Spatřit v akci nejnovější formule a motocykly konstruované studentskými týmy z ČVUT můžete během Závodního dne ČVUT. Akce pro širokou veřejnost se uskuteční v úterý 3. října na ulici Technická v kampusu v Praze – Dejvicích. Studentské týmy eForce z Fakulty elektrotechnické a CTU CarTech z Fakulty strojní navíc oficiálně uvedou jednu velkou novinku. Program odstartuje v 9:00 a skončí kolem poledne.
„Je to jedinečná příležitost vidět formule i motorky z ČVUT v plném provozu. Což je věc, která nejde vidět jindy než na uzavřeném letišti nebo závodním okruhu, které nejsou přístupné široké veřejnosti,” uvedl Jan Cába z týmu eForce FEE Prague Formula, jehož členové a členky staví autonomní elektroformule, s nimiž závodí na evropských tratích. Tým, tvořený především studentky a studentkami Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní, se loni dostal mezi desítku nejlepších studentských týmů v Evropě. Lidé si budou moci prohlédnout aktuální fúzi pilotované a autonomní elektroformule, kterou eForce vyvinuli pro letošní závodní sezónu. Formule vznikla spojením dvou předešlých generacích pilotované a autonomní formule.
K vidění bude také monopost FS.15 týmu CTU CarTech z Fakulty strojní, který soutěží na závodech formulí se spalovacím motorem. Loni CTU CarTech poprvé postavil formuli s hybridním pohonem, kterou pro další sezónu zdokonalil. Tým CTU CarTech má za sebou podle mluvčího Jakuba Kaplického velmi úspěšnou sezónu, kdy obsadil první místa na závodech v Nizozemsku a Rakousku, na závodech v Česku získal bronz a v Chorvatsku stříbro.
Vedle obou typů formulí pak bude během závodního dne představen také nový prototyp elektrické závodní motorky EVO 3.0 Electric týmu CTU Lions z Fakulty dopravní, který závodí v soutěži MotoStudent. Na rozdíl od formulí má soutěž MotoStudent dvouletou sezónu a zakončení té aktuální proběhne teprve v polovině října na okruhu v Aragonu. CTU Lions nyní dokončuje již třetí motorku s elektrickým pohonem.
Bude na co koukat
„Během závodního dne budou v různých intervalech probíhat hlavně dynamické ukázky, všichni kolemjdoucí se mohou podívat, jak formule jezdí a zjistit také, jak probíhala jejich stavba. Zároveň bude i možnost pohovořit si s členy a členkami týmů, přidat se do týmu nebo potkat zástupce našich partnerských firem,“ popsal program akce Jan Cába. „Je to jedinečná příležitost, aby prváci a prvačky z různých fakult zjistili, co je to být součástí týmu, jak to chodí a co to přináší pro jejich pozdější studium i kariéry,“ zdůraznil Jakub Kaplický.
Velkou, a během závodního dne oficiálně uskutečněnou, novinkou pak bude spojení týmů eForce a CTU CarTech. “Bude se pokračovat pod názvem eForce FEE Prague Formula, ale barvy na autě budou ponechány v červeno-modrém schématu naší spalovací formule,” upřesnil Jakub Kaplický. „Spojení nastane hlavně proto, že pravidla nejprestižnějších závodů Formula Student Germany momentálně upřednostňují pouze elektrickou autonomní formuli. Spalovací kategorie, vzhledem k budoucím trendům, pomalu ukončují, a i nejlepší spalovací týmy světa tak začaly přecházet k výstavbě elektrické formule. Což bylo vidět i u kluků z CarTech, jejichž tým v podstatě dorazil na vrchol spalovací kategorie,“ vysvětlil Cába.
„Pokud se všichni chceme posunout dál a zabojovat proti nejlepším týmům o ta nejlepší místa, musíme spojit síly dohromady. Především lidské zdroje a zároveň i finance, abychom mohli postavit nejlepší auto, které je schopno konkurovat týmům z Mnichova a Stuttgartu,“ dodal. eForce FEE Prague Formula tak nově bude čítat zhruba sedm desítek lidí, což je zhruba dvojnásobek velikosti původních týmů.
