Opravdu potřebuje každá škola vlastní kuchařku nebo uklízečku?

Vývařovna pro 300 strávníků je neefektivní. To je léty ověřený obchodní model, který funguje napříč Evropou. Proč by zrovna v českých školách měl být systém jiný?

Odboráři vyhrožují stávkou škol kvůli škrtům ve financích. Jako jeden z hlavních důvodů uvádějí nízké mzdy pomocného personálu, jako jsou kuchaři a kuchařky, uklízečky nebo údržbáři. Případnou stávkou si tak berou jako rukojmí děti i jejich rodiče.

Musí mít ale opravdu (skoro) každá škola vlastní kuchyni nebo uklízečku? Nebylo by náhodou efektivnější a levnější mít jednu větší kuchyni pro více škol a cateringové, úklidové nebo opravářské služby outsourcovat? Jsem naprosto přesvědčený, že v drtivé většině případů by to bylo efektivnější, levnější a pro školy ve výsledku i méně pracné. Ostatně takový model outsourcingu funguje nejen po celé Evropě. I v Česku jsou kuchyně, které zásobují více škol najednou. Na vesnicích či menších městech občas funguje model jedné kuchyně zásobující místní školku, školu i třeba dům s pečovatelskou službou pro seniory. Nebo firemní kantýny, které nevaří jen pro svou vlastní firmu, ale rozvážejí obědy po širokém okolí. Tak proč by to nemělo jít plošně a (téměř) všude?

Spokojeni by ve výsledku byli všichni. Stát by ušetřil na provozu a navíc získal vyšší daňové příjmy, protože by se omezily různé práce na dohodu, švarc systémy apod. Školy by se nemusely těmito službami vůbec zaobírat, prostě by si je pronajaly. Uklízečky, údržbáři či personál v kuchyni by si mohli vydělat více než doposud. Tak kde je problém? Je to jen o tom, že nechceme měnit něco, co funguje od dob komunismu?

Validním argumentem pro zaměstnávání uklízečů či kuchařů přímo jednotlivými školami je, že by tito lidé jinak přišli o práci. To ale určitě není pravda. Na českém trhu dlouhodobě chybí právě tyto často přehlížené pozice. My v ISS hledáme kuchaře, kuchařky či personál na úklid prakticky neustále, a to napříč celou Českou republikou.

Podle aktuálních dat Úřadu práce ČR je v české ekonomice momentálně zhruba 280 tisíc volných pracovních míst. Na tři čtvrtiny z nahlášených volných pracovních míst hledají zaměstnavatelé uchazeče se základním nebo nižším vzděláním. Firmy podle úřadu práce nejčastěji hledají mj. právě kuchaře/kuchařky či uklízeče/uklízečky. 

Bude externí úklidová služba nebo catering pro školu dražší? Nemyslím si. Neznám samozřejmě detaily smluv či nákladů jednotlivých škol, ale rád vybrané škole nabídnu, že ji připravím nabídku, za jakých podmínek jsme schopni pro ni tyto služby zajistit. Budeme se tak bavit o konkrétním příkladu a konkrétních číslech. Pokud jakákoli škola z míst, kde působíme, bude chtít tento experiment vyzkoušet, může se mi ozvat na iss@adison.cz

Ruku v ruce se zaměstnáváním nízkopříjmových pozic musí být samozřejmě férovost. To zatím na českém trhu neplatí. Pracovníci na těchto pozicích jsou kvůli nízkým mzdám i velmi zranitelní. V době vysoké inflace a drahých energií obzvláště. Řešením je nabízet i těmto pozicím férové ohodnocení a standardní zaměstnanecké podmínky a nevyužívat agenturní pracovníky nebo provádět tyto práce v šedé zóně ekonomiky na různé dohody, výpomoci nebo úplně bez smlouvy. Takoví pracovníci pak často nemají žádné sociální jistoty, jako je férová mzda, zdravotní pojištění nebo nárok na dovolenou. V případě nemoci nebo dlouhodobé pracovní neschopnosti jsou prakticky bez příjmu. Nemohou se dostatečně postarat o své děti v případě jejich nemoci. A o budoucí šanci na důstojnou penzi se nemusíme bavit vůbec.

My chceme změnit trh. Nabízíme i v těchto méně atraktivních pozicích práci na hlavní pracovní poměr s odpovídající férovou odměnou. A tak třeba i uklízečky mají v návaznosti na pracovní smlouvu jistotu stálého zaměstnání, čerpají normální placenou dovolenou nebo si mohou vzít sick day.

Co se fungování škol týče, já bych dokonce šel ještě dál. Líbil by se mi americký model budování velkých škol na okrajích měst, kam by děti z celého okolí svážely školní autobusy. Tedy nikoli malé školy pro max. několik stovek dětí, ale velké školní kampusy se sportovními areály a také obří vývařovnou pro tisícovky žáků.  V tuto chvíli školy totiž spravují jeden z největších nemovitostních majetků českého státu. Dělají to ve všech případech dobře? Nešlo by to efektivněji? Velmi si vážím práce ředitelek a ředitelů škol, nemůžeme jim trochu ulevit? Tak, aby se mohli soustředit na to nejdůležitější – kvalitu výuky – a provozní věci za ně řešil někdo jiný?

Ale to by se musel změnit celý koncept fungování školství, školy by nesměly vlastnit současné budovy a celý systém by potřeboval komplexní reformu. A to (v blízkých desetiletích) reálné není.

Michael Almasy

Generální ředitel ISS International v České republice

ISS je největší světovou firmou v oblasti facility managementu, v ČR se firma vymezuje proti neférovému zacházení především u agenturních pracovníků a obcházení pravidel na trhu práce. Chce naopak pracovníkům v často přehlížených pozicích (např. uklízečky, ostraha) nabízet standardní zaměstnanecké podmínky, sociální jistoty, jako je férová mzda, zdravotní pojištění nebo nárok na dovolenou. Skupina ISS zaměstnává přes 350 tisíc zaměstnanců ve více jak 30 zemích světa, obsluhuje přes 40 tisíc firemních klientů.