S blížícími se Vánoci a s tím spojenými nákupy jsou bdělí i podvodníci a vymýšlejí další a další taktiky, jak vydělat podvodným způsobem na neznalosti zákazníků. Nejběžnější podvody jsou spojeny s nákupem na falešných e-shopech, phishingovými e-maily, které se snaží dostat z klienta údaje, nebo volajícími, kteří se vydávají za zaměstnance bank a pod hrozbou zneužití peněz donutí klienta k převodu jeho finančních prostředků.
Falešné e-shopy
Nákupy na podvržených obchodech mohou stát lidi tisíce korun. Tyto internetové obchody se zaměřují na zboží, které je před Vánoci vyprodané, anebo se snaží zaujmout nebývale velkou slevou. Nejčastěji zaujme spotřební elektronika. Česká obchodní inspekce na svých stránkách pravidelně aktualizuje seznam těchto podvodných internetových obchodů (https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/).
„Našim zákazníkům radíme, aby nakupovali jenom na ověřených e-shopech, četli si recenze na internetu, anebo dali na doporučení známých. Nejbezpečnější jsou platby u evropských e-shopů, neboť jsou zabezpečeny silným dvoufaktorovým ověřením klienta. Tuto ochranu však nemusí mít e-shopy mimo Evropu,“ vysvětluje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit, a dodává: „Pokud nakupují na neznámém e-shopu poprvé, doporučujeme platbu na dobírku. Internetová adresa by měla začínat https://, písmeno „s“ znamená bezpečné připojení.“
Zásilka čeká v distribučním centru
Další podstatně velkou kategorií tvoří podvodné e-maily, které informují o doručení balíčku. V době předvánoční podvodníci sází na to, že hodně lidí si právě nechává dárky doručovat přes distribuční firmy. V mailu pak chtějí po lidech, aby přešli na odkaz a vyplnili většinou údaje o kartě, přístupové údaje k internetovému bankovnictví nebo zaplatili menší poplatek za dopravu a clo. Vyzývají k registraci do kalendáře nebo i k odhlášení nevyžádaného mailu. Všechny tyto odkazy jsou ale falešné a nebezpečné.
„V takovém mailu je i logo existující distribuční společnosti a tváří se věrohodně, ale je zde stále několik znaků, které může lidi upozornit, že by odkaz neměli otevírat. E-mailová adresa například není shodná s poskytovatelem služby. Pokud najedou na odkaz myší a neklikají na něj, zjistí, že popisek neodpovídá linku. Čeština je většinou s gramatickými chybami nebo jsou zde neobvyklé tvary,“ vysvětluje ombudsman klientů Home Credit, Miroslav Zborovský.
Banky a nebankovní poskytovatelé úvěrů shodně upozorňují své klienty, že by nikde neměli vyplňovat přihlašovací údaje a hesla do internetového bankovnictví, měli by si také kontrolovat potvrzování plateb, zda náhodou neudělují souhlas s nainstalováním své platební karty do dalšího mobilního zařízení.
Volající předstírá zaměstnance banky
Stále častěji se lidé setkávají s telefonáty od podvodníků, kteří předstírají, že jsou zaměstnanci bank a pod hrozbou zneužití peněz se snaží lidi přesvědčit, aby své peníze převedli na jejich účet nebo vybrali v hotovosti a vložili v bankomatu na jejich účet. Často se jedná o bitcoinmat, který je pro takové podvody ideální, protože digitální měna se nedá vystopovat.
Využívají i další možnosti, jako například pod smyšlenou výhružkou napadení účtu se snaží získat přístupové údaje do internetového bankovnictví. Hrají zde bohužel s emocemi klientů a odvedení potřebné pozornosti.
Podle čísel Policie ČR je v tomto roce počet podvodů v kyberprostory rekordní. Predikce je, že jejich množství letos překoná 20 000. V roce 2021 se pohyboval počet registrovaných skutků okolo 9,5 tisíce. V loňském roce poskočil na 18,5 tisíc.
Jak se chránit proti cíleným podvodným kampaním?
- Vždy mít na paměti, že banka nebo poskytovatel kreditní karty po svých klientech nikdy nechce zadávat své PINy a hesla do internetových odkazů nebo je posílat e-mailem.
- Bezpečnější a jednodušší je potvrzovat platby v mobilní aplikaci pomocí biometrických údajů.
- Neukládat údaje o platební kartě na e-shopu pro další nákupy, vždy je raději znovu vyplňovat.
- Nesdělovat nikomu číslo karty, přihlašovací údaje do mobilní aplikace, PINy a hesla, ani při telefonickém kontaktování.
- Nepřevádět peníze na navrhovaný účet volajícího, vždy si tuto informaci ověřit v bance.
- Zvolit bezpečná hesla a PIN, nikoliv datum narození nebo 1111 a 1234, jednou ročně je také měnit.
- Na internetu platit na stránkách, které jsou zabezpečeny zámkem.
- Zkontrolovat si název stránky pokaždé, když se klient rozhodne na stránku vyplnit jakékoliv údaje.
- Neodpovídat na podezřelé e-maily, neklikat na odkazy a neotvírat přílohy.
- Pravidelně aktualizovat operační a antivirové programy v počítači nebo na mobilních zařízeních.
- Platit a vybírat z bankomatu rychle a bezpečně pomocí karty v mobilu.
- Pravidelně kontrolovat přehledy transakcí na kartě.
Samotné placení pomocí kreditních a debetních karet na internetu je přitom nejbezpečnější forma úhrady plateb, pokud se dodržují výše zmíněné zásady. Využití platební karty pro placení na internetu přináší kromě vysoké bezpečnosti, velmi jednoduchou možnost reklamace zboží, a to jak samotného zboží, tak platby.
„V rámci Evropské unie je internetové platební prostředí mnohem bezpečnější než dříve. Každá platba je totiž autorizována podle standardů PSD2 (Payment Services Directive 2), která zaručuje dvoufaktorovou autentizaci zákazníka, nejčastější možností je potvrzování platby v mobilní aplikaci vydavatele platební karty,“ uvádí Alessandro Villa, vedoucí oddělení platebních karet společnosti Home Credit.
Nakupování na e-shopech je jistě pohodlné, obezřetnost je však velmi důležitá, ale pokud se člověk řídí výše zmíněnými zásadami, nehrozí mu nebezpečí. V případě, že má podezření na zneužití karty nebo přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví, kartu by měl hned zablokovat a informovat banku nebo poskytovatele platební karty o možném podvodu.