČVUT spolu s Czechitas podporou studentek na začátku jejich cesty a v budoucím rozhodování o studiu či kariéře v IT,“ říká o Letní škole Daniela Illnerová, proděkanka pro vnější vztahy FIT ČVUT.

Více informací o projektu
https://fit.cvut.cz/cs/zivot-na-fit/aktualne/udalosti/19292-letni-skola-it-2023
https://www.czechitas.cz/blog/budeme-ajtacky-rozhodly-se-na-letni-skole-it

Fakulta informačních technologií ČVUT v Praze se zaměřuje na nejmodernější oblasti informatiky a informačních technologií. Nabízí moderní bakalářský, magisterský a doktorský studijní program Informatika. Velký zájem uchazečů o studium umožňuje dynamický rozvoj fakulty a výběrovost. Více informací najdete na www.fit.cvut.cz.

Nezisková organizace Czechitas se zaměřuje na vzdělávání žen, mládeže a dětí v informačních technologiích. Czechitas inspirují, vzdělávají a uplatňují nové talenty k posílení diverzity a konkurenceschopnosti v IT. Od roku 2014 zrealizovali přes 1750 vzdělávacích kurzů, od jednodenních workshopů a dlouhodobých kurzů po několikaměsíční digitální akademie směřující k výcviku nových talentů pro práci v IT. Kurzy zaměřenými zejména na datovou analýzu, programování, testování nebo webový vývoj prošlo přes 60 000 účastnic bez ohledu na věk, předchozí vzdělání nebo pracovní zkušenost. Od roku 2017 se podařilo na pracovním trhu uplatit přes 1100 žen. Czechitas pořádají workshopy různých úrovní pokročilosti, letní tábory, digitální akademie, večerní kurzy nebo poskytují kariérové poradenství. To vše za symbolické vstupné nebo zdarma díky finanční podpoře partnerů. Individuální dárci mohou podpořit aktivity Czechitas přes platformu Darujme.cz. Organizace působí v jedenácti krajích v České republice. Od roku 2020 Czechitas vytvořili také efektivní systém distančního on-line vzdělávání, do kterého se mohou zapojit ženy bez ohledu na místo, kde žijí. Více na www.czechitas.cz.

České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm cca 18 000 studentů. Pro akademický rok 2022/23 nabízí ČVUT svým studentům na 350 akreditovaných studijních programů a z toho přes 130 v cizím jazyce. ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků Metodiky 2017+ bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings: v celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 454. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural“ je ČVUT mezi 151.–200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201.–250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 280. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems“ je na 201.–250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 201. až 250. místě, v oblasti „Mathematics“ na 251.-300. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 190. místě. Od roku 2020 je ČVUT členem aliance prestižních technických univerzit EuroTeQ. Ta představuje zajímavou a přínosnou příležitost pro studenty, vědecké pracovníky i zaměstnance zapojit se do projektu, který si klade za ambici posunout kvalitu vysokého školství na vyšší úroveň. Dalšími členy skupiny EuroTeQ jsou Technical University of Munich, Technical University of Denmark, Technical University of Eindhoven, École Polytechnique – L´X, Tallinn University of Technology, École polytechnique fédérale de Lausanne a Technion Israel Institute of Technology. Více na www.cvut.cz.