Jak se vyvíjí design vizuálních efektů na světových výstavách Expo: od Šanghaje 2010 po Ósaku 2025

Expertka společnosti Panasonic Connect Chad Kunimoto se zamýšlí nad trendy videoprojekcí a nad tím, jak vyniknout mezi desítkami a stovkami expozic na příštím Expu v Japonsku.

Praha 17. ledna 2024 – Světová výstava Expo, která se poprvé konala v Londýně v roce 1851, už dávno není místem, kde by se pouze předváděly nové vynálezy, počínaje televizory a telefony a konče kečupy nebo kornouty se zmrzlinou. Dnes si tato globální akce, která se koná jednou za pět let, klade za cíl nastavovat zrcadlo společnosti a předvídat další vývoj v oblasti designu. Pro tvůrce vizuálních efektů představuje světová výstava Expo jedinečnou příležitost spatřit na jednom místě nejnovější trendy v oblasti zážitků a zábavy založené na nejmodernějších technologiích.

Pavilony staví svůj úspěch na síle příběhu a obvykle spoléhají na videoprojekci, která jednak vzdělává, ale také baví. A v tom je háček: jak může vyniknout jedna expozice, když i všechny ostatní nabízejí stejný druh vizuálního zážitku?

Abychom našli na tuto otázku odpověď, podívejme se, jak se vyvíjel vizuální design a projekce na světových výstavách Expo v minulosti a jak může správný technologický partner pomoci přizpůsobit a správně uchopit ty nejlepší nápady tak, aby se staly součástí vaší budoucí expozice.

Projekční technologie na světové výstavě Expo: cesta ze Šanghaje do Dubaje

Expo 2010 v Šanghaji bylo obrovské. Přilákalo rekordních 73 milionů návštěvníků a odehrálo se na prostoru větším než 1000 fotbalových hřišť. Takže přirozeně i projekce byly masivní. Zatímco rozměry bylo ambiciózní – schválně se podívejte na video z této projekce v amfiteátru na ploše 1 600 m2 – použité projektory měly omezený jas a rozlišení. Také techniky prolínání pro projekci na zakřivené plátno teprve čekaly na své zdokonalení.

Když se podíváme deset zpátky na poslední světové výstavy Expo, je skutečně pozoruhodné sledovat, jak daleko se za tuto dobu posunul videomapping.

Změna hry

Na výstavě Expo 2015 v Milánu se potkalo hned několik novinek v projekčních technologiích. Poprvé se představily jednočipové DLP laserové projektory, čočky UST pro jednočipové DLP a trojčipové DLP projektory předznamenaly nástup interaktivních obrazů a software pro skládání obrazů dostal vizuály z plochých obrazovek na zakřivené displeje.

Designéři reagovali na tyto nové možnosti překvapivými díly, od holografických projekcí až po zrcadlené povrchy, které diváky více pohltily. Saúdskoarabský pavilon naprosto předběhl dobu a míchal analogové efekty s hologramy, aby vytvořil 4D efekty. A japonský pavilon dodnes vypadá stále úchvatně.

Na Expu 2017 v Astaně se paradigma opět posunulo. Laserové projektory prolomily hranici 30 000 lumenů, debutoval nejlehčí laserový projektor na světě s výkonem 12 000 lumenů a jednočipový DLP laserový projektor s 10 000 lumeny se stal referenčním projektorem pro 360° panoramata promítaná na plátno pomocí nové technologie geometrické korekce.

Designéři šíleli po obsahu v rozlišení 4K, protože pokrok v programovacích jazycích naprosto stíral vnímání skutečného a virtuálního světa. Německý pavilon zůstává výjimečný svým konceptem SeedBoard. Jednalo se o multisenzorické interaktivní zařízení, které lákalo hosty, aby se zúčastnili show.

Expo 2020 v Dubaji osvítilo cestu vpřed

Na těchto trendech pak stavělo Expo 2020 v Dubaji. Projekce se stala jakousi druhou kůží, která se plynule přizpůsobuje tvaru samotného prostoruMultisenzorické prvky, jako je programovatelné osvětlení, prostorový zvuk, vodní prvky a mlha, pomáhají návštěvníkům vytvářet smyslné vzpomínky na jejich zážitky.

V kinech nové UST zoom objektivy s nulovým posunem eliminovaly mezery okolo obrazu a vyplňovaly celou projekční plochu. Divákům to umožňovalo natáhnout ruku a dotknout se obrazu, aniž by vrhali stín.

