Praha, 26. září 2023 – Mezinárodní den kávy je skvělou příležitostí oslavit jeden z nejoblíbenějších nápojů na světě. Díky své bohaté historii, nezaměnitelné chuti a rozmanitosti je káva neodmyslitelnou součástí každodenního života milionů lidí. Ročně se proto po celém světě vypije několik miliard šálků kávy. Ať už si rádi vychutnáte klasické espresso, cappuccino nebo trendové ready-to-drink kávy, tento den nabízí dokonalou příležitost ponořit se hlouběji do tajů tohoto jedinečného nápoje.
Káva je druhou nejvíce obchodovanou komoditou na světě a není divu, že se ročně vypije více než 2 miliardy šálků po celém světě. V Evropě se průměrná spotřeba kávy pohybuje kolem 5,5 kilogramů na osobu za rok, což z nás Evropanů činí jedny z největších konzumentů kávy na světě. I v České republice se káva stala běžnou součástí našeho každodenního života – průměrný Čech si vychutná až 3,5 šálku denně. Není pochyb o tom, že káva je pro mnohé z nás nepostradatelným zdrojem energie a chvílí klidu během rušného dne.
Kapka voňavé historie
Historie kávy sahá až do 9. století, kdy byla objevena v Etiopii. Podle legendy si pastevci všimli, že jejich stáda koz byla po konzumaci kávových bobů plná energie, a tak plody kávovníku sami vyzkoušeli. Díky tomuto účinku se káva stala nedílnou součástí kultur po celém světě. Dnes se pije v mnoha podobách – od tradičního espressa přes krémová cappuccina až po moderní ledové kávy, které se těší oblibě mezi milovníky rychlého osvěžení.
Slovo káva údajně pochází z arabského slova qahwa, v překladu “víno” nebo “nápoj,” protože káva byla považována za stimulant, podobně jako víno. S tím, jak se káva rozšířila do Evropy, přizpůsobilo se slovo i místním jazykům. Druhá teorie uvádí, že slovo „káva“ je odvozeno od etiopského názvu regionu Caffa, odkud údajně kávovník pochází.
Doušek na zdraví
Mnozí si myslí, že silnější chuť znamená více kofeinu, ale ve skutečnosti je tomu naopak. Kupříkladu espresso, ačkoli má intenzivní chuť, obsahuje méně kofeinu než filtrovaná káva. Studie ukazují, že mírná konzumace kávy může mít pozitivní vliv na zdraví, přičemž pomáhá snižovat riziko některých chronických onemocnění, jako je diabetes 2. typu nebo Parkinsonova choroba.
Kromě zdravotních benefitů je káva také silným stimulantem, který pomáhá zlepšovat soustředění a bdělost, což je jeden z hlavních důvodů