Ceny Zlatého středníku si odnáší Česká televize či L’Oréal, agenturou roku je opět Svengali. PR Klub oznámil přejmenování na Asociaci strategické komunikace a vztahů s veřejností.

Praha, 12. 9. 2024 – Ceny největší oborové soutěže Zlatý středník, která již 22 let oceňuje nejlepší komunikační projekty a firemní média, znají své vítěze. Odborné poroty složené z řad odborníků na komunikaci i novinářů udělily ocenění celkem ve 34 kategoriích. Trofej Grand Prix pro nejlepší agenturu si odnesl již podruhé v řadě tým Svengali Communications. Ocenění Projekt roku získala Česká televize za kampaň Máme Smysl pro tumor. Novinkou galavečera byla pátá cena Grand Prix Měření efektivity, kterou získali La Roche-Posay – L’Oréal Group ve spolupráci s Good Game za projekt Effaclar Speed Run. Titul Osobnost PR převzal Radek Vítek z agentury MSL Czech Republic, Talentem roku se stal Milan Říský ze Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje. Slavnostní galavečer, který se každoročně pořádá pod taktovkou PR Klubu, se konal v pražském Empire Hall ve Slovanském domě ve čtvrtek 12. září 2024. PR Klub zde zároveň oficiálně oznámil změnu svého názvu na Asociaci strategické komunikace a vztahů s veřejností a bude nově používat zkratku ASCOPA.

Kdo zvítězil v jednotlivých kategoriích?

Nejvyšší ocenění v letošní nejpopulárnější kategorii Společenská odpovědnost, udržitelnost a ESG získala Česká televize za projekt Máme Smysl pro tumor. V kategorii Integrovaná kampaň si hlavní cenu odnesli Kaufland Česká republika a Fleishman-Hillard za kampaň Fofrtaška 2.0. V kategoriích Kreativní idea a PR event zvítězili Plzeňský Prazdroj a Svengali Communications s projektem Kytky pro chmel. 

Vítězství v kategorii Interní komunikace a employee engagement vybojovala Komerční banka s mobilní aplikací KaBka. 2Score obsadili první příčku v kategorii Audio a video prezentace za Gól z přáteláku, který obletěl celý fotbalový svět. Nejúspěšnějšího Launche, relaunche nebo rebrandingu se podařilo dosáhnout projektu Big Shock! Hunger Games kampaňod Big Shock a Story TLRS. První cena za nejlepší Využití sociálních sítí a influencer marketing byla udělena La Roche-Posay – L’Oréal Group a Good Game za kampaň Effaclar Speed Run.

V kategorii Podcast zvítězila série Pod svícnem od stejnojmenné iniciativy ve spolupráci s Communication Lab. Prvenství v kategoriích Struktura, obsah a storytelling a Nízký rozpočet a efektivita obsadil interní projekt DPD jste vy od DPD Czech Republic a Realness. V kategorii Krizová komunikace, komunikace změny a public affairs porotu nejvíce zaujal projekt Knihobot odhalil padělky sci-fi knih v hodnotě půl milionu korun od Knihobota.

V kategorii hodnotící Webové stránky zabodovala Virtuální Farma CleverFarm od CleverFarm. Kategorii Mobilní aplikace a inovace ovládli O2 Slovakia s projektem PF 2024: Veštenie s Majou. Mezi Elektronickými časopisy a blogy uspěl Index prosperity a finančního zdraví od České spořitelny a Digital First Marketing Group.

Nejlepším Interním tištěným časopisem a novinami se stal VOCOTIDE Boomerangu: Magáč, co svět neviděl od Boomerang Communication. Ocenění za nejlepší Externí tištěný časopis a noviny získal Magazín Sport in Art od agentury Raul. Nejlepší Newsletter vytvořilo Ambiente s názvem Newslettery z Ambiente. Výroční zprávu nejlépe zpracovala Škoda Auto ve spolupráci s Etnetera Motion. Nejlepší Brožurou, ročenkou nebo katalogem je publikace Company profile firmy Žaluzie Neva. 

Kompletní výsledky včetně vítězů v OBOROVÝCH kategoriích najdete zde.

Všech pět ocenění Grand Prix předáno

Součástí galavečera soutěže Zlatý středník je každý rok také předání ocenění Grand Prix těm nejlepším v oboru a to v kategoriích Osobnost PR, Talent, Projekt roku, Nejlepší agentura a nově i Měření efektivity.

