Praha, 4. září – Sparta, Kometa, Dynamo. Tři týmy, které mají před ostatními velký náskok v kontaktu s fandy prostřednictvím sociálních sítí. Komplexní a detailní komunikace a práce s brandem i fanoušky přitom nejen zvyšuje návštěvnost na stadionech, ale zvyšuje i jejich loajalitu. Budoucnost je přitom v individualizovaných nabídkách a růstu marketingových příjmů klubů.
Nejvíce fanoušků na sociálních sítích mají na startu hokejové sezóny tři kluby. „Sparta, Dynamo a Kometa jsou v budování fanouškovské komunity dál než ostatní. Není to přitom zdaleka jen o počtu sledujících, ale o komplexní práci s fanoušky, vzájemné interakci a detailní znalosti chování fandů a jejich potřeb a přání,“ vysvětluje Radek Sitta, majitel agentury BREAKIT, která působí na poli sportovního marketingu.
„Fanoušek už nechce svůj tým jen vidět naživo na stadionu nebo sledovat v televizi. Potřebuje komplexní zážitek, chce být nedílnou součástí klubu. A hokejové týmy se musejí naučit s tím pracovat, od loga a celkové vizuální identity přes práci na sociálních sítích až po merchandising. Návštěva stadionu je jen třešničkou na dortu,“ dodává Radek Sitta.
Podle něj tak není překvapivé, že právě kluby s nejvyšší návštěvností na stadionech zároveň nejlépe pracují na sociálních sítích. Průměrná návštěva na Spartě loni v základní části znovu překonala divácký rekord a přehoupla se přes 11,5 tisíce na zápas. „Není to ale jen o velké aréně. Je to o dlouhodobé práci klubu s fanoušky, o jasné klubové identitě, marketingové vizi i neustálé snaze o zlepšení diváckého zážitku. To vše se odráží v úzkém vztahu s fandy a zároveň to otevírá obrovský prostor do budoucnosti,“ dodal Radek Sitta.
Podle aktuálního průzkumu BREAKIT má nejvíc sledujících na Facebooku Kometa Brno, ostatní sociální sítě ovládá Sparta. Především Instagram a TikTok přitom umožňují hokejovým klubům přinášet to nejzajímavější nejen ze zápasů, ale i z interních klubových prostor. „Zatímco tři extraligové kluby na TikToku nejsou vidět, tak Sparta na něm má přes milion lajků. To je samozřejmě jasný signál nejen pro fandy, ale i pro obchodní partnery,“ vysvětluje Radek Sitta.
Počty sledujících českých hokejových týmů na sociálních sítích:
Nej Youtube video |
TikTok | Počet lajků na TikToku | Průměr stadion | ||||
Sparta Praha | 102 000 | 68 800 | 14 700 | 890 000 | 33 900 | 1 000 000 | 11.586 |
Dynamo Pardubice | 71 000 | 48 400 | 12 700 | 104 000 | 9000 | 194 400 | 9.460 |
Kometa Brno | 130 000 | 50 300 | 10 800 | 333 000 | 4100 | 51 000 | 6.875 |
Motor Č. Budějovice | 42 000 | 21 600 | 4 500 | 450 000 | – | – | 6.132 |
Vítkovice Ridera | 49 000 | 23 600 | 6 800 | 135 000 | 4700 | 217 600 | 5.350 |
Bílí Tygři Liberec | 40 000 | 32 400 | 2 100 | 232 000 | 6300 | 123 000 | 5.333 |
Škoda Plzeň | 52 000 | 35 800 | 7 400 | 56 000 | 3100 | 47 000 | 4.773 |
Mountfield HK | 64 000 | 24 500 | 6 600 | 88 000 | – | – | 4.362 |
HC Olomouc | 21 000 | 18 500 | 5 600 | 56 000 | 3600 | 64 700 | 4.754 |
Verva Litvínov | 31 000 | 19 100 | 5.600 | 37 000 | 4100 | 81 300 | 4.639 |
Oceláři Třinec | 46 000 | 34 900 | 8 000 | 141 000 | 1300 | 3400 | 4.586 |
Energie Karlovy Vary | 30 000 | 20 500 | 5 800 | 119 000 | 3600 | 65 000 | 4.346 |
BK Mladá Boleslav | 12 000 | 13 200 | 4 100 | 12 000 | – | – | 3.016 |
Rytíři Kladno | 41 000 | 27 800 | 6.000 | 159 000 | 1900 | 9 600 | 2.653 |
V blízké budoucnosti začne přitom marketing sportovních klubů ovlivňovat umělá inteligence. „Umělá inteligence umožní lépe pracovat s fanouškovskou základnou. Kluby budou moci fanoušky lépe poznat, víc řešit jejich individuální potřeby a přání. Získají tak jejich ještě větší loajalitu, rozšíří fanouškovskou základnu, což se projeví v nárůstu příjmů – ať už z prodeje vstupenek, merche nebo jiných monetizovaných zážitků, které klub může pro fanoušky a obchodní partnery připravit. A nebudeme se bavit o malých částkách, u velkých klubů půjde o miliony korun,“ říká
GenAI je vysoce přizpůsobitelná a lze ji vyladit tak, aby rozpoznávala nové vzorce. To může týmům otevřít příležitosti k vytváření personalizovaných nabídek na základě individuálních preferencí fanoušků a jejich poskytování ve velkém měřítku. Klub tak bude moci nabídnout více zážitků na míru, které prohloubí loajalitu fanoušků a pocit sounáležitosti se značkou. Zřejmě nejdále je v tomto směru fotbalová Sparta, která letos řadu prvků utužujících vztah s klubem představila.
„Ty sportovní týmy a svazy, které začnou s umělou inteligencí rychle, získají ohromný náskok. Stejně tak, jako jsou nyní ohromné rozdíly v kvalitě marketingové práce jednotlivých klubů, tak vzniknou
i rozdíly ve využívání AI. A ty týmy, které si s AI poradí úspěšně, na tom vydělají. Jak v růstu fanouškovské základny, tak i v příjmech. Neméně důležité ale bude, aby i při využívání umělé inteligence hrály kluby fair play – tzn. pracovaly s daty klientů obezřetně a bezpečně,“ uzavřel za BREAKIT Radek Sitta.
Marketingová a komunikační agentura BREAKIT získala za přípravu nových korporátních identit několik evropských ocenění, z poslední doby zřejmě nejznámější realizací je nové logo a komplexní nová vizuální identita hokejového klubu HC Dynamo Pardubice. Má za sebou i řadu dalších změn klubových identit, ať už v hokeji nebo např. v ragby. BREAKIT svým klientům kromě vizuální stránky pomáhá i s marketingovými a komunikačními kampaněmi i produkcí.
O BREAKIT
Kreativní studio BREAKIT (dříve Orbis Pictures) vzniklo v roce 2007, kromě kreativity v designu se zaměřuje na tvorbu marketingových strategií, pomáhá firmám s komunikací či produkcí. Tvoří kreativní, ale zároveň strategicky funkční řešení.