Růst tržeb i optimismu – to jsou hlavní trendy, které ukazují tradiční předvánoční průzkumy trhu e-commerce a kamenných provozoven, které provedla společnost Comgate. Kromě finanční situace se dotazníky týkaly například i postoje k online tržištím, využití umělé inteligence v e-commerce nebo akceptace bezhotovostních plateb v maloobchodě a službách.
HRADEC KRÁLOVÉ, 24. října 2023 – Stejné nebo vyšší tržby než v minulém roce hlásí 74 % respondentů průzkumu e-commerce a 68 % podnikatelů, kteří se zapojili do průzkumu maloobchodu a služeb. Podobný pozitivní trend prochází oběma dotazníky, i pokud jde o výhled na vánoční sezónu nebo na následující rok. To mohou být překvapivá zjištění vzhledem k tomu, že se mluví o přetrvávajícím poklesu e-commerce nebo o inflaci, která zvyšuje ceny a omezuje nákupy.
„Pokud jde o e-commerce, většina z našich více než patnácti tisíc klientů patří mezi střední e-shopy, jejichž růst reportují i další průzkumy. Podle nás je možné, že klesají ti největší obchodníci, zbytku trhu se daří,“ hledá vysvětlení ředitel Comgate Jakub Ouhrabka. „A obecně je vidět, že část obchodníků zareagovala na nepříznivou ekonomickou situaci dobře, zefektivnili svůj provoz. Proto dokáží lépe fungovat i v době, která je kvůli inflaci stále ještě daleko od ideálu,“ domnívá se.
Průzkum trhu e-commerce i maloobchodu a služeb provedla společnost Comgate už potřetí, proto je v detailním pohledu zajímavé srovnání s minulými výsledky. Z něj je pozitivní trend jasně patrný. Tentokrát jsme se v dotaznících zaměřili kromě ekonomických témat i na některé aktuální otázky v obou skupinách: v e-commerce jsme se například ptali na to, jak e-shopaři vnímají nástup velkých online tržišť jako Kaufland a Allegro – téměř 34 % z přibližně 500 respondentů je vnímá jako konkurenci, asi 14 % v jejich příchodu vidí příležitost. Dalším aktuálním tématem v e-commerce pak je umělá inteligence, tu ve svém podnikání k různým účelům využívá zhruba 45 % internetových obchodů.
Do průzkumu trhu mimo e-commerce se zapojilo více než 200 podnikatelů z malých obchodů a služeb, těch jsme se mimo jiné ptali na to, zda u zákazníků zaznamenali změnu v poměru mezi platbami kartou a hotovostí – téměř 56 % respondentů hlásí vyšší poptávku po platbě kartou. Bezhotovostní platby ostatně obchodníci považují za samozřejmost; 79 % jich přijímá karty dlouhodobě, dalších 10 % začalo v průběhu roku 2023.
Kompletní okomentovaná výsledky předvánočních průzkumů e-commerce i maloobchodu a služeb najdete na webu Comgate.
Více o Comgate
Comgate je ryze česká společnost, která poskytuje platební služby – platební brány pro e-shopy a platební terminály do prodejen. Platební brána Comgate se profiluje jako vysoce výkonná brána s nejširším spektrem platebních metod a zároveň nejnižší cenou pro e-shopy. Od dubna 2023 nabízí Comgate nové jednodušší a přehlednější tarify, z nichž si obchodníci mohou sami vybrat podle vlastních preferencí. Transparentnost je základem firemní kultury Comgate – ceny služeb, tarify, smluvní i technická dokumentace služby jsou veřejně dostupné na webu.