Ocenění Osobnost PR získal v letošním roce Radek Vítek, který se oblasti public relations věnuje již 32 let s mimořádnou aktivitou a nasazením. V současnosti působí jako Head of Brand Reputation v agentuře MSL Czech Republic, kterou během několika let přivedl mezi špičku českého trhu. Podílí se na úspěšných komunikačních kampaních, které i v letošním roce získaly uznání od porot soutěže Zlatý středník. Téměř deset let vedl agenturu GCI Praha ze skupiny Grey a přes osm let působil v pražské pobočce Ogilvy Public Relations na pozici Managing Director. Svým přístupem v roli Executive Director ovlivnil i rozvoj agentury PR.Konektor. Přednáší v rámci odborných a univerzitních kurzů a působí v porotách významných oborových soutěží.

Cenu Grand Prix Talent letošního Zlatého středníku převzal Milan Říský. Bývalý novinář, současný uznávaný fotograf, ale především vedoucí oddělení PR a marketingu ve Studijní a vědecké knihovně Plzeňského kraje boří nejen zažitá klišé o knihovnících a knihomolech, ale zejména o tom, která témata patří do komunikace knihoven. Stojí za projektem true crime cyklu Plzeňské zločiny, který pravidelně plnil studijní halu knihovny. Známé místní kriminální případy představovali veřejnosti dva vyšetřovatelé a poutavým způsobem přibližovali svou každodenní práci. Výsledkem byla nejen zaplněná knihovna, ale i obrovský dosah na sociálních sítích, pokrytí zejména v regionálních médiích a vydaná kniha true crime stories kriminalisty Františka Müllera.

Projektem roku se stala kampaň České televize k nedělnímu televiznímu prime time seriálu Smysl pro tumor. Seriál doprovodila intenzivní preventivní a osvěta k problematice onkologických onemocnění. Zahrnovala spotové kampaně neziskových organizací, podcastovou sérii, edukační videa, komunikaci na sociálních sítích, zpravodajské a redakční vstupy i speciální merch.

Ocenění Nejlepší agentura získal již podruhé v řadě tým Svengali Communications. Za jejich práci hovoří téměř čtyři desítky ocenění za posledních tři roky, včetně světového prvenství na World Public Relations and Communication Awards i právě aktuálně obhájený titul pro Agenturu roku. 

Cena Grand Prix Měření efektivity byla udělena projektu Effaclar Speed Run od La Roche-Posay – L’Oréal Group ve spolupráci s agenturou Good Game. V roce 2023 vydala dermokosmetická značka Effaclar nový produkt DUO+M s extrémně rychlými účinky – už do 8 hodin dokáže uživateli viditelně pomoci s akné. Spolu s herním influencerem Dodem vytvořili vlastní mapu ve hře Fortnite, které dominovala jeho obří hlava. Hráčům dali za úkol Doda co nejrychleji zbavit akné. Výsledkem byl nárůst prodejů tohoto produktu o 485 % oproti předchozí kampani. Právě měření efektivity je klíčové pro úspěšnost všech projektů, proto byla tato speciální cena letos ve Zlatém středníku představena a na data u projektů se bude dávat stále větší důraz i v budoucím ročníku.

Projekty zapojené do soutěže Zlatý středník hodnotilo celkem 18 porot složených ze 124 profesionálů z jednotlivých oblastí, které jsou součástí oboru public relations, marketingu a audiovizuální tvorby.

PR Klub se mění na ASCOPA

Letošní ročník Zlatého středníku byl zároveň poslední, který se konal pod hlavičkou PR Klubu. Největší české sdružení profesionálů v oblasti komunikace rozhodlo o rebrandingu a nově ponese název Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností – ASCOPA (Association of Strategic Communication and Public Affairs). Vyjadřuje tím posun směrem, který lépe odpovídá zaměření organizace i šíři členské základny. S tím se pojí i role, kterou chce ASCOPA zastávat při reprezentaci oboru PR a public affairs, jeho dalším rozvoji a kultivaci, a zdůrazňování jeho strategické role pro management firem, stejně jako pro vedení veřejných a neziskových organizací.

“Změnou PR Klubu na ASCOPA sjednocujeme název organizace s tím, co ve skutečnosti děláme a čím jsme. „Klubovost“ už nereflektovala ani naše aktivity, ani potřeby oboru a našich členů. Sdružujeme, vzděláváme, inspirujeme a podporujeme své členy. Budujeme reputaci oboru, pomáháme zvyšovat jeho standardy a vysvětlujeme jeho přínosy a hodnotu. Naším cílem je dále posilovat vnímání public relations jako komplexního komunikačního oboru, který je nedílnou součástí nejvyššího managementu a jeho rozhodování,” říká Pavel Vlček, předseda Výkonného výboru.