Letošní ročník nejvýznamnější tuzemské marketingové soutěže Effie Awards Czech Republic zná své vítěze. Vyhlášení výsledků proběhlo v úterý 14. listopadu na slavnostním galavečeru, který se tradičně konal v prostorách Kina Lucerna. Z rekordních 114 přihlášených projektů bylo během večera vyhlášeno celkem 36 výherců ve 14 soutěžních kategoriích. Porota rozdala také 5 zvláštních ocenění. Cenu Grand Prix Effie získala agentura VCCP za kampaň Dvě slova, která pomohla transformovat značku pro klienta Albert Česká republika. Nejúspěšnější agenturou byla McCann Prague, která si odnesla 14 ocenění.
V úterý 14. listopadu byly v prostorách Kina Lucerna předány Effie Awards Czech Republic oceňující nejefektivnější reklamní kampaně. V České republice se agentury utkaly o přední příčky v mnoha soutěžních kategoriích již po šestadvacáté a porota složená ze zástupců zadavatelů, komunikačních agentur, mediálních agentur a výzkumných agentur letos hodnotila rekordní počet přihlášek, celkem 114.
Efektivita je klíčem k úspěchu, a to nejen v soutěži a kampaních, ale zejména v rámci spolupráce agentury a klienta. Letošní výsledky jsou toho důkazem. „Tento rok jsme zjišťovali také to, jak dlouho trvá vztah klienta a agentury, která projekt přihlásila. Jsem ráda, že se potvrdilo, že právě z dlouhodobých a partnerských spoluprací vznikají projekty s nejlepšími výsledky. Ocenění získaly projekty, kde klient spolupracuje s agenturou průměrně více než 4 roky a u Grand Prix ještě déle,“ upozorňuje Petra Jankovičová, prezidentka AKA a CEO agentury Triad Prague.
Nové kategorie
Premiéru v tomto roce měla kategorie Dlouhodobé budování značky, v níž porota zároveň udělila cenu Grand Prix Effie, a to agentuře VCCP za kampaň Dvě slova, která pomohla transformovat značku realizovanou pro klienta Albert Česká republika. Na druhé příčce se umístila agentura Ogilvy s projektem pro Raiffeisenbank Růst díky novému positioningu? Samozřejmě. „Ocenění v této kategorii je úzce spjato s danou společností a s tím, jak na ni veřejnost nahlíží a co od ní vzhledem k jejímu postavení očekává. V této kategorii se tak nezaměřujeme jen na kampaň, ale zejména na budování značky jako takové,“ vysvětluje Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka AKA, která je pořadatelem Effie.
Druhou nově přidanou kategorií je Malý rozpočet. Zde získala ocenění agentura Svengali Communications s kampaní Chytrej výčep pro Plzeňský Prazdroj. „Kampaně jsou hodnoceny z mnoha úhlů, v široké škále kategorií. Se skupinou kampaní v kategorii Malý rozpočet jsme schopni lépe srovnávat projekty podle toho, kolik do nich bylo investováno. Často se stává, že finančně nejnáročnější projekty jsou zároveň ty nejlepší. Samozřejmě tomu tak ale nemusí být vždy,“ upozorňuje Kateřina Hrubešová.
Speciální ocenění generálního partnera a partnerů
Za nejlepší využití YouTube pro svou kampaň byla oceněna agentura Ogilvy. Cenu Google, generálního partnera soutěže, získala za projekt Magenta TV, kde se stala hvězdou díky TV ikoně pro T-Mobile.
Zvláštní cenu skupiny Prima získala agentura Boomerang Communication s kampaní Změna přístupu a uvažování směrem k lepší efektivitě u leadera trhu pro pojišťovnu Kooperativa.
Udělena byla také cena SIMAR oceňující nejlepší práci s daty. Získala ji agentura Zaraguza CZ za kampaň Staré, nové, půjčené a modré pro ČSOB.
Po roce byla opět vyhlášena cena ADC (Art Directors Club) – The Best of Creative. . Pro ocenění si došla agentura McCann Prague s projektem VZP – Kolik stojí to nejcennější, co máme? S touto kampaní si agentura dosáhla také na druhé místo v kategoriích Digitální marketing a Kampaně veřejné správy.
„Spolupráce s partnery je pro Effie nesmírně důležitá. Posouvá soutěž dopředu především obsahově a nabízí přihlašovatelům další aspekty komunikace, nad kterými se zamyslet, v kterých být efektivní, a to znamená aspirovat na cenu. A zvláště nás těší dlouhodobost partnerství s top komunikačními značkami,“ říká Ondřej Novák, výkonný ředitel ASMEA.
