Společnost HotelTime Solutions provozuje cloudové systémy v oboru hotelnictví, gastronomie, wellness a konferencí pro více než 400 hotelů napříč Českou republikou, a proto disponuje naprosto unikátními daty o změnách chování zákazníků a situaci v českých hotelech. Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku roku 2024, a jaké trendy jde pozorovat v chování turistů, to vše si můžete přečíst v následujícím článku.
Národnosti – Skoro každý druhý host je Čech
Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále jich je výrazně více než před covidem. Úspěšný start roku 2024 do České republiky přivedl silnější proud turistů i ze vzdálenějších destinací, posílili Němci, ale také Češi se pomalu vracejí k předcovidovým hodnotám. Stále je ale skoro každý druhý host Čech. Z tabulky níže je patrné, že 2/3 hostů tvoří Češi se sousedními zeměmi (bez Rakouska). Pro Rakušany, kteří jsou sami o sobě turistickou velmocí, není Česká republika turisticky zajímavou destinací. „U nás počet Čechů kontinuálně roste,“ uvádí Jaroslav Svoboda, majitel společnosti Czech Inn Hotels, která je současnou jedničkou na českém trhu se svým 1,5 milionem ubytovaných hostů v roce 2023. „Jsme česká firma a Češi jsou naši oblíbení a preferovaní klienti. A obecně: blížíme se stavu ve vyspělých zemích, kde místní klientela je vždy dominující.“
Příjezdy dle národností (celá ČR) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Obrázek 1: Změna obsazenosti 2019-2024 podle národností; data za leden-březen uvedených let
Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje. Hlavním turistickým tahounem ČR je Praha, kde podíl českých turistů je nižší, podobným krajem je pak už jen Karlovarský kraj s dominující německou klientelou. Vidíme i velký nárůst Poláků v Krkonoších (kraj Hradec Králové) nebo výraznější zastoupení Slováků na Moravě.
Národnost / oblast | Praha | Jihočeský | Karlovarský | Královéhradecký | Olomoucký | Zlínský | Jihomoravský |
Česká republika | 33% | 84% | 27% | 67% | 61% | 88% | 55% |
Německo | 11% | 7% | 46% | 11% | 5% | 1% | 3% |
Slovensko | 6% | 2% | 2% | 1% | 7% | 8% | 11% |
Polsko | 4% | 0% | 1% | 11% | 5% | 1% | 7% |
Platby kartami v hotelech rostou, přesto stále čtvrtina hostů preferuje hotovostní platbu
Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou vs. hotovostní platby. Trend je i v hotelnictví jasný, přesto se hotovost stále drží nečekaně vysoko. „Velké hotely mít bezhotovostní platby pochopitelně musí, většina hostů je preferuje,“ říká Jaroslav Svoboda, a doplňuje: „Naprosto rozumím menším provozovnám, které se těmto typům plateb vyhýbají, protože to stojí dost peněz. Například my platíme „karetníkům“ miliony korun měsíčně.“
Rozdělení plateb podle typu (celá ČR)
Typ platby / rok | 2019 | 2020 | 2022 | 2023 | 2024 |
Hotovost | 40% | 40% | 30% | 26% | 23% |
Karta | 54% | 53% | 61% | 65% | 69% |
Banka | 6% | 7% | 9% | 9% | 8% |
Stále rostou nadnárodní hráči v rezervacích pobytů, zejména Booking.com
Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých portálů pro ubytování. Dominantní platforma Booking.com kontinuálně roste covid-necovid. Od roku 2019 se čísla zvýšila z 24 % rezervací na celých 39 %. „Vývoj jde tímto směrem, ale jedná se o další nemalé peníze, které nezůstanou v ČR. Jde často až o 18 % ceny pokoje. Snažíme se tento podíl (a závislost) snižovat. A nabízíme hostům napřímo vždy výhodné podmínky a funguje to,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda.
Oblast / rok | 2019 | 2020 | 2022 | 2023 | 2024 |
Celá ČR | 24% | 28% | 34% | 37% | 39% |
O společnosti HotelTime Solutions
HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány ve více než 600 hotelech a restauracích v 20 zemích světa. Přičemž mateřskou zemí s největším počtem obhospodařovaných lůžek je Česká republika. Jde tak mimo jiné o jednoho z největších správců unikátních hotelových dat v ČR. Dat, jakými nedisponuje ani ČSÚ ani mezinárodní společnosti (jako např. STR).