Elektromobilový průmysl: trajektorie se změnila

Komentuje Timur Turlov, CEO Freedom Holding Corp. a zakladatel Freedom24

Kalifornský výrobce elektromobilů (EV) Fisker vyhlásil 18. června bankrot a stal se tak vedle Lordstown, Proterra, Arrival a Arcimoto již pátou společností v tomto odvětví, která se nedokázala vyrovnat s konkurencí, výrobním cyklem, regulačními problémy a měnícími se preferencemi spotřebitelů. Problémy v odvětví elektromobilů se netýkají jen nových hráčů, ale i pilířů automobilového průmyslu, společností Ford (F), General Motors (GM) a Stellantis (STLV). Všichni tři automobiloví giganti v posledních šesti měsících aktivně snižovali své vlastní prognózy. Nejednoznačná je situace s prodejem elektromobilů v koncernu Volkswagen (kromě stejnojmenné značky vyrábí Audi, Porsche, Škoda), Mercedes-Benz (MBG) a BMW Group (BMW). Důvodem krachů nových amerických výrobců elektromobilů je skutečnost, že se ve svém odvětví snaží uplatnit obchodní model vydávání chytrých telefonů, tj. vyvinout náplň a design a montáž zadat externím výrobcům. Tento model však v automobilovém odvětví nefunguje, protože obchodní marže se řídí výrobním cyklem a úsporami z rozsahu. Společnost Tesla je lídrem v odvětví elektromobilů právě proto, že má několik továren po celém světě. A nové společnosti, které se stavěly do pozice „zabijáků” Tesly, již v tomto segmentu nekonkurují.

Hráči v automobilovém průmyslu, jako je Rivian (RIVN), také procházejí špatnými časy, ale stále bojují o přežití tím, že rozvíjejí vlastní výrobní zařízení. Společnost uzavřela strategickou dohodu s koncernem Volkswagen o vytvoření společného podniku na vývoj softwaru pro jeho elektromobily. Rivian plánuje v příštích několika letech získat z tohoto projektu 5 miliard dolarů, aby vyřešil svůj nedostatek finančních prostředků.

Odvětví elektromobilů udělalo za posledních deset let obrovský skok, ale boj o podíl na trhu (jedna z nejtěžších fází pro každé nové odvětví) začíná právě nyní. Pro investora by to mohla být jedna z nejzajímavějších příležitostí, jak identifikovat nového lídra nebo pětku v tomto odvětví. Zástupci staré gardy – Ford, GM, Stellantis, Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW – nasbírali obrovské zkušenosti s řízením výrobních kapacit. To jim dává možnost upravovat obchodní marže efektivněji než mladším společnostem. Nováčci však mají velké technologické výhody, takže Tesla, Rivian, NIO (NIO), Li Auto (LI), Xpeng (XPEV) a Zeekr (ZK) mají velkou šanci předstihnout staré pomalé společnosti, které se novým trendům příliš přizpůsobit nedokázaly. Na společnost Tesla jsem měl vždy příznivý názor. A v posledních deseti letech jsme byli svědky toho, jak se na jednom z nejkonsolidovanějších trhů objevil nový hráč a obsadil ve své nice první místo. Tento úspěch nemusí zopakovat každý. Důležitá je však schopnost přizpůsobit se a přijmout nové podmínky podnikání. Soudě podle posledních zpráv se společnost Rivian tímto směrem začala ubírat. Taková strategická rozhodnutí signalizují flexibilitu podniku a jeho schopnost měnit se s podmínkami na trhu. Je důležité, aby investoři dokázali takové signály zachytit, aby našli skutečného „zabijáka” Tesly a mohli do této společnosti výhodně investovat.

 

O Freedom24

Freedom24 je mezinárodní online makléř, který zajišťuje klientům vše potřebné pro úspěšné investice – přímý přístup na největší akciové světové burzy, profesionální analytiku cenných papírů a komfortní obchodní aplikaci. Freedom24 je dceřinou společností mezinárodní investiční skupiny Freedom Holding Corp. a akcie holdingu se obchodují na americké burze Nasdaq. Oficiální zastoupení a zprostředkovatelé společnosti se nachází na Kypru, v Německu, Španělsku, Polsku, Francii, Řecku a nově také v Nizozemsku, Itálii, Rakousku a Bulharsku. Jednoduchá investiční aplikace a platforma Freedom24 je od června 2021 dostupná i českým a slovenským uživatelům.

V roce 2022 převedla společnost Freedom24 ukrajinským charitativním organizacím 6,6 milionu eur na nákup sanitek a humanitární pomoc. V roce 2023 věnovala společnost další 3 miliony eur na zahájení projektu Freedom Space ve spolupráci s charitativní nadací. Pomáhejme společně, jehož cílem je zřízení bezpečných přístřešků v 69 školách ve 12 ukrajinských regionech.