PRAHA, 2. LEDNA – Investice do inovací v Česku se loni významně snížily. Mladé technologické firmy, které založili Češi, v průběhu roku 2023 získaly na svůj rozvoj 11,4 miliardy korun, což představuje pokles o celkem 75,5 procenta proti částce, která proudila do tohoto typu společností v roce 2022. Ukazují to podrobná data CzechCrunche v projektu Startupové Česko. Vliv měly problémy v zahraničí i na domácí půdě, jež vyvolaly opatrnost fondů i jednotlivců, kteří do firem peníze posílají.
Loni si peněžní obnos připsalo celkem 98 rychle se rozvíjejících firem a celkem devět společností vyvíjených Čechy pak koupili velcí zahraniční hráči včetně gigantů, jako je IBM nebo Cisco, kteří za ně zaplatili řádově miliardy korun. I počet zainvestovaných firem je nižší, v roce 2022 proběhlo celkem 112 investic, vedle nich pak sedm prodejů firem, často za vyšší částky než loni.
„Technologické firmy loni narazily na řadu obtíží. Dolehly k nim úspory ve startupovém ekosystému v zahraničí i problémy vyvolané především kolapsem americké Silicon Valley Bank, nejvýznamnější banky pro startupy. Na domácím trhu je pak negativně ovlivňovala vysoká inflace i rostoucí úrokové sazby. I zavedené firmy ve velkém škrtaly, propouštěly, a pokud nabíraly investice, tak mnohdy nebyly podle jejich představ,“ popisuje Iva Brejlová, která startupová data v CzechCrunchi analyzuje.
„Česko nějakou dobu špatné náladě ze zahraničí odolávalo,” dodává Peter Brejčák, další z analytických specialistů. „Firmy i tak propouštěly a snažily se co nejvíc prodlužovat dobu, na kterou si vystačí s investicemi z předchozích let. Odsouvaly plány, typicky expanze do zahraničí. A některé startupy prodávaly podíly hluboko pod cenou z minulých let. Velké propouštění, jako například ve Spojených státech, tu však nenastalo,“ vysvětluje.
Klesala obvyklá hodnota investice do startupu (medián), která loni dosáhla částky 24 milionů korun. To je o šest milionů méně než v roce 2022. Méně bylo investičních kol v hodnotách stovek milionů korun.
Podle dřívějších průzkumů CzechCrunche mezi investory valuace mladých firem klesaly i o čtvrtinu, někdy ale i o 40 procent. Takzvané exity, tedy prodeje celých společností, se ale pohybují ve vyšších řádech. Loni se nejdráž prodala společnost Manta, která firmám ukazuje jejich vlastní data ve srozumitelné podobě. Za víc než tři miliardy přešel pod IBM. Cenovku přesahující dvě miliardy získal startup Smartlook, jenž pomáhá chápat chování uživatelů na internetu, když jej koupilo Cisco. Za hodnotu přes půl miliardy se prodával i Shoptet či UltimateSuite.
Stav startupového ekosystému je ukázkou toho, jak jednoduché, či naopak obtížné je z nápadu učinit fungující společnost. Peníze, které se v něm točí, směřují do inovací. Jejich celkové číslo ukazuje hodnotu technologií, které čeští podnikatelé vyvíjejí.
Podrobná čísla za český startupový ekosystém pocházejí z analýz CzechCrunche, který jej dlouhodobě sleduje a podrobně mapuje nejen výši investic, ale i jejich podobu, žádané obory, růst jednotlivých firem i další trendy, které se se světem startupů i jejich zakladatelů pojí. V roce 2023 vedle dat sledoval také zajímavosti o tom, kdo je český startupista, nebo kolik let firma v Česku fungovala, když peníze na svůj rozvoj získala.
Čísla přitom mnohdy překvapí. Průměrně český startupista v roce 2023 získal investici, když mu bylo 37 let. Mezi zhruba 170 zakladateli s loňskou investicí je pouze 14 žen, tedy asi osm procent. Nejvíc peněz investoři poslali do vývoje softwaru pro firmy (1,7 miliardy korun), v této kategorii zaujaly především startupy, kteří řeší, jak zacházet s daty. Do takových oborů zamířilo téměř 900 milionů korun. Oblíbená byla ale i digitalizace či technologie ve zdravotnictví.
Další specifika, data a trendy za startupové Česko jsou k dispozici na www.CC25.cz/data, a to včetně oborů, o které je největší zájem, zdejších nejaktivnějších fondů i třeba informací o tom, kolik zakladatelů startup obvykle má.
Startupové Česko a jeho data jsou součástí projektu CC25, který zachycuje dění v českém startupovém ekosystému a vypichuje na projekty, které se vyplatí sledovat. V předchozích vydáních CzechCrunch upozornil hned na několik startupů, jež v roce 2023 převzaly nadnárodní firmy, včetně zmíněných velkých technologických gigantů. Nové vydání startupů, u kterých CzechCrunch předpokládá významný růst, bude uveřejněno 17. ledna.
CzechCrunch je hlavním zdrojem informací moderního člověka a věnuje se tématům od byznysu a společnost přes technologie, bydlení až po udržitelnost či vzdělávání. Startupy jsou jedním z jeho důležitých témat a svět těchto rychle rostoucích firem dlouhodobě podporuje. Mezi jeho největší projekty v oboru patří ceny Startup Awards, v rámci nichž vybral spolu s odbornou porotou i širokou veřejností ty nejlepší projekty i investory hned ve čtyřech kategoriích a pro vítěze i komunitu uspořádal finálový galavečer.Vedle toho také se také CzechCrunch aktivně podílí na budování startupové komunity. Pomáhá jí s rozvojem, vzděláváním i networkingem. Pravidelně pořádá akce, na kterých se setkávají podnikatelé, ale i investoři a další zástupci fondů. Kromě jiného vybudoval i startupovou akademii, které se zúčastnilo již na 125 začínajících i pokročilých projektů mladých podnikatelů i podnikatelek a jež jim pomohla v získání investic v hodnotě desítek milionů korun. CzechCrunch tvoří nejucelenější přehled investic a majetkových změn ve startupech na domácím trhu. Analýzy vycházejí z oficiálních zpráv i interních informací, ke kterým má přístup.