Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Edenred české restauratéry aktuálně nejvíce trápí rostoucí vstupní náklady či nedostatek personálu. Ačkoliv meziročně zpomalil pokles obědové návštěvnosti restaurací, stále jej zaznamenala téměř třetina z nich. Z průzkumu také vyplývá, že oproti loňskému květnu zdražilo 94 % oslovených restaurací. Většinou však šlo jen o mírné zdražení: Dvě třetiny zařízení zvedly ceny o méně než 10 %. Zpomalení růstu cen potvrzují i data z Edenred Restaurant Indexu. Z něj vyplývá, že Češi za obědové menu aktuálně zaplatí v průměru necelých 190 korun. Od konce minulého roku tak ceny stouply o necelé 3 koruny.
Posledních několik let nebylo pro české restaurace vůbec snadných. Na problémy, které aktuálně nejvíce trápí české restauratéry, si proto posvítil průzkum, který pro společnost Edenred zpracovala agentura STEM/MARK. Z něj vyplývá, že se oproti předchozím rokům výrazně změnila intenzita některých problémů, se kterými se restauratéři potýkají. Vrásky na čele jim dělá třeba nárůst cen surovin (75 %) a dalších vstupů (82 %), menší ochota lidí utrácet nebo nedostatek personálu. Také nedostatek hostů, který byl v uplynulých letech jedním z nejpalčivějších problémů, i dnes trápí zhruba 38 % restaurací.
„Restauratéři to v uplynulých letech neměli jednoduché. V krátkém období se museli vypořádat s pandemií, energetickou krizí a rekordní inflací kdy řada strávníků z pochopitelných důvodů volila levnější alternativy stravování. Oproti předchozím měřením se situace mírně zlepšila, určitě ale ještě není vyhráno. Aktuálně musí restaurace velmi obtížně balancovat výši cen s výdaji, jako jsou rostoucí ceny nájmů či mzdové požadavky personálu,“ komentuje současný stav Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
Situace se zlepšuje, ale pomalu
Data z průzkumu také ukazují, že ve srovnání s předchozím obdobím zpomalil pokles obědové návštěvnosti. Nižší návštěvnost než před 12 měsíci aktuálně hlásí asi třetina restauratérů. Ačkoliv se jedná o významnou část, je to zároveň nejméně od prvního měření v roce 2021. V roce 2022 například hlásily klesající návštěvnost celé dvě třetiny restaurací. Hned 31 % restauratérů zároveň zaznamenalo meziroční pokles obědových tržeb. Tento trend potvrzují i data společnosti Dotykačka, podle kterých klesly v červnu tržby restaurací meziročně o dvě procenta. To v kombinaci s 8% inflací znamená oborový pokles až o desetinu.
„Po slušném květnovém začátku sezóny přišlo červnové vystřízlivění, a začátek prázdnin též není úplně optimistický. Nemyslím si, že letošní prázdniny dopadnou z hlediska tržeb lépe než minulý rok. Ceny narazily na strop a poptávka klesá. Dochází více a více k ‚souboji konceptů‘, což je ale z pohledu vývoje na trhu pozitivní zpráva. Kvalita a dobrá služba za férovou cenu vítězí častěji nad všude dostupným nekvalitním průměrem. Jak v obědech, tak večeřích, pivu, pizze, tak i u stánků v kempech. A to není špatně. Největší výzvou je tedy současná situace pro samotné provozovatele. Ti se musí zamyslet, zda mají pro budoucnost vítězný nebo průměrný koncept,“ říká Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory.
Růst cen obědů zpomalil
Kromě aktuálních obtíží restauratérů se průzkum zaměřil i na aspekt, který naopak nejvíce vnímají strávníci – ceny. Vzhledem k loňské všudypřítomné inflaci asi není překvapením, že naprostá většina restaurací přistoupila ke zdražení. Ve srovnáním s loňským květnem zdražilo 94 % oslovených restaurací. Jen 28 % ale zvedlo ceny o více než desetinu. V roce 2023 přitom zdražila o více než 10 % téměř polovina restaurací.
Zpomalení růstu cen v restauracích potvrzuje i Edenred Restaurant Index sestavovaný na základě plateb více než 220 tisíc majitelů benefitních karet Edenred. Podle něj aktuálně Češi za obědové menu v průměru zaplatí 189,9 korun. To je o necelé 3 koruny více než na konci uplynulého roku. Úplně nejvíce dnes lidé za oběd utratí v Praze. Jeden hlavní chod v metropoli průměrně vyjde na 212,8 korun. Dvousetkorunovou hranici v červnu vedle Prahy a Brna nově překročily také České Budějovice. Nejlevnější je naopak polední stravování v Olomouci, kde za oběd místní zaplatí 167,6 korun, tedy o pětinu méně než v hlavním městě.
„Celkový růst cen se v prvním pololetí výrazně zpomalil. Ceny od začátku roku stouply v průměru asi o 1,5 %. V jednotlivých regionech ovšem dochází k dílčím výkyvům. Dá se očekávat, že například v turisticky oblíbenějších oblastech přes prázdniny ceny stravování mírně stoupnou. V posledních letech tento trend pravidelně sledujeme třeba v Praze. Mělo by však standardně jít o nárůsty v řádech jednotek korun,“ říká Aneta Martišková a dodává, že největší cenové odskoky jde vidět zejména v Karlových Varech a v Liberci, kde si lidé v prvním pololetí letošního roku za oběd museli připlatit 9,3, respektive 7,4 koruny. Opačným extrémem je Olomouc, kde v první polovině letošního roku obědy naopak zlevnily – konkrétně o 3 koruny.
Oběd v práci již (téměř) nevynecháme
Optimističtější závěry přinášejí alespoň výsledky meziročního srovnání stravovacích návyků zaměstnanců v době oběda, dle průzkumu Edenred a STEM/MARK. Potvrzují totiž, že se Češi během oběda přestávají odbývat. „V restauracích se aktuálně pravidelně stravuje asi 20 % zaměstnanců. Každý třetí z nich tak dokonce činí každý den. Meziročně zároveň stoupl podíl těch, kteří obědvají v podnikové jídelně či kantýně – dnes je jich zhruba třetina. Jde částečně o sezónní záležitost, ale roli hraje i postupné odeznívání dopadů ekonomicky nepříznivého roku 2023,“ říká Aneta Martišková a dodává, že podle dat STEM/MARK stráví pracovní dobu bez jakéhokoliv oběda už jen 5 % Čechů – oproti loňským 7 %.
Město | VI.22 | VI.23 | XII.23 | I.24 | II.24 | III.24 | IV.24 | V.24 | VI.24 | nárůst cen 2023/2024 | nárůst cen XII.23/VI.24 |
Praha | 179,1 | 206,4 | 211,1 | 208,7 | 209,3 | 210,9 | 210,5 | 212,2 | 212,8 | 3,10 % | 0,81 % |
České Budějovice | 164,1 | 191,5 | 196 | 195,1 | 195,1 | 195,8 | 196,3 | 198,2 | 201,2 | 5,10 % | 2,65 % |
Plzeň | 167,6 | 193,9 | 197,4 | 195 | 196,7 | 195,9 | 197,3 | 198,9 | 198,4 | 2,30 % | 0,51 % |
Karlovy Vary | 147,2 | 173,7 | 176,4 | 175,4 | 176 | 173,6 | 180,3 | 183,7 | 185,7 | 6,90 % | 5,27 % |
Ústí nad Labem | 148,9 | 168,2 | 169,4 | 166 | 166,8 | 169,4 | 168,6 | 169,6 | 171,8 | 2,10 % | 1,42 % |
Liberec | 159,1 | 188,7 | 190 | 190,1 | 191,9 | 192,7 | 193,8 | 197,8 | 197,4 | 4,60 % | 3,89 % |
Hradec Králové | 158,8 | 180,8 | 182,3 | 180,4 | 182,6 | 185,1 | 182,6 | 184,3 | 183,5 | 1,50 % | 0,66 % |
Pardubice | 159,7 | 183,7 | 182,2 | 180,4 | 183,3 | 184,8 | 184,8 | 185,3 | 185,8 | 1,10 % | 1,98 % |
Jihlava | 144,5 | 163,5 | 171,2 | 166,1 | 168,9 | 170,1 | 171,5 | 175,2 | 174,8 | 6,90 % | 2,10 % |
Brno | 170,7 | 194,5 | 198,6 | 197,1 | 198,9 | 200,3 | 201,1 | 201,8 | 202,9 | 4,30 % | 2,17 % |
Zlín | 148,1 | 164,4 | 168 | 166,1 | 164,3 | 165,6 | 165,3 | 167,6 | 169 | 2,80 % | 0,60 % |
Olomouc | 143,3 | 165,4 | 170,6 | 166,2 | 163,5 | 164,9 | 165,8 | 167,4 | 167,6 | 1,30 % | -1,76 % |
Ostrava | 157,4 | 178,1 | 182,6 | 179,6 | 181,5 | 182,1 | 183,1 | 185,3 | 187,2 | 5,10 % | 2,52 % |
Česká republika | 160,2 | 182,4 | 187 | 185,1 | 186 | 187,2 | 187,4 | 189,1 | 189,9 | 4,10 % | 1,55 % |
O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice včetně nabíjení elektromobilů, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).
V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.
12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.
V roce 2023 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem v hodnotě téměř 41 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.
Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.