Nejúspěšnější agenturou byla McCann Prague, která měla na shortlistu nejvíce nominací. Ocenění získala se svými klienty celkem 14krát. Konkrétně se jednalo o dvě zlaté, šest stříbrných a pět bronzových cen Effie. Výrazný podíl na tomto úspěchu měla kampaň ČAP: Národní den beze spěchu pro Českou asociaci pojišťoven realizovanou ve spolupráci s B&T agency, Renegadz a Wavemaker. Čtyři ocenění agentura získala také za kampaně pro Plzeňský Prazdroj.
Partnery Effie jsou ReSsolution, Behavio, IPSOS a Marketing a Media. Garantem kategorie PR je APRA. Partnerem výzkumné části je sdružení výzkumných agentur SIMAR.
Kompletní výsledky Effie 2023 naleznete rovněž na webu www.effie.cz.
PŘEHLED VÝSLEDKŮ EFFIE 2023 | ||||
Přihlašovatel | Spolupracující agentury | Název kampaně | Klient | Umístění |
Aktivační marketing | ||||
Ogilvy | EssenceMediacom Praha | Jak Tesco v krizi místo slev vsadilo na loajalitu | Tesco Stores | 2. místo |
VMLY&R | Mindshare | Talent za 1/4 ceny pro „outsidera“ PwC | PricewaterhouseCoopers | 2. místo |
Publicis Groupe | Saatchi & Saatchi | Česká spořitelna & Visa: Virtuální olympijská aktivace | Visa, Česká spořitelna | 3. místo |
Publicis Groupe | Saatchi & Saatchi | UniCredit Bank & Visa: Movie Mánie | Visa | 3. místo |
Digitální marketing | ||||
McCann Prague | B&T agency, Renegadz, Wavemaker | VICHY – Jak zbořit společenské tabu | L’Oréal | 2. místo |
McCann Prague | REMMARK | VZP – Kolik stojí to nejcennější, co máme? | Všeobecná zdravotní pojišťovna | 2. místo |
Publicis Groupe | PHD, Saatchi & Saatchi | Ibalgin – Z obyčejného prášku expertem na bolest | Opella Healthcare Czech | 3. místo |
Dlouhodobé budování značky | ||||
VCCP | Line Art, Carat | Dvě slova, která pomohla transformovat značku | Albert Česká republika | 1. místo |
Ogilvy | Růst díky novému positioningu? Samozřejmě | Raiffeisenbank | 2. místo | |
McCann Prague | TRIAD | Gambrinus – Spolu a nad věcí | Plzeňský Prazdroj | 3. místo |
Finanční služby | ||||
Boomerang Communication | Změna přístupu a uvažování směrem k lepší efektivitě u leadera trhu | Kooperativa pojišťovna | 1.místo | |
Darwin & the Machines | Bison & Rose | Volač a Klikač okrádají Česko | ČSOB | 2. místo |
Zaraguza CZ | Publicis Groupe | Starého psa novým kouskům naučíš | ČSOB | 3. místo |
Kampaně veřejné správy | ||||
McCann Prague | REMMARK | VZP – Kolik stojí to nejcennější, co máme? | Všeobecná zdravotní pojišťovna | 2. místo |
Media Age | Češi nečekali a začali používat datovku | Ministerstvo vnitra | 3. místo | |
Malý rozpočet | ||||
Svengali Communications | Chytrej výčep | Plzeňský Prazdroj | 2. místo | |
McCann Prague | Hero & Outlaw, MEDIABRANDS CZ | ČAP: Národní den beze spěchu | Česká asociace pojišťoven | 3. místo |
Nápoje | ||||
Outbreak | Vína zrozená z kusu země, na které jsme všichni vyrostli | Vinařský fond | 1. místo | |
McCann Prague | TRIAD | Gambrinus – Spolu a nad věcí | Plzeňský Prazdroj | 2.místo |
Obsahový/Content marketing | ||||
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP – Zpomal, ještě je brzo | Česká asociace pojišťoven | 1. místo |
McCann Prague | B&T agency, Renegadz, Wavemaker | VICHY – Jak zbořit společenské tabu | L’Oréal | 2.místo |
Wavemaker Czech | Czech News Center | Mně se to stát nemůže – bezpečnější internet pro mladé díky České spořitelně | Česká spořitelna | 3. místo |
Ostatní služby | ||||
VMLY&R | Mindshare | Talent za 1/4 ceny pro „outsidera“ PwC | PricewaterhouseCoopers | 1. místo |
Ogilvy | EssenceMediacom Praha | Jak Tesco v krizi místo slev vsadilo na loajalitu | Tesco Stores | 2. místo |
Momentum Czech Republic | DPD – Doručujeme pěkný den | DPD | 3. místo | |
