Češi zůstávají věrni fast foodům i navzdory zdražení

Praha 31. července – Rychlé občerstvení se u nás těší stále velké oblibě, Čechy neodradilo ani všeobecné zdražení. Lidé letos ve druhém čtvrtletí utratili ve fast foodech o 6,2 % víc než loni, zatímco v restauracích a obchodech na potravinách spíše šetří. Výrazně více si ale v meziročním srovnání Češi připlatili za dovážené jídlo. Závěry vychází z dat společnosti Patron GO generovaných pouze z plateb kartou mezi 53 tisíci uživateli. 

Letos zákazník za jednu návštěvu fast foodu ve druhém čtvrtletí zaplatil průměrně 189 korun, zatímco loni to bylo 178 Kč. Nárůst je ale přitom nižší než celková meziroční inflace za druhé čtvrtletí letošního roku ve výši 11,1 %. 

“Podle našich dat Češi ale utrácejí více peněz pouze ve třech největších tuzemských sítích fast foodů – v McDonald’s, KFC a Burger King. Oproti tomu v ostatních fast foodech utráceli poměrně stejné částky jako loni,” říká Lukáš Vršecký, spoluzakladatel společnosti Patron GO, která nákupní chování Čechů sleduje a vyhodnocuje na základě svých dat.

Za dovážené jídlo Češi utrácí víc než v restauracích a obchodech

Ve srovnání s loňskem lidé letos také utráceli více peněz za dovážené jídlo, konkrétně o 16,3 % víc než loni. Letos zákazník za jednu objednávku ve druhém kvartále zaplatil průměrně 427 korun, zatímco loni to bylo 367 Kč. 

Naopak průměrná útrata v restauracích a za jídlo v obchodech se ve druhém čtvrtletí podle dat snížila. V kamenných obchodech průměrná útrata za jeden nákup letos činila 206 Kč, zatímco loni to bylo 219 korun. V restauracích zákazníci nechávají průměrně 256 korun za jednu návštěvu, loni utratili 278 korun. 

“Češi se v poslední době snaží šetřit všude, kde to jde. V supermarketech často nakupují ve slevách a akcích, a dokonce omezili své návštěvy v restauracích. Je proto zajímavé, že fast foody si odepřít nedokážou. Zdravému životnímu stylu to zrovna neprospívá. Na dovážené jídlo jsme si zvykli v dobách covidu, a evidentně nám tento návyk zůstal,”  konstatuje Vršecký.

O společnosti

Patron GO je fin-tech aplikace, která pomáhá lidem šetřit na běžných platbách. Funguje na principu pasivního náhledu na bankovní účet, kdy pomocí algoritmu dokáže identifikovat předražené, ale i nebezpečné transakce, typicky například rychlé půjčky. Majitele účtu na ně upozorní a rovnou nabídne výhodnější řešení. Aplikace je propojená téměř se všemi bankami v ČR, aktuálně ji využívá přes 150 tisíc uživatelů a je dostupná v Česku a na Slovensku. Zakladateli jsou Jiří Paták, zakladatel finančního srovnávače Chytrý Honza, a Lukáš Vršecký, zakladatel věrnostní platformy Rondo.