PRAHA 23. září – Každá čtvrtá česká firma generuje alespoň část svých tržeb v on-line prostředí. Celkově přitom on-line tržby tvoří 30 % všech tržeb českých firem, to je největší podíl v EU, vyplývá z nejnovějších dat Eurostatu. Polovina českých firem působí na sociálních sítích.
- 25 % českých firem umí prodávat on-line, zpravidla přes vlastní web
- 30 % obratu českých firem je z on-line prostředí, to je největší podíl v EU
- Na sociálních sítích je každá druhá česká firma
Své služby či produkty prodává on-line jen 25 % ze všech českých firem. České firmy v tomto směru patří v Evropě k průměru, průměr celé Evropské unie činí 23 %. „V čem ale české firmy vynikají je to, jak velký podíl tržeb se jim daří generovat v on-line prostředí, v tomto směru jsou obecně české firmy evropskou jedničkou,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů on-line marketingu v České republice.
České firmy tak v on-line prostředí generují 30 % svých tržeb, uvádí nejnovější studie Eurostatu. „Ty firmy, které v on-line prostředí prodávají, chtějí být i maximálně efektivní. Pracují s klienty, zajímají se o jejich potřeby, pravidelně s nimi komunikují celou řadou kanálů. Proto je on-line prodej efektivní a vytváří podstatnou část tržeb celých odvětví. A s pokračující transformací a digitalizací podíl tržeb z on-line prostředí dále poroste,“ dodává Tomáš Čupr.
V průměru za celou EU firmy v on-line prostředí generují jen 18 % tržeb, před 10 lety to bylo jen 13 %. Kromě českých firem patří mezi nejúspěšnější i ty dánské a irské, které on-line produkují 29, resp. 28 % tržeb. Naopak nejvíce zaostávají balkánské státy.
Při on-line prodeji přitom firmy nejčastěji spoléhají na vlastní webové stránky nebo aplikace. „Roste ale i obliba internetových tržišť a agregátorů, právě jejich význam se bude otevírat i do budoucnosti a umožní větší vstup do on-line prostředí i malým firmám, které se zatím bojí složité logistiky a vysokých nákladů na rozvoj on-line prostředí. Za několik let už internetová tržiště budou tvořit většinu on-line tržeb,“ očekává Tomáš Čupr.
„V našem portfoliu máme e-shopy, které generují i 25-30 % celkových tržeb z e-mail marketingu,“ uvádí Ladislav Hrbáček, CEO Leadhubu. „Firmy, které chtějí své tržby nadále zvyšovat, musí vytěžit všechny dostupné kanály. Díky platformovým řešením mají dnes i malé eshopy přístup k integrovaným nástrojům pro email marketing, jako je Leadhub, které jim pomáhají automatizovat a efektivně řešit komplexní marketingové strategie. To zahrnuje například i zvýšení retence zákazníků.“
České firmy zatím, poměrně překvapivě, ani naplno nevyužívají potenciál sociálních sítí. Na sítích je aktivní jen 53 % českých firem. Zatímco velké korporace význam sociálních sítí nepodceňují a jsou na nich přítomny v 87 % případů, malé a střední firmy tam často chybějí, využívá je jen polovina z nich.
„V drtivé většině firmy míří na hlavní sociální sítě, multimediální prostory typu Youtube či Instagramu využívá jen zhruba třetina firem. A vlastní firemní blog má jen každá 10. společnost. To se musí změnit, pokud firmy budou chtít zasáhnout generaci Y a mladší, tak Facebook opravdu není cesta,“ přidává Tomáš Čupr.
Podobný rozdíl v chování velkých korporací a menších firem je i u on-line meetingů. Zatímco 95 % velkých společností on-line schůzky využívá, tak v sektoru SME je to pouze polovina firem.
Ruku v ruce s růstem on-line aktivit podle něj musí jít i bezpečnost. V loňském roce 22 % firem prodávajících v on-line prostředí zaznamenalo nějaký bezpečnostní problém – nefunkční web, ztrátu či únik dat. „Řada firem v oblasti IT bezpečnosti zatím poměrně spí, vystačí si jen s přístupem přes heslo bez dalších bezpečnostních prvků. To se musí změnit,“ dodává Tomáš Čupr.
O PPC Profits
PPC Profits a její sesterská SEO Consult patří mezi přední on-line marketingové agentury v ČR. Na trhu působí 16 let, s on-line kampaněmi a správou webů pomohla stovkám malých a středních firem, e-shopů i velkých brandů. Spravuje roční marketingové budgety v řádu vyšších desítek milionů korun.