Mikroservisní architektura jako záchranář v době rychlého technologického vývoje

Doba technologická je nemilosrdná. Napříč obory se zvyšují nároky na výkon i efektivitu a české společnosti si více než kdy dřív pokládají otázku, zda jsou schopny pohotově reagovat na aktuální turbulentní dění. Dynamické zpracování požadavků rychle se měnícího trhu a následné inovace se však pro mnoho firem stává výzvou na úrovni celého systému. Do popředí tak vstupuje mikroservisní architektura, varianta softwarové architektury, umožňující rychlý vývoj i reakce. Proč je tak důležité vyměnit těžkopádný monolit za flexibilní implementaci mikroslužeb, vysvětluje Jakub Hamerník z konzultačně-technologické společnosti Lundegaard

České společnosti stále ještě běžně fungují na velkých monolitických aplikacích, jejichž technické úpravy bývají obtížné, pomalé a velice nákladné. Implementace nových funkcionalit stojí vývojářské týmy v rámci monolitu měsíce až roky práce a v okamžiku uvedení stejně bývají ve své podstatě zastaralé. Ačkoliv lze najít i několik světlých bodů, monolitický model bývá v současnosti zkrátka až příliš nepružný. 

“V určitých případech samozřejmě může být i monolitická architektura využitelná. Nicméně při komplexních a složitých systémech se vlastnosti monolitu často ukazují jako nedostatečné pro jejich bezproblémový provoz,” vysvětluje na úvod Jakub Hamerník, Head of IT consultants & Digital transformation team společnosti Lundegaard. 

Rozbíjení monolitu 

Umět rychle a efektivně odpovědět na měnící se požadavky trhu se však stává naprostou nezbytností. Nejen do oblasti e-commerce tak vstupuje trend mikroservisní architektury, inovativního přístupu, který rozbíjí masivní monolitické aplikace na malé, nezávislé služby, jež mohou být snadno vytvářeny, nasazovány a škálovány. Čas potřebný například pro vývoj nových funkcí se dle společnosti Gartner snižuje v tomto případě až o 80 % a následná rychlost nasazení řešení se naopak navyšuje o 90 %. 

“Mikroslužby a využívání mikroservisní architektury umožňují firmám rychleji reagovat na tržní trendy a potřeby zákazníků. Díky rozdělení funkcionalit do jednotlivých služeb je možné provádět aktualizace a úpravy daných částí nezávisle na sobě, což vede ke zrychlení vývoje nových funkcí a jejich nasazení. Tímto způsobem mohou firmy reagovat na požadavky svých zákazníků a udržovat konkurenceschopnost v náročném prostředí online obchodu,” říká Jakub Hamerník z Lundegaard. 

Heureka i Pilulka na vlně mikroslužeb

“Mikroservisní architekturu lze upotřebit ve spoustě oborů a segmentů. Velký potenciál využití má například u menších bank, operátorů, leasingových společností nebo třeba distributorů energií. V Lundegaardu vidíme skvělé výsledky také v oblasti e-commerce,” říká Jakub Hamerník. 

Integrační vrstva mikroservisní architektury poskytuje e-shopům snadné zprovoznění širokého spektra služeb, jako jsou například chatboti, voiceboti, nástroje pro dynamickou cenotvorbu, platební brány, systémy pro správu skladu nebo doporučující software – vše dle preferencí a potřeb obchodníka. 

Příkladem využití v české e-commerce je nasazení doporučujícího nástroje Zoe.ai do internetové lékárny Pilulka.cz. Jednoduchým způsobem mohlo dojít k napojení chytrého řešení, jehož vlivem se následně povedlo navýšit tržby Pilulky o 4 %. 

“Jako další ukázku lze uvést marketplace Heureka.cz. Portál opustil monolitickou architekturu již před lety a od roku 2019 postupně rozšiřuje využívání mikroslužeb, potažmo mikroservisní typ architektury. Lundegaard díky tomu mohl jednoduše integrovat plug and play nástroj na data a během několika měsíců zvednout tržby o 5 %. V případě monolitu by takto rychlý proces nebyl možný,” uzavírá Jakub Hamerník za Lundegaard. 

O Lundegaard

Lundegaard je konzultačně-technologická společnost zaměřená na vývoj inovativních softwarových nástrojů. Od roku 1997 nabízí svým klientům komplexní služby, dnes souhrnně označované jako služby digitální transformace: obchodní poradenství, online marketing a koncepční design, vývoj portálů, aplikací a souvisejících digitálních služeb. Aktuálně pomáhá akcelerovat růst firem v Česku, na Slovensku i v sousedním Německu. Mezi jejich klienty patří například Heureka, ČSOB Pojišťovna, PXE, ALD Automotive, BNB Paribas, PPL, 2N telekomunikace a řada dalších.