Česká pobočka DPD slaví 30 let od svého vzniku

Společnost DPD, součást největší evropské sítě balíkové přepravy Geopost, letos slaví 30 let od svého založení v roce 1994. Za dobu svého působení DPD zaznamenala mnoho milníků a stala se lídrem v oblasti udržitelné přepravy.  Společně s mateřskou společností Geopost se pak zavázala k dosažení čistých nulových emisí do roku 2040. V současné době společnost doručuje již do 110 000 výdejních míst a samoobslužných boxů na území Evropy. V Česku je jich pak přes 5 500 a do konce roku by tento počet měl narůst až k 7 000. 

Jak šel čas s DPD

Společnost Direct Parcel Distribution CZ s.r.o. (DPD) byla založena 24. srpna 1994, kdy vzniklo 1. depo ve dvougaráži v Ústí nad Labem. Již v roce 2001 se novým majitelem českého DPD stala společnost Geopost, která firmě otevřela dveře ke snadnější mezinárodní přepravě. O 2 roky později pak česká DPD založila pobočku na Slovensku a následně, v roce 2006, otevřela českou centrálu a třídící centrum (tzv. hub) v Modleticích. V roce 2015 DPD přišla jako první na trhu s přesným jednohodinovým doručovacím intervalem a dodnes se jedná o unikátní a nejpřesnější dostupný údaj pro příjemce balíků na českém trhu. Dalším významným milníkem byl rok 2020, kdy DPD koupila společnost Geis Parcel a stala se tak v tu dobu největším soukromým balíkovým přepravcem v Česku. V roce 2022 se společnost umístila v žebříčku TOP10 nejudržitelnějších velkých firem v Česku podle prvního českého ESG ratingu od Asociace společenské odpovědnosti. V současnosti česká DPD doručuje z 22 dep a 2 centrálních překladišť na území Česka a do 230 zemí a teritorií celého světa díky skupině Geopost, jejíž je součástí. 

DPD dnes – trend doručování mimo domov a budoucnost udržitelné přepravy

V návaznosti na výsledky posledního vlastního průzkumu E-shopper Barometer, podle nějž 44 % pravidelných online nakupujících preferuje doručení mimo domovskou adresu, DPD nadále rozšiřuje síť výdejních míst Pickup a samoobslužných Pickup Boxů. V rámci Evropy společnost doručuje již do více než 110 000 výdejních míst a samoobslužných boxů. V Česku je jich pak přes 5 500, přičemž do konce roku firma plánuje tento počet navýšit až na 7 000. Společnost nově v tomto roce také spustila mobilní aplikaci myDPD, která příjemcům umožňuje jednoduše spravovat své zásilky včetně změny termínu a místa doručení.

DPD i nadále pokračuje ve svém úsilí v oblasti udržitelné přepravy. Společně s mateřskou společností Geopost si stanovila závazek dosáhnout čistých nulových emisí (tzv. net-zero) do roku 2040. Je zároveň první globální společností pro doručování balíků, jejíž krátko-i dlouhodobé cíle snižování emisí CO2 schválila respektovaná Science Based Targets initiative (SBTi). V roce 2023 tak například nasadila první elektrický kamion v rámci balíkové přepravy v Česku. V Praze pak fungují úspěšně již více než tři roky cyklodepa na Smíchově a Florenci, odkud doručují pěší a cyklokurýři. Od roku 2022 DPD měří v reálném čase kvalitu ovzduší v Praze díky 90 senzorům na dodávkách a 20 na pražských budovách. V rámci závazku net-zero by společnost měla snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 43 % a do roku 2040 o 90 % (vs. 2020)

Další zajímavosti z historie DPD a vývoje doručování v Česku přináší DPD na speciálním webu.

O DPD

Společnost DPD (Direct Parcel Distribution) je součástí skupiny Geopost (dříve DPDgroup), největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Cílem DPD je stát se lídrem v oblasti udržitelného doručování a hlavním hybatelem rozvoje e-commerce. Se svými 1 500 kurýry a sítí více než 5 500 výdejních míst Pickup a samoobslužných boxů je DPD předním doručovatelem v České republice. Jako jediný přepravce v Česku nabízí službu Predict – zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena, a to na 1 hodinu přesně. Zároveň si v aplikaci myDPD může změnit čas nebo místo doručení podle svých preferencí.

Díky Geopost mohou zákazníci DPD využít přes 110 000 výdejních míst Pickup v celé Evropě a posílat zásilky do 230 zemí světa díky značkám DPD, Chronopost, SEUR, BRT, Speedy a Jadlog. Firma je prvním globálním přepravcem, který má své krátko- i dlouhodobé závazky snižování emisí validované od nezávislé iniciativy SBTi (Science Based Targets initiative).

Geopost jako součást La Poste Groupe vykázal za rok 2023 tržby v hodnotě 15,69 miliardy EUR a doručil 2,1 miliardy balíků po celém světě.