Švédský fintech Klarna, platební a nákupní služba, která plně využívá umělou inteligenci provedla průzkum, který zjišťoval plány a preference Čechů a jejich nákupů na Black Friday.
Z průzkumu vyplynulo, že téměř tři čtvrtiny Čechů (67 %) plánuje nakupovat na Black Friday, přičemž celá polovina (50 %) záměrně s nákupy čeká, aby v tomto období využila slevy na dražší položky jako je elektronika, šperky, nebo nábytek. Nakupovat dražší zboží se nyní chystají více muži (56 %) oproti ženám (44 %). Nejvíce se pravděpodobně zapojí Generace Z – využít akci plánuje 82 % jejich zástupců a více než polovina z nich už má představu, za co utratí peníze.
Nejvíce lidí plánuje využít slevy na módu a obuv (45 %, z toho 54 % online), zde je pak nejpatrnější rozdíl mezi pohlavími, kdy online bude nakupovat 59 % žen a pouze 48 % mužů. Dále je pak největší zájem o elektroniku (44 %, z toho 78 % online ) a kosmetiku (30 %, z toho 61 % online), kterou bude na internetu nakupovat více mužů (64 %) než žen (59 %) a nejméně pak zástupci generace Z (pouze 36 %), zbytek (64 %) upřednostňuje kamenné prodejny. Následuje zboží pro děti (24 %, z toho 76 % online) nebo výrobky pro dům a zahradu (23 %, z toho 70 % online). Největší rozdíl mezi online a offline nákupy můžeme pozorovat u kategorie erotického zboží, které chce 97 % lidí objednávat na eshopech. V kamenných obchodech ho plánují nakupovat pouze muži z generace mileniálů (6 %).
“V Česku pozorujeme zcela jasný trend – lidé jsou čím dál citlivější co se týče cen zboží a velmi pečlivě zvažují, za co své peníze utratí. Přemýšlejí také mnohem více o tom, zda některé věci skutečně potřebují. Pokud to jde, čekají na slevy a snaží se utrácet co možná nejrozumněji. To, že Češi lépe plánují svoje výdaje jasně ukazuje také nárůst v oblíbenosti odložených plateb jako je právě Klarna, ” vysvětluje Tereza Obrtáč, country manažerka pro Česko.
Průzkum ukázal, že 37 % lidí bude více přemýšlet o tom, za co konkrétně peníze utratí a chystá se kupovat jen to, co si mohou skutečně dovolit. 43 % respondentů se chystá nakoupit zboží, které stejně potřebují, ale raději si počkají a koupí si ho na Black Friday se slevou. Pouze 9 % lidí pak očekává, že utratí příliš mnoho peněz, nejvíce se toho obávají respondenti z Generace Z (22 %).
O Klarně
Klarna si od roku 2005 klade za cíl urychlit obchodování, jehož středobodem jsou potřeby spotřebitelů. S více než 150 miliony aktivních uživatelů po celém světě a 2 miliony provedených transakcí denně přináší společnost Klarna férová, udržitelná a umělou inteligencí poháněná platební a nákupní řešení, která přinášejí revoluci ve způsobu, jakým lidé nakupují a platí online, a umožňuje spotřebitelům při nákupech efektivněji využívat čas i finance. Inovativní technologie a marketingová řešení společnosti Klarna využívá více než 500 000 globálních maloobchodních partnerů včetně společností jako H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group a Nike. Další informace naleznete na https://klarna.com/.
Klarna je společnost řízená zakladateli, za kterou stojí Sequoia Capital a široká základna mezinárodně významných investorů a institucí, včetně Bestseller, Commonwealth Bank of Australia, Mubadala Investment Company, Silver Lake, Dragoneer, GIC, BlackRock, Wellcome Trust, CPP Investments a Atomico.