A jaký je plán nového složení týmu pro následující měsíce? „Po spojení přijde i úplně nový koncept elektrické autonomní formule. Předěláme celé auto – monokok, zástavbu jednotlivých jednotek či mechanismy potřebné pro bezpilotní jízdu. Kvůli větší bezpečnosti i lepší servisovatelnosti přesuneme baterii z pod nohou pilota do zadní části vozu. Je to pro nás velké sousto, ale jsme rádi, že nás bude hodně. Neboť budeme schopni využít maximum potenciálu všech členů a členek a zkušenosti, které posbírali během stavby obou aut,“ shrnul Jan Cába.
Samostatná Fakulta elektrotechnická ČVUT vznikla v roce 1950. V dnešní době se skládá ze 17 kateder umístěných ve dvou budovách: v rámci hlavního kampusu ČVUT v Dejvicích a v naší historické budově na Karlově náměstí. Fakulta elektrotechnická poskytuje prvotřídní vzdělání v oblasti elektrotechniky a informatiky, elektroniky, telekomunikací, automatického řízení, kybernetiky a počítačového inženýrství. Fakulta se dlouhodobě řadí mezi prvních pět výzkumných institucí v České republice. Produkuje přibližně 30 % výzkumných výsledků celého ČVUT a má navázanou rozsáhlou vědeckou spolupráci se špičkovými světovými univerzitami i výzkumnými ústavy. Od roku 1950 Fakulta elektrotechnická vydala cca 30 000 diplomů, které byly vždy vysoce hodnoceny jako doklad prvotřídního vzdělání. Více informací najdete na: fel.cvut.cz
České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Podle Metodiky 2017+ je nejlepší českou technikou ve skupině hodnocených technických vysokých škol. V současné době má ČVUT osm fakult (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství, informačních technologií). Studuje na něm přes 19 000 studentů. V akademickém roce 2023/2024 má ČVUT v Praze akreditováno celkem 502 českých a 352 anglických studijních programů (bakalářských, magisterských a doktorských). ČVUT vychovává odborníky v oblasti techniky, vědce a manažery se znalostí cizích jazyků, kteří jsou dynamičtí, flexibilní a dokáží se rychle přizpůsobovat požadavkům trhu. Podle výsledků Metodiky 2017+ bylo ČVUT hodnoceno ve skupině pěti technických vysokých škol a obdrželo nejvyšší hodnocení stupněm A. ČVUT v Praze je v současné době na následujících pozicích podle žebříčku QS World University Rankings: V celosvětovém žebříčku QS World University Rankings je ČVUT na 454. místě a na 12. pozici v regionálním hodnocení „Emerging Europe and Central Asia“. V rámci hodnocení pro „Engineering – Civil and Structural“ je ČVUT mezi 151.–200. místem, v oblasti „Engineering – Mechanical“ na 201.–250. místě, u „Engineering – Electrical“ na 201. až 250. pozici. V oblasti „Physics and Astronomy“ na 201. až 250. místě, „Natural Sciences“ jsou na 280. příčce. V oblasti „Computer Science and Information Systems“ je na 201.–250. místě, v oblasti „Material Sciences“ na 201. až 250. místě, v oblasti „Mathematics“ na 251.-300. místě a v oblasti „Engineering and Technology“ je ČVUT na 190. místě. Od roku 2020 je ČVUT členem aliance prestižních technických univerzit EuroTeQ. Ta představuje zajímavou a přínosnou příležitost pro studenty, vědecké pracovníky i zaměstnance zapojit se do projektu, který si klade za ambici posunout kvalitu vysokého školství na vyšší úroveň. Dalšími členy skupiny EuroTeQ jsou Technical University of Munich, Technical University of Denmark, Technical University of Eindhoven, École Polytechnique – L´X, Tallinn University of Technology, École polytechnique fédérale de Lausanne a Technion Israel Institute of Technology. Více na www.cvut.cz.