Byli jsme také svědky posunu směrem k personalizaci zážitků pomocí dat shromážděných z aplikací pro sledování preferencí. Gamifikace a interaktivní atrakce jsou na vzestupu. Kromě toho je v současnosti hlavní prioritou sdílení, protože designéři stírají rozdíly mezi skutečným a virtuálním světem a umožňují online publiku účastnit se představení a výstav prostřednictvím IP kamer a živého vysílání. Barva, rozlišení a kontrast se staly nejdůležitějšími pro zachování vizuálního dopadu při projekci různých efektů.

Oceňovaný japonský pavilon na této světové výstavě Expo předvedl všechny tyto projekční inovace. Využívá záclonové clony, Silky Fine Mist, zrcadla a sklo, a stejně tak podlahové projekce k vytváření nadpozemské atmosféry. Mezitím si návštěvníci užili personalizované finále show založené na obsahu, o který během svého turné projevili největší zájem.

Co nás čeká v designových projekcích na další světové výstavě? Vzhůru na Expo 2025 Ósaka

Jako technologicky silně vyspělá společnost má Japonsko ideální pozici, aby zhmotnilo hlavní téma pro Expo 2025 Ósaka: „Budoucí společnost pro naše životy“

Takže, co se bude dít dál s designem vizuálních efektů?

Jedním z nejžádanějších prvků vizuálních zážitků současnosti je možnost sdílení a interaktivita. Díky rozvíjející se infrastruktuře 5G a IT/IP a zařízením Internetu věcí bude Expo 2025 Ósaka nejpůsobivější světovou výstavou všech dob. Jak pro návštěvníky, tak pro ty, kteří budou tuto akci sledovat online. Od Japonska coby světové kolébky anime většina očekává, že japonské národní a firemní pavilony dokáží přenést koncept gamifikace na nová a vzrušující místa.

Fotografie z video projekcí Panasonic na světových výstavách Expo naleznete ZDE.

O skupině Panasonic

Společnost Panasonic Group, která byla založena v roce 1918 a dnes je celosvětovým lídrem ve vývoji inovativních technologií a řešení pro nejrůznější aplikace v oblasti spotřební elektroniky, bydlení, automobilového průmyslu, průmyslu, komunikací a energetiky, přešla 1. dubna 2022 na systém provozních společností, kdy Panasonic Holdings Corporation slouží jako holdingová společnost a pod její hlavičku spadá osm společností. Skupina vykázala konsolidované čisté tržby ve výši 8 378,9 miliardy jenů (cca 59,4 miliardy eur) za rok končící 31. března 2023. Chcete-li se dozvědět více o skupině Panasonic, navštivte: https://holdings.panasonic/global/ 

O společnosti Panasonic Connect Europe

Společnost Panasonic Connect Europe zahájila činnost 1. října 2021 a vytvořila novou agilní organizaci zaměřenou na B2B.S více než 400 zaměstnanci vede podnik provoz se svou hlavní novou iniciativou B2B řešení nazvanou “Gemba Process Innovation”, podporovanou širokou škálou obchodních produktů.

Panasonic Connect Europe sídlí ve Wiesbadenu a skládá se z následujících obchodních jednotek:

  • Obchodní divize Mobile Solutions pomáhá mobilním pracovníkům zvyšovat produktivitu pomocí řady odolných notebooků, firemních tabletů a kapesních počítačů Toughbook.
  • Obchodní divize Media Entertainment zahrnující řešení vizuálních systémů, která nabízejí řadu vysoce jasných a spolehlivých projektorů, stejně jako vysoce kvalitní displeje; a Broadcast & ProAV nabízející řešení Smart Live Production z komplexního portfolia sestávajícího z PTZ a systémových kamer, videokamer, platformy Kairos IT/IP, přepínačů a robotických řešení, která jsou široce používána pro snímání živých událostí, sportovní produkci, televizi a studia xR.
  • Obchodní a průmyslová řešení poskytující technologická řešení na míru zaměřená na maloobchod, logistiku a výrobu. Navrženo tak, aby zvyšovalo provozní efektivitu a zlepšilo zkušenosti zákazníků a pomáhalo podnikům podávat co nejlepší výkony každý den.
  • Panasonic Factory Solutions Europe prodává širokou škálu inteligentních továrních řešení, včetně řešení pro výrobu elektroniky, robotických a svařovacích systémů a inženýrských softwarových řešení.

Pro více informací navštivte: https://eu.connect.panasonic.com