S růstem české e-commerce se zvyšuje počet prosperujících e-shopů, které vstupují na zahraniční trhy. Zákonitě s tím roste také počet objednávek, letos průměrně o 11 %, odhadují odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Mezi nejoblíbenější země, kam tuzemští podnikatelé expandují, patří Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. Nejčastěji se jedná o obchodníky s elektronikou, módou či doplňky stravy. Naopak do Česka vstupují obchodníci z okolních zemí, kteří spatřují příležitost v nižší míře konkurence a vyšší cenové hladině.
Také letos roste počet českých obchodníků, kteří se rozhodnou pro expanzi na zahraniční e-commerce trhy, což potvrzuje přibývající objem objednávek zákazníků z cizích zemí. „Loni meziročně vzrostl průměrný počet objednávek téměř o pětinu, nicméně odhadujeme, že k závěru letošního roku tempo růstu zpomalí a ustanoví se kolem 11 %,“ předvídá Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Jedna z klíčových kategorií, které na mezinárodních trzích vynikají, je zdraví a krása. Skupina zahrnuje zdravý životní styl, stravování a doplňky stravy, péči o sebe a kosmetiku. Své místo nacházejí v téměř všech zemích bez rozdílu. „Obzvláště v poslední době se velké oblibě spotřebitelů těší projekty zaměřené na tzv. biohacking. Spotřebitelé o sebe chtějí více pečovat a dbát na správnou životosprávu, což reflektují také obchodníci s různými doplňky stravy a zdravou výživou,“ uvádí Radek Klouda, CEO společnosti BaseLinker, která e-shopům zajišťuje expanzi na internetová tržiště. Dalšími silnými kategoriemi jsou domácí potřeby, móda či také erotické pomůcky.
České e-shopy expandují na východ
České e-shopy nejčastěji expandují ke svým východním sousedům, přičemž hlavními kategoriemi zboží, na které se zaměřují, jsou elektronika, móda a vlastní originální výrobky (např. šperky, ručně vyráběné dekorace či svíčky). Počet objednávek z českých e-shopů, které putují na Slovensko, roste v posledních třech letech stabilním tempem průměrně téměř 3 % ročně.
„Slovensko se pro české e-shopy stalo logickým krokem díky blízkosti a podobnosti obou trhů. Obchodníci těží z kulturní příbuznosti a minimálních bariér vstupu. Ovšem expanze na další trhy vyžaduje hlubší analýzu a přípravu, protože každý trh má své vlastní charakteristiky. Podnikatelé ji tedy vnímají jako rizikovější,“ říká Radek Klouda. Dodává také, že kategorie víceméně odráží průřez zboží u českých e-shopů.
Druhé místo patří Maďarsku, kam podle odhadů letos směřuje o 23 % více objednávek než loni. Mezi hlavní produkty pro tamější trh patří elektronika, potraviny a výrobky pro dům a zahradu. Pomyslnou bronzovou příčku obsazuje Rumunsko, kde se však letos očekává pokles objemu objednávek, a to až o 7 % v porovnání s loňským rokem. Na tamějším trhu české e-shopy prosperují v kategoriích móda, kosmetika a doplňky stravy.
Polští obchodníci vidí v Česku příležitosti
Zajímavým trendem je také expanze zahraničních e-shopů na český trh, nejčastěji ze Slovenska a obecně okolních zemí. „Vidíme velký příliv zboží z polských a německých e-shopů, což souvisí se vstupem Kauflandu Global Marketplace a Allegra na lokální trh. Například polští obchodníci k nám přicházejí s vidinou menší konkurence a příležitost spatřuje ve vyšší cenové hladině. Zatímco polské e-shopy sázejí na nižší ceny, německé e-shopy cílí na střední a vyšší třídu s luxusními a kvalitními produkty,“ vysvětluje Radek Klouda.
Poznání spotřebitelů je klíčové
Zahraniční trhy nabízejí českým e-shopům různé příležitosti a také výzvy. Některé země mohou upřednostňovat specifické kategorie zboží. Existují totiž lokální výrobci, kteří prodávají pouze v daném regionu nebo na daném trhu, a to z různých důvodů. Těmi mohou být lokálně omezená dostupnost surovin, místní zvyklosti a řemesla nebo speciální politické a právní podmínky. Jedná se o zboží jako například tradiční oblečení, potraviny, léky, lehké drogy a podobně.„Každý zahraniční trh má svá specifika, včetně regulatorních a kulturních zvyklostí. V prvé řadě by měli prodejci věnovat dostatek času přípravě na úspěšný vstup na mezinárodní e-commerce scénu. Zvláštní pozornost vyžaduje pečlivá analýza trhu, včetně chování zákazníků a konkurence. Co platí na českého spotřebitele, nemusí nutně platit jinde,“ doporučuje závěrem Martin Pech.