Praha, 5. srpna 2024 – Ačkoli největší polská stavební společnost oficiálně oznámila svůj vstup do Česka teprve před třemi lety, řadu zajímavých zakázek realizoval Budimex na našem území již v minulém století. Příkladem může být ikonický televizní vysílač na Černé hoře či známá chata Výrovka. Na své dřívější působení v tuzemsku nyní navazuje realizací významných dálničních či protipovodňových zakázek.
Od svého vstupu na český trh se stavební společnosti Budimex už podařilo vyhrát tendr na stavbu dálničního úseku D35 Džbánov–Litomyšl a suchého poldru v Kutříně na Chrudimsku. V tuzemsku se však polská firma úspěšně prezentovala již v minulém století, přičemž zejména její stavby v Krkonoších se pro místní obyvatele a milovníky hor staly ikonickými místy.
Jedním z takovýchto objektů je například 78,3 metru vysoký vysílač na Černé hoře. „Stavbu charakteristickou půdorysem ve tvaru mnohostěnného jehlanu realizoval Budimex v letech 1974 až 1977. Věž, nacházející se v nadmořské výšce 1299 metrů, dodnes zajišťuje televizní i rozhlasové vysílání v Královéhradeckém kraji i okolí,“ popisuje Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex.
Podpis polské firmy nese i jedna z nejvýše položených krkonošských bud. Ikonickou chatu Výrovku, jejíž předchůdkyni zničil v půli minulého století požár, vystavěl Budimex mezi lety 1988 až 1990. Budova se nachází v první zóně národního parku a je oblíbeným místem pro zastavení či ubytování v zimních i letních měsících.
Stavby v Liberci, Karlových Varech i Českém Krumlově
V Podkrkonoší měla polská firma ve 20. století na starosti i silniční zakázky. V 70. letech zajišťovala rekonstrukci důležité komunikace mezi Špindlerovým Mlýnem a Vrchlabím. V Liberci zase v roce 1976 postavila most přes řeku Nisu na hlavním tahu městem ve směru na Trutnov. Ten si první opravu ze strany silničářů vyžádal teprve nedávno, po více než 40 letech fungování.
Ve městě pod Ještědem byl Budimex taktéž u přestavby historického Redernovského zámku v centru Liberce. V 80. letech zase provedl rekonstrukci karlovarských lanových drah Imperial a Diana, pro které dodal i dodnes sloužící lanové vozy.
Významnou stopu zanechali polští stavaři i v Českém Krumlově. Kromě čističky odpadů zde Budimex v 80. letech vybudoval i několik mostů, obytných domů, přestavěl bývalé kino a restauraci na městské divadlo a podílel se i na výstavbě místní plovárny. V regionu paralelně obstarával i desítky dalších prací. Ve špičkách na Českokrumlovsku pracovala téměř tisícovka polských pracovníků. Mezi další významné projekty firmy v tuzemsku lze zařadit i čističku v Bohumíně či silo ve středočeském Milíně.
Stabilní hráč
Svůj příchod do České republiky Budimex oficiálně oznámil na konci roku 2021. Kromě dvojice získaných zakázek se aktivně účastní řady dalších silničních i železničních tendrů. „V dlouhodobém horizontu se chceme v Česku stát stabilním hráčem na místním stavebním trhu. Naplnit tento cíl nám umožňují naše personální i technické kapacity. Již nyní navíc aktivně spolupracujeme s českými firmami i dodavateli,“ uzavírá Diana Zyglewská.
O společnosti Budimex:
BUDIMEX SA je společnost s více než padesátiletou tradicí, která má významný podíl na hospodářském rozvoji Polska. Za 56 let své existence realizovala tisíce moderních infrastrukturních, stavebních a průmyslových investic. Skupina zaměstnává přes 7 000 lidí a spolupracuje s více než 15 000 subdodavateli. Kultura inovací, zlepšování a dodržování zásad udržitelného rozvoje umožnily Budimexu stát se lídrem na polském stavebním trhu. Kromě něj působí i v zahraničí: v České republice, Německu, Lotyšsku a na Slovensku. Firma průběžně zvyšuje svou angažovanost v odvětvích výroby zelené energie, nakládání s odpady a elektromobility. Od roku 1995 je Budimex kótován na Varšavské burze cenných papírů a od roku 2011 je zařazen do indexu nejodpovědnějších kótovaných společností. Jeho strategickým investorem je španělská společnost s celosvětovou působností Ferrovial. Skupina zahrnuje: Mostostal Kraków, BXF Energia, Budimex Mobility, Budimex Kolejnictwo a FBSerwis.