Mapa médií se rozšiřuje o bulvární a lifestylová online média: jen malá část z dvaceti osmi sledovaných webů nabízí vlastní obsah.

10. dubna 2024, Praha – Bulvár a lifestyle je důležitou součástí mediální nabídky. Nejen že přitahuje velkou pozornost konzumentů a patří tím pádem k důležitým oblastem mediálního podnikání, ale také utváří představy mnoha občanů o okolním světě. Podle některých studií dokonce více informací o politice čerpají konzumenti z nezpravodajských médií než z těch zpravodajských. Nadační fond nezávislé žurnalistiky se proto v projektu Mapa médií po ekonomických a finančních webech a následně mediálních agregátech a portálech rozhodl zmapovat nabídku bulváru a lifestylu. Projekt si klade za cíl postupně nabídnout informovaný přehled celkové mediální scény v ČR. Upozorňuje tak média na základní problémy v oblasti transparentnosti vlastnictví i obsahu, aby se posilovala celková kvalita a důvěryhodnost médií.

Bulvární média považujeme za méně významná ve srovnání s tradičními zpravodajskými kanály. Jenže právě prostřednictvím bulváru se mnoho lidí dozvídá o dění v zemi i celé společnosti a významně ovlivňuje jejich politické postoje a rozhodování. Je tedy klíčové, abychom rozuměli nejen jejich postavení a roli v informačním ekosystému, ale také dokázali odlišit ty, co jsou transparentní vůči svým čtenářů, od těch, co vzbuzují pochybnosti o své kvalitě,” vysvětluje Josef Šlerka, vedoucí projektu Mapy médií. 

Výsledných 28 sledovaných webů vychází z metodologie, kdy pro zařazení do Mapy médií je třeba publikace alespoň čtyř článků týdně. Osmnáct webů bylo z hodnocení vynecháno, protože nepublikovaly dostatečný počet článků nutných pro zařazení. U vybraných webů pak projekt podrobně analyzuje vlastnickou a redakční transparentnost, oddělení reklamního obsahu od redakčních textů a podíl převzatého obsahu. 

Není překvapivé, že bulvár a lifestyle neoplývá vlastním originálním obsahem. Nicméně že jen osm z dvaceti osmi webů se dostalo alespoň na čtvrtinu vlastního obsahu, to překvapivé již je. Ukazuje se, že diskuze o kvalitě a originalitě obsahu není vyhrazená jen zpravodajským médiím, ale měla by se dotýkat všech oborů žurnalistiky,” říká výkonný ředitel NFNZ David Klimeš. 

Jedním z největších problémů, kterým se v současné době mediální prostředí potýká, je neoznačená reklama. Zvláště bannery a reklamní obsah, které jsou prezentovány bez jasného označení, jsou matoucí. Co je však ještě závažnější, stále častěji se setkáváme s případy, kdy ani tzv. PR články nebo komerční spolupráce nejsou řádně označeny. To vede k záměně mezi redakčním a reklamním obsahem, což má dopad na důvěru čtenářů v mediální platformy,” dodává Josef Šlerka.

O NFNZ (www.nfnz.cz)

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ) je platforma, jejímž cílem je šířit svobodné, názorově pluralitní a společensky důležité informace. Podporuje svobodnou diskusi o společenských, politických nebo ekonomických tématech a přispívá ke kultivaci veřejného prostoru a otevřenosti naší společnosti. K tomu používá nástroje podpory, ať jednotlivé grantové pobídky určené nezávislým médiím nebo provozuje široce uznávaný mediální projekt MediaRating. V neposlední řadě NFNZ obhajuje zájmy novinářské obce a spolupracuje s ostatními mediálními organizacemi doma i v zahraničí.