Praha, 26. března 2023 – Těsně před Velikonoci byl systémem Czech POINT vydán výpis s pořadovým číslem 33 milionů. Stalo se tak téměř na den přesně k 17. výročí jeho provozu. Jubilejním výstupem byl výpis z Rejstříku trestů a pořízen byl na pracovišti obce Zubří. První český eGovernmentový projekt má za sebou další rekordní rok – loni si občané přes systém Czech POINT pořídili přes 2,73 milionu výpisů. Výrazný je trend rostoucího zájmu o elektronickou komunikaci, v poslední době se těší velkému zájmu ověřený převod listinných dokumentů do elektronické podoby. Vyplývá to ze statistik systému, který pro Digitální a informační agenturu provozuje společnost NEWPS.CZ.
„Služba, kterou dnes považujeme za samozřejmou, už dávno neslouží jen těm, kdo sami nezvládají on-line komunikaci se státem, ale i těm digitálně dovedným, jako most mezi papírovým a digitálním světem. Ostatně statistky i letos ukazují znatelný nárůst využití těchto služeb,“ říká Martin Řehořek, ředitel NEWPS.CZ. Ten stál u projektu Czech POINT a jeho implementace od samého počátku a je jednatelem společnosti NEWPS.CZ, která Czech POINT provozuje již od roku 2008, tedy téměř po celou dobu jeho existence.
„Za 17 let provozu evidujeme nedostupnost systému kumulovaně jen přibližně dvě hodiny, což je skutečně dobrá vizitka naší práce. V České republice přitom není žádná tak rozsáhlá síť, jakou nabízí Czech POINT,“ doplňuje Martin Řehořek z NEWPS.CZ.
Projekt Czech POINT představuje garantovanou službu pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa, kde je možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi nebo dát podání pro zahájení řízení správních orgánů. Czech POINT tak přináší značné ulehčení komunikace se státem, protože umožňuje využívat údaje ve vlastnictví státu tak, aby byly minimalizovány požadavky na občany. V současné době má Czech POINT téměř 7200 poboček na obecních úřadech, poštách, u notářů, v kancelářích Hospodářské komory, ale i na zastupitelských úřadech v zahraničí. Každoročně si přes tento systém občané pořídí přes dva miliony výpisů.
Občané přitom ani netuší, že síť kontaktních míst je pouhou špičkou „pomyslného ledovce“. Služby kontaktních míst představují pouze menší část systému. Mnohem větší nabídka služeb je běžnému občanovi ukryta, slouží pro potřeby úřadů veřejné správy při výkonu jejich činností. Jsou to například ohlašovny, matriční agendy, přístup k datům základních registrů, nebo konverze z moci úřední. Významnou roli hraje Czech POINT i při autentizaci uživatelů napříč celou veřejnou správou prostřednictvím služeb JIP/KAAS.
O NEWPS.CZ:
Společnost NEWPS.CZ vznikla ze servisní organizace Novell Professional Services, jejímž hlavním úkolem byla podpora prodeje produktů Novell na území České a Slovenské republiky. V průběhu několika let se stala významným dodavatelem systémů českého eGovernmentu a již několik let patří mezi TOP 100 ICT společnosti v Česku. Společnost NEWPS.CZ je specialista na IT procesy, digitalizaci, ochranu dat a zabezpečené přístupy. Podílí se na projektech jako Czech POINT, Informační systém datových schránek, vnitřní integrace ICT systémů krajů a měst a mnoha dalších. Tyto projekty jsou dnes základními pilíři elektronizace veřejné správy. S nadsázkou lze tvrdit, že v České republice neexistuje úřad, který by nepoužíval řešení firmy NEWPS.CZ.