McCann Prague | S aplikací Práce za rohem máte práci v kapse. | LMC | 3. místo | |
Ogilvy | EssenceMediacom Praha, Proboston Creative | Magenta TV se stala hvězdou díky TV ikoně | T-Mobile | 3.místo |
Potraviny | ||||
DDB | OMD, Follow Bubble, Fame Factory, Stink Films | Burgery, co budí závist | McDonald‘s ČR | 3. místo |
PR | ||||
Svengali Communications | #nePINdej! | Česká bankovní asociace | 1. místo | |
Svengali Communications | Chytrej výčep | Plzeňský Prazdroj | 2. místo | |
McCann Prague | Hero & Outlaw, MEDIABRANDS CZ | ČAP: Národní den beze spěchu | Česká asociace pojišťoven | 3. místo |
Nadace Tipsport | Communications, CCEA MOBA | Skrze město: Měníme veřejný prostor v našich městech k lepšímu! | Nadace Tipsport | 3. místo |
Sociální, kulturní, ekologický marketing | ||||
McCann Prague | Hero & Outlaw, Renegadz | ČAP – Zpomal, ještě je brzo | Česká asociace pojišťoven | 2. místo |
Darwin & the Machines | Bison & Rose | Volač a Klikač okrádají Česko | ČSOB | 2. místo |
McCann Prague | REMMARK | VZP – Kolik stojí to nejcennější, co máme? | Všeobecná zdravotní pojišťovna | 2. místo |
Sportovní marketing | ||||
AC Sparta Praha fotbal | Na Spartu. Jak jsme dosáhli nejvyšší návštěvnosti za posledních 40 let? | AC Sparta Praha fotbal | 2. místo | |
Spotřební zboží | ||||
McCann Prague | GSK – Nenechte si obrátit život vzhůru nohama | GlaxoSmithKline | 1. místo | |
Publicis Groupe | PHD, Saatchi & Saatchi | Ibalgin – Z obyčejného prášku expertem na bolest | Opella Healthcare Czech | 3. místo |
McCann Prague | B&T agency, Renegadz, Wavemaker | VICHY – Jak zbořit společenské tabu | L’Oréal | 3.místo |
Zvláštní ocenění | ||||
Grand Prix Effie 2023 | ||||
VCCP | Line Art, Carat | Dvě slova, která pomohla transformovat značku | Albert Česká republika | |
Cena Google za nejlepší využití YouTube ve své kampani | ||||
Ogilvy | EssenceMediacom Praha, Proboston Creative | Magenta TV se stala hvězdou díky TV ikoně | T-Mobile | |
Cena FTV Prima | ||||
Boomerang Communication | Změna přístupu a uvažování směrem k lepší efektivitě u leadera trhu | Kooperativa pojišťovna | ||
Cena SIMAR za nejlepší využití dat a pochopení | ||||
Zaraguza CZ | Zaraguza CZ | Staré, nové, půjčené a modré | ČSOB | |
Cena ADC za nejvíce kreativní tvorbu | ||||
McCann Prague | REMMARK | VZP – Kolik stojí to nejcennější, co máme? | Všeobecná zdravotní pojišťovna |
O Effie
Effie je zkratka slova Effectiveness (efektivnost) a označuje soutěž o nejefektivnější reklamu. Ve dvoukolovém rozhodování porota posuzuje měřitelné, prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům a hodnotí účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Kreativita, k níž se přihlíží ve druhém kole hodnocení, je zde chápána v širším slova smyslu: jako inspirativnost strategického řešení a nápaditost komunikačního mixu i jako účelnost a cílevědomost, s nimiž ztvárnění kampaně slouží zvolené strategii.
Effie překračuje hranice reklamy a tradičních médií, protože moderní marketing kombinuje různé komunikační disciplíny a využívá nová média. Podle mezinárodního průzkumu reklamy (GWA) je Effie nejprestižnější soutěží v oblasti komerčních komunikací. Koná se ve více jak třiceti vyspělých zemích světa a má i dva nadnárodní formáty: Euro Effie, evropskou soutěž o nejefektivnější kampaň, kde podmínkou účasti je úspěšné využití alespoň ve dvou zemích starého kontinentu, a Gobal Effie, kde je podmínkou využití aspoň v šesti zemích světa.
V České republice byl uspořádán první ročník v roce 1997, kdy AKA získala licenci od americké společnosti AMA N.Y. V prvním ročníku soutěžilo 23 kampaní.
Více na www.effie.cz
O AKA
AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.Více na www.aka.cz