Vyjádření GLS k rozhodnutí ÚOHS o diskriminačním chování Zásilkovny

Balíkový přepravce GLS vítá rozhodnutí ÚOHS, které chrání provozovatele drobných prodejen před diskriminačním chováním Zásilkovny. Ta, na rozdíl od ostatních přepravců, vylučovala pod hrozbou drastické sankce možnost spolupráce těchto malých živnostníků při výdeji zásilek pro jiné přepravní společnosti, což zejména v malých sídlech mohlo vést ke zhoršení nabídky služeb pro místní občany. Tuto exklusivitu vyžadovala navíc i bez zjevného oprávnění po dobu 2 let od skončení spolupráce.

GLS rozvíjí svůj koncept výdejních míst v nezávislých kamenných obchodech v rámci celé Evropy již od roku 1997, když první GLS Parcel Shop byl otevřen v Německu 1. června 1997. V ČR začaly první GLS Parcel Shopy na vyzvednutí a podání balíků fungovat již v roce 2006 a jejich budování bylo závislé na poptávce po jejich službách. V roce 2016 se jednalo o základní síť 250 GLS Parcel Shopů po celé ČR a jejich rozvoj byl nadále řízen potřebami a požadavky zákazníků, preferujících v té době především přímé doručení na zvolenou adresu.

Rozhodnutí ÚOHS se pochopitelně netýká balíkomatů, které jako zařízení vlastněné dopravci podléhá jejich svobodnému rozhodování. Potenciálně by se ale mohlo týkat smluv na pronájem plochy k jejich umístění, kde jsme již zaznamenali podobné tendence opět pouze firmy Zásilkovna, vymínit si na veřejném prostranství okruh s právem exklusivního pronájmu, což je v rozporu se zájmy spotřebitelů.

Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika

Společnost GLS v Evropě aktuálně provozuje síť 47 000 Parcel Shopů a 7000 Parcel Boxů/ Lockerů.