PKV talk #9: S Janem Staňkem o tom, proč jsou elektroauta budoucnost a proč Češi tak rádi žijí v mýtech o nich

Hodně se o nich mluví, ale jen docela málo lidí s nimi má praktickou zkušenost. A ještě méně dokáže bez emocí zhodnotit, co lidem můžou elektromobily přinést. Takové je vyznění posledního PKV talku, ve kterém si s Jiří Pechem, jednatelem PKV, povídal Jan Staněk, CEO a spoluzakladatel kapitálového fondu Purple Ventures a tvůrce YouTube kanálu Electro Dad. Ve studiu spolu rozebrali všechny možné mýty kolem elektromobility a shodli se na tom, že se v Česku až příliš věnujeme malým bojům místo toho, abychom komplexně řešili, kde do budoucna vzít co nejméně fosilní elektřinu za co nejlepší peníze. 

Staněk si dal se svým YouTube kanálem odvážný cíl, chce inspirovat milion Čechů, aby přešli na elektromobil a čistou energii. „Doprava dnes v česku tvoří v místech, kde žijí lidé, největší znečištění. Už to není těžký průmysl nebo topení tuhými palivy, to jsme eliminovali, ale právě doprava. Jenže my máme v průměru 16 let starý vozový park, auta neplní ani ty normy, s jakými byly vyrobeny a lidé tady zbytečně umírají kvůli znečištění ovzduší. Už jen kvůli tomu má přechod obrovský smysl,“ řekl Staněk a spolu s Pechem zopakovali i další často zmiňované plusy: menší závislost na dodávce fosilních paliv ze zemí, které jsou často agresivní a peníze využívají k financování válek. 

Každý má názor, ale málokdo zkušenost

Jenže… proti tomu všemu stojí spousta mýtů, které si lidé předávají bez toho, aniž by jednou do auta s tímto typem pohonu sedli. Stačí jen jedno srovnání. Česko brázdí sedm milionů osobních vozů a z toho je jen 23 tisíc elektromobilů. „Jakmile se tím lidé svezou, v drtivé většině případů řeknou, že to vážně není špatné,“ má vyzkoušeno Staněk. 

A Jiří Pech také. Velký milovník aut vlastní mimo jiné Porsche Taycan. „V tom autě vás překvapí, že nemá žádné vibrace. Až při tom srovnání člověku dojde, jak moc jsou silné v běžném voze a jak podle toho i řídí. Zjistil jsem, že když takto jedu do Prahy, jsem daleko míň unavený. A dřív než nutnost nabíjení mě zastaví můj fyzický limit, že sám potřebuju na záchod,“ dotknul se dalšího často skloňovaného tématu. 

Už ti někdy hořel mobilní telefon?

Sám se účastnil například akce Porsche ve Finsku, kde se elektroauta a jejich výdrž testovala v minus 35 stupních. Výsledný dojem? „Problém s pádem výkonu baterie není zdaleka takový, jak by se podle médií mohlo zdát. A překvapivé pro mě bylo, jak auto obecně neztrácí výkon. Co jsem pociťoval, byla hmotnost auta, ale to jen v situaci, kdy jedu hodně sportovně. Při běžné jízdě to naopak tvoří stabilitu vozu,“ vyjmenoval Pech. 

Rychlost dobíjení, nedostatek míst k napájení nebo nebezpečí, když takové auto začne hořet. Všechno tohle oba hosté talku vyvraceli. „Už ti někdy auto hořelo? A už ti někdy hořel mobilní telefon,“ naznačil otázkou Staněk, že takové případy se v médiích objevují neúměrně často proti tomu, jak k nim skutečně dochází. Sám si to vysvětluje lobby „starého světa“ a fosilního průmyslu, jehož zástupci dnes v Česku mimo jiné vlastní masová média… 

Nostalgie po časech, kdy byl „svět ještě v pořádku“

Nostalgie a tendence vracet se ke starým dobrým časům. To podle obou hostů spojuje odpor k elektromobilitě i řadě předchozích témat, která už dnes za téma nikdo nemá. „Lidé se bojí změn. Pamatuju si, jak se před deseti lety bránili led svítidlům a my jsme museli dělat testy a důkazy. Dnes už by nikoho nenapadlo použít běžnou žárovku,“ říká Pech a Staněk ho s úsměvem hned doplnil. „A taky nám to tehdy ´diktovala´ Evropská unie, že? To je stejné jako s kouřením v místnosti. Dřív to bylo běžné, dnes kdyby to někdo udělal, tak toho člověka vezme někdo jiný za flígr a vyhodí z místnosti.“

Změnit sentiment společnosti, mít dostatečně širokou a cenově dostupnou nabídku elektroaut srovnatelných s dnešní Škodou Octavia a možnost dobíjení doma a v práci. To jsou zásadní podmínky, aby se elektromobilita šířila. Povedlo se to už například v Nizozemí, kde to šlo ruku v ruce s energetickou transformací a nutným (Nizozemí bylo donedávna jednou z „nejfosilnějších“ zemí Evropy) přechodem na obnovitelné zdroje. 

A energetická vize je kde?

„My v Česku strašně moc mluvíme o jednotlivých nástrojích udržitelnosti, úsekově se bavíme o boji běžných vozů vs. elektroauta, fotovoltaika vs. jaderné elektrárny, jdeme do souboje a komplexnost neexistuje. Má nás zajímat hlavně to, jak dojít k tomu, aby nám po roce 2030 nechyběla energie a aby byla co nejlevnější,“ apeloval Pech.

Naráží tak na studii ČEPS, podle které se kolem roku 2030 Česko změní ze země, která elektřinu vyváží na tu, která ji bude muset importovat, což ji uvrhává do problémů. A také na to, že se v Česku jen málo řeší optimalizace spotřeby nebo její pečlivé měření. Přitom každý majitel fotovoltaiky na střeše má vlastní zkušenost s tím, jak nad spotřebou začne přemýšlet, když se může dívat do monitorovací mobilní aplikace. 

Flotily elektroaut ve firmách, kouzlení s DPH na „firemní“ vozy, v Česku tolik oblíbený prodej aut z druhé ruky, hromadné nabíjení firemních aut a vůbec infrastruktura, která je k tomu nutná, nebo to, proč jsou plug-in hybridy slepá ulička. To všech se v devátém PKV talku řešilo. Můžete ho vzít jako seznámení s tím, o čem elektromobilita skutečně je.