Přehled nových cyklistických tras a prvků
Hlavní město v roce 2023 pokračovalo ve zlepšování infrastruktury pro jízdu na kole. Vznikly kilometry stezek pro pěší a cyklisty, cyklopruhů, ale i cyklostojany nebo cykloobousměrky. Analýza magazínu Městem na kole ale ukazuje, že tempo oproti rokům 2021 a 2022 zpomalilo.
Za rok 2023 Praha postavila 4,3 kilometru stezek pro pěší a cyklisty, pro jízdu na kole bylo legalizováno 9,7 kilometrů chodníků, bylo vyznačeno 2,1 km vyhrazených a 9,5 km nevyhrazených cyklopruhů. Po městě bylo zavedeno 21 cykloobousměrek a vzniklo 16 nových přejezdů pro cyklisty.
Délka nových stezek a legalizovaných chodníků pro jízdu na kole zůstala na úrovni roku 2022. Množství nových cyklopruhů oproti rekordnímu roku 2021 pokleslo téměř na třetinu. Cykloobousměrek vzniklo nejméně od roku 2019.
Na mnoha místech Praha cykloinfrastrukturu zhoršila, na Podolském nábřeží došlo ke zrušení části cyklostezky, její vydláždění a sloučení provozu s chodci. Podél nové tramvajové trati v Libuš byl zas původně vyhrazený cyklopruh zúžen a přerušen.
Data prezentovaná v tomto tiskové zprávě vycházejí z redakčního monitoringu magazínu Městem na kole. Je možné, že skutečné počty se mohou mírně lišit.
Cyklostezky a lávky
Loni v Praze vznikla jediná skutečně oddělená cyklostezka, kterou je 250 metrů dlouhý podjezd Mánesova mostu na cyklotrase A1 v centru města. Naopak, modernizace stezky A2 v Podolí 250 metrů odděleného provozu zrušila. Na navazujícím úseku pod Vyšehradem byla zrušena stezka pro pěší a cyklisty, došlo k jejímu vydláždění a přeznačení na chodník s povolenou jízdou kol. Zbytek podolské stezky byl rozšířen a rekonstruován, stejně jako stezka podél Hostivařské přehrady.
Jediná oddělená cyklostezka
Rok 2023 se nesl ve znamení lávek, přibyly celkem čtyři. Holešovice a Karlín spojila Štvanická lávka, která se vzápětí stala návštěvním hitem. V Praze 16–Radotíně vznikly lávky hned dvě: jedna překonala Výpadovou ulici u nádraží, druhá byla obnovena přes Berounku. V Čakovicích vznikla lávka přes železniční trať, navázalo na ni více než kilometr nových stezek pro pěší a cyklisty.
Dvě nové stezky pro pěší a cyklisty vznikly u Újezda nad Lesy. Jedna vede podél ulice Staroklánovická a propojuje ho s nádražím, druhá s Běchovicemi. Jednu stezku vyznačila Praha 6 na stávajících širokých chodnících podél ulice Ankarská.
Cyklopruhy
Tempo značení cyklopruhů v roce 2023 zpomalilo, i když nadále zůstávají standardem při rekonstrukcích či úpravách ulic – doplňují se tam, kam se vejdou a neomezují automobilovou dopravu. Nové vyhrazené cyklopruhy vznikly pouze v ulicích Chlumecká, Badeniho, Prosecká, Pod Krejcárkem a Janáčkovo nábřeží.
Nevyhrazených „tzv. ochranných” cyklopruhů bylo již tradičně více. Jejich nejdelší úsek vznikl na Černokostelecké, a to přemalováním původních piktokoridorů. V Praze 1 přibyly mnohdy kritizované cyklopruhy v ulici Na Florenci, na Smíchově došlo k protáhnutí cyklopruhů v ulici Svornosti a na předpolí Jiráskova mostu. Nad Smíchovem byl pak cyklopruh doplněn v ulicích Podbělohorská, Zapova a Na Hřebenkách. Dva úseky cyklopruhů vznikly také při nově budovaných tramvajových tratích: Bubenské nábřeží a sídliště Dědina.
Legalizované chodníky
Napříč městem došlo k legalizaci jízdy po téměř deseti kilometrech chodníků. Největší realizací byla velká legalizace chodníků podél Průmyslové ulice v Malešicích na Praze 10. Rekonstrukce ulic přinesla jízdu po chodnících podél Vídeňské v Krči, podél ulice K Žižkovu, na cyklotrase A55 v Horních Měcholupech či v ulici Badeniho. V neposlední řadě byly legalizovány chodníky podél tramvajových tratí na Bubenském nábřeží a u sídliště Dědina.
Cyklostupátko, kolárna i detektor
Během roku 2023 vzniklo v Praze i pár „vychytávek“ usnadňujících dopravu na kole. U Nových Butovic vzniklo v rámci pilotního provozu cyklostupátko s podpůrným zábradlím. V zahraničí, včetně Polska či USA je tato věc běžná, u nás vyvolala pozdvižení. V ulici Na Florenci hlavní město umístilo poklopy kanálů s příčnými mřížemi tak, aby v nich nehrozilo uvíznutí kola.
V cykloobousměrce na Dvořákově nábřeží vznikl před semaforem další automatický detektor cyklistů (v tomto místě zkušebně doplněn výraznějším informováním o zařazení detekce), který nahradil nevhodné tlačítko. Již klasickým přírůstkem bylo 32 nových předsunutých stopčár pro cyklisty. V hlavním městě je jich na 1200.
Cykloobousměrky
Jednosměrek s obousměrným provozem cyklistů bylo po Praze vyznačeno 21. To je mírný pokles oproti roku 2022, kdy jich vzniklo 30. Šest z 21 cykloobousměrek vzniklo v Praze-Libuši, s třemi kusy neotálela ani Praha 4, po dvou kusech je vyznačila Praha 6, 7, 8 a 12. Více než 92 % jednosměrných ulic ve městě zůstává jednosměrných i pro jízdu na kole.
Stojany a jiné parkování
V Praze za rok 2023 vzniklo celkem 78 nových míst s kvalitními stojany na kola. Celkem 16 z těchto lokací postavili soukromníci jako developeři či obchody, zbytek město nebo veřejné organizace.
Do města bylo umístěno celkem 289 kusů stojanů, nejčastější byla místa po dvou (24 %) a třech (14 %) stojanech, vzniklo 7 „hnízd“ s více než osmi stojany na jednom místě. Příkladem je opravené vysočanské nádraží nebo cyklostezka v Podolí.
K tomu všemu město vybudovalo novou kolárnu u rekonstruované železniční stanice Praha–Radotín. Po Opatově jde o druhou takovou kolárnu v Praze.
V ulicích vzniklo také 45 míst vyznačených pro parkování kol (ale bez stojanů), což znamená mírné zpomalení tempa oproti roku 2022, kdy jich vzniklo 57. Bezstojanová hnízda jsou využívány především pro sdílená kola a koloběžky. Značí je Praha 1, 2, 3, 6 a 7.
Pomalý (ne)růst?
Jak vidno ze statistik, cyklistická infrastruktura v Praze za rok 2023 přibývala, celkové tempo se ale oproti „boomu“ v letech 2021 a 2022 zpomalilo. Stezky a peníze na ně žádají stále hlavně okrajové městské části. V centru – kde je to nejvíc potřeba – je nová oddělená infrastruktura výjimkou. Stavbou v širším centru mohla být stezka v Praze 4 spojující lokalitu Labuť se stanicí metra Kačerov, magistrát ale na jinak schválenou stavbu nepřidělil finance.
Míchat cyklodopravu s auty se nemusí vyplatit
V Praze zároveň nevznikají plně oddělené cyklostezky, pouze 5 % (250 metrů) délky nových stezek přineslo oddělení cyklistů od pěších. Většina investic do „cyklodopravy” tak zároveň podporuje i dopravu pěší.
Rekonstrukce cyklotrasy A2 v Podolí naopak chodce a cyklisty smíchala na ještě delším úseku než tomu bylo doposud. Přestavba ulice Na Florenci ukázala, že se v rušných ulicích centra nevyplatí míchat cyklodopravu s auty – většinu dne totiž cyklopruhy okupují zaparkovaná auta. Policie by to uhlídala snad jen s nonstop hlídkou.
I přes všechny neduhy v ulicích vzrostl počet jízd na sdílených kolech na Lítačku, a to o 25 procent. Cyklosčítače naopak v součtu zaznamenaly mírný pokles cyklistů na cyklotrasách, a to o 17 % – z 5,6 milionů průjezdů v roce 2022 na 4,7 milionů v roce 2023. Tato čísla jsou ale diskutabilní, především vzhledem k nepřesnostem sčítačů (jejich výpadkům), loňským uzavírkám na páteřních cyklotrasách (A2 v Karlíně, Podolí, Barrandovský most), jejich celkově nízkému počtu a především absenci na hlavních ulicích v centrálních částech města.
Všechny pražské cyklistické realizace za rok 2023 si můžete na webu Městem na kole prohlédnout pod tagem Pražské realizace.