Praha, 28. srpna – České učebnice se i letos ucházejí o titul nejlepší evropská učebnice roku. Do finálového výběru se dostala učebnice „Matematika pro každého šesťáka a šesťačku“ a dvoudílná Informatika pro děti na prvním stupni.
Mezi vybranými uchazeči v soutěži o nejlepší výukové materiály BELMA (Best European Learning Materials Awards) má Česká republika v letošním roce opět své zástupce, a to hned dva z plzeňského Nakladatelství Fraus. Učebnice „Matematika pro každého“ představuje dětem prostřednictvím inspirativních úloh matematiku jako užitečný nástroj, s nímž si mohou usnadňovat svůj život, a zároveň je významně posouvá v jejich digitálních kompetencích. A dále učebnice informatiky „Pirát Rudovous“ a „Uffi a Uffi“ pro první stupeň, které pomáhají dětem s rozvojem informatického myšlení a se základy práce s daty.
„Do výuky se dlouhodobě ve spolupráci s odborníky snažíme přinášet nové postupy a prvky – kromě jiného digitální doplňky, praktická cvičení i různé interaktivní možnosti, které rozvíjejí kreativitu a zájem dětí. Nominace našich nových učebnic, ale především pozitivní zpětná vazba od žáků, rodičů i učitelů, potvrzují, že je to správná cesta,“ vysvětluje Pavel Brejcha, ředitel obchodu a marketingu Nakladatelství Fraus, které učebnice připravilo jako novinky pro tento školní rok.
Nová informatika učí děti zpracovávat a vyhodnocovat data
V rámci revize Rámcových vzdělávacích programů ministerstva školství
se v uplynulém školním roce změnila výuka informatiky tak, aby již děti
na prvním stupni získaly základní představu o tom, jak se zpracovávají
a vyhodnocují data. Nakladatelství Fraus na tuto změnu reagovalo vytvořením dvoudílné učebnice informatiky.
„Děti jsou neustále obklopeny digitálními technologiemi. Učebnice nové informatiky je seznámí s tím, kde se v běžném životě vyskytují situace, v nichž se informaticky myslí. Naučí se technologiím více porozumět a lépe je využívat. Učebnice jsou psány hravou formou tak, aby žáky motivovaly k objevování,“ vysvětluje základní principy šéfredaktorka Nakladatelství Fraus Radka Šmahelová.
Žáci díky propracovaným úlohám rozvíjejí informatické i kritické myšlení a zároveň si už na prvním stupni vyzkoušejí např. podstatu kódování a šifrování, modelování či práce s daty. Zábavná cvičení jim také pomohou pochopit základy umělé inteligence, základy bezpečnosti a seznámí se i s informačními systémy.
Matematika pro každého rozvíjí pokročilé digitální kompetence
Nová učebnicová řada „Matematika pro každého“ přináší nové a neokoukané úlohy z prostředí blízkého dětem, které jim umožní snáze pochopit smysl
a užitečnost matematiky, a zároveň se zaměřuje na rozvíjení jejich digitálních kompetencí. Žáci a žákyně mohou při výuce matematiky kromě jiného využívat interaktivní prvky na www.skolasnadhledem.cz – rozšiřující online procvičování s okamžitou zpětnou vazbou, ale nově i úlohy s využitím tabulkových procesorů a s odkazy do prostředí GeoGebry nabízející názorné dynamické obrázky a animace.
„Velkou výhodou a inovativním přístupem nové matematiky i informatiky je, že při procvičování nabízí různě obtížné úlohy v tištěné i online formě. Díky tomu se budou moci plnohodnotně zapojit všichni žáci – jak ti, kteří budou řešit méně náročné úlohy, tak i ti nadaní, pro které jsou připraveny úkoly složitější,“ vysvětluje Radka Šmahelová.
Soutěž každoročně vyhlašuje Evropská asociace nakladatelů učebnic (EEPG)
ve spolupráci s Frankfurtským knižním veletrhem a Mezinárodní asociací pro výzkum učebnic a výukových médií (IARTEM) se sídlem v Norsku. O vítězích rozhoduje na základě celé řady kritérií porota složená z odborníků předních evropských vzdělávacích institucí a univerzit. Vítězové budou oznámeni v rámci frankfurtského knižního veletrhu v polovině října, letos se na shortlist ve čtyřech kategoriích dostalo 40 učebnic z 18 evropských zemí.
Učebnice z Nakladatelství Fraus v této prestižní soutěži bodují pravidelně, naposledy uspěla v loňském roce učebnice „Soudobé dějiny“ využívající pro výuku dějepisu badatelskou metodu.