Mnozí z nás jistě znají společnost Amazon. Obří společnost, která provozuje snad největší online nákupní platformu. Kromě této hlavní činnosti poskytuje předplatné svých filmů a seriálů, předplatné své knihovny elektronických knih, vlastní platformu Twitch, provozuje největší cloudovou službu AWS, provozuje také fyzické obchody a poskytuje řadu dalších služeb, díky nimž je tak známou a úspěšnou společností.
S velikostí společnosti přichází také obrovská pozornost, a to tentokrát ze strany FTC, Federální obchodní komise, které se nelíbí způsob, jakým Amazon podniká, a domnívá se, že zneužívá svého monopolního postavení. Žaloba pochází od předsedkyně FTC Liny Khanové, která je známá svou agresivní strategií vůči velkým technologickým společnostem. Lina Khanová vystudovala právnickou fakultu na Yaleově univerzitě, kde již psala diplomovou práci o monopolním postavení společnosti Amazon. K této žalobě se připojuje také 17 generálních prokurátorů jednotlivých států. Jak ale Amazon využívá svého postavení ?
FTC v žalobě jasně zdůrazňuje sílu společnosti Amazon v segmentu online nakupování a také tvrdí, že zneužívá své moci k poškozování konkurentů a udržování svého dominantního postavení. Konkrétně poukazuje na praktiky, jako je tzv. anti-discounting, kdy Amazon údajně sleduje ceny konkrétních produktů a v případě, že prodejce nabídne produkty za zvýhodněné ceny, Amazon je přesune na konec svého vyhledávání, čímž zajistí, že se zlevněný produkt stane téměř neviditelným. Dále uvádí, že Amazon nutí prodejce využívat jeho logistické služby, aby se jejich výrobky mohly objevit v předplatném Amazon Prime, jehož výhodou je mimo jiné rychlejší doručení. Takové vázání na logistiku společnosti by tedy mělo prodejcům zabránit v poskytování jejich produktů na jiných platformách, což dále poškozuje konkurenci.
Dopad na spotřebitele by měly mít i další údajné nezákonné praktiky, kdy FTC obviňuje Amazon ze zvýrazňování svých výrobků oproti jiným, které jsou údajně kvalitnější, což má přímý dopad na spotřebitele. Kromě toho měl Amazon záměrně zaplavovat výsledky vyhledávání nevyžádanými reklamami, čímž měl zhoršovat uživatelský zážitek na platformě. V neposlední řadě se FTC domnívá, že vysoké poplatky pro prodejce, které údajně tvoří až 50 % jejich příjmů, jsou přenášeny přímo na zákazníka, což zdražuje všechny výrobky.
David Zapolsky, senior viceprezident společnosti Amazon pro globální veřejnou politiku a generální poradce, uvedl, že žaloba je neopodstatněná a že FTC se zjevně odchýlila od svého poslání chránit spotřebitele a hospodářskou soutěž. Kromě toho dodal, že podaná žaloba je právně i fakticky vadná a že se těší na soudní řízení.
Společnost Amazon je známá tím, že na svém online podnikání často dosahuje velmi nízkých marží nebo ztrát, které si vynahrazuje díky svému segmentu cloudových služeb s vysokou marží. Vysoké příjmy společnosti Amazon, pokud by zneužila svého postavení ke zvýšení cen, by se tedy odrazily v maržích společnosti, což se jí v posledních letech nedaří. Amazon navíc kontroluje pouze stabilních 37 % trhu elektronického obchodování v USA a v poslední době řeší vzestup dalších platforem, jako je Shein nebo Temu v Americe, které vytvářejí silnější konkurenci v tomto odvětví. Lina Khan je navíc známá řadou žalob proti velkým technologickým společnostem, které byly zamítnuty.
Přesto akcie Amazonu včera klesly o více než 4 % ve srovnání s celým trhem, který se propadl pouze o 1,4 %.