Praha, 19. prosince 2023 – Česká pobočka globální komunikační agentury Grayling oslavila své třicátiny. V průběhu své existence se zařadila mezi nejvýznamnější hráče v oblasti public relations a public affairs u nás. Svou pozici si udržuje i nadále, a to především díky jedinečnému spojení PR a PA služeb, globální síti poboček a neustálé adaptaci na vývoj v oboru – aktuálně chystá například vlastní nástroj na AI a v příštím roce komunikačně podpoří téma částečných úvazků na českém trhu.
Agentura Grayling vstupuje do své čtvrté dekády na českém trhu. V uplynulých třiceti letech si získala důvěru největších světových značek a vybudovala si pozici trendsettera v rámci celého regionu střední a východní Evropy. Svým klientům nabízí nejen bohaté zkušenosti, ale i jedinečné propojení PR a PA služeb a možnosti propojené globální sítě, které je součástí.
PR a PA pod jednou střechou
Služby české pobočky Graylingu vyhledávají globální i lokální klienti stabilně již od roku 1993. Jedním z důvodů, proč se na Grayling obracejí, je vzácná kombinace PR a PA služeb v rámci jedné agentury. „V naší pobočce pracují dva týmy, jejichž konzultanti se vždy specializují na konkrétní oblasti. Agentura díky této synergii PR a PA dokáže nabídnout služby ušité na míru každému klientovi, ať už se jedná o integrované kampaně, mediální monitoring nebo spolupráci s klíčovými stakeholdery a monitoring legislativních příležitostí a hrozeb,“ říká Anna Balíčková, ředitelka Grayling pro Česko a Slovensko a členka výkonného výboru APRA.
Propojení s mezinárodní sítí poboček navíc Graylingu umožňuje koordinovat veškeré aktivity v několika zemích současně. „Bylo to právě globální zastřešení, které nám už od počátku umožnilo pracovat pro největší značky na světě, jako např. Visa, Google nebo Amazon, z nichž některé jsou našimi klienty i dnes. Nejčastěji mají klienti zájem o propojování s trhy střední a východní Evropy jako je Polsko, Maďarsko nebo Rumunsko, a samozřejmě také Slovensko,“ vysvětluje Peter Fecko, CEO pro oblast střední a východní Evropy.
Existence mezinárodní sítě přitom hraje důležitou roli nejen co se týče nabízených služeb, ale i v každodenním životě agentury: „Nejde jen o to, že dokážeme naplánovat kampaň pro několik trhů zároveň. V rámci skupiny Accordience dochází k neustálé mezinárodní výměně zkušeností, díky které dokážeme přicházet s kreativními nápady a posouvat se profesně i lidsky,“ popisuje Balíčková. „Fungují u nás mezinárodní pracovní skupiny zaměřené na témata jako umělá inteligence nebo ESG, máme kreativní huby v Polsku a v Británii a pravidelně organizujeme zahraniční stáže. Ze strany zaměstnanců je o tyto možnosti dlouhodobě velký zájem,“ dodává.
Od vystřihování článků až k práci s AI
Zejména pamětníky, kteří v Graylingu působí již léta, přiměl letošní milník k zamyšlení nad tím, jak dlouhou cestu za tu dobu urazila agentura i celý obor. Patří mezi ně i Peter Fecko, který do Graylingu nastoupil v roce 2000. „Náš obor se za posledních 30 let samozřejmě proměnil neuvěřitelným způsobem. Pamatuji si, jak jsme mediální monitoring dělali pomocí vystřihování článků z novin,“ vzpomíná s úsměvem a dodává: „Dnes jsme samozřejmě někde úplně jinde. Pro tvorbu obsahu i integrovaných kampaní využíváme nejmodernější technologie, jsme schopni zajistit grafické služby i influencer marketing, využíváme umělou inteligenci. Obor se pořád vyvíjí, a pokud chceme zůstat nadále úspěšní, musíme se neustále adaptovat.“
Na zavádění inovací se Grayling hodlá soustředit i nadále. „Momentálně se zaměřujeme především na umělou inteligenci. Společně s naší mezinárodní pracovní skupinou jsme již zavedli určité postupy a do budoucna uvažujeme i o vlastním AI nástroji,“ uvádí Fecko.
Podle Anny Balíčkové je v agentuře v posledních letech kladen velký důraz i na employer branding a zaměstnanecký well-being: „Kdo je z oboru, tak ví, jak náročné je získat a udržet ty správné lidi. V poslední době jsme proto hodně posílili náš employer branding, např. se hodně se angažujeme v rámci odborné komunity oborových akcí, úzce spolupracujeme s APRA. Současně klademe mimořádný důraz na péči o zaměstnance, nabízíme částečné úvazky nebo částečnou práci z domova. Zaměstnanci u nás mají velký prostor k růstu a mnozí zůstávají i dlouhá léta, což je pro nás potvrzením toho, že jdeme správným směrem.“
Kromě práce pro řadu mezinárodních společností se firma věnuje také CSR projektům, kterým pomáhá pro bono s komunikační kampaní. „Vybíráme si témata, které nás nějak zasáhnou, v letošním roce jsme třeba podporovali neziskovkou organizaci Nevypusť duši, která se zaměřuje na péči o duševní zdraví a dělá skvělou práci. V roce 2024 se chceme vrhnout do tématu částečných úvazků – v naší firmě je dlouhodobě podporujeme, ale v českém prostředí je to stále ještě dost okrajové téma, což je velká škoda,“ říká Anna Balíčková.
O Graylingu
Historie české pobočky agentury Grayling sahá do roku 1993, kdy pod názvem Mmd vznikla jako jedna z prvních komunikačních agentur na našem trhu. V roce 2010 se pak pod názvem Grayling začlenila do stejnojmenné globální sítě pod hlavičkou britské společnosti Huntsworth Plc. Dnes tato síť pod značkou Accordience celosvětově sdružuje 32 poboček s 500 zaměstnanci a 38 spolupracujících partnerských kanceláří.
Za 30 let své existence Grayling zastupoval největší světové značky z oblasti financí, technologií, farmaceutického průmyslu, FMCG nebo energetiky. Jsou mezi nimi taková jména jako Amazon, Visa, Primark, Jaguar Land Rover nebo Google. Více informací na www.grayling.com/our-offices/praha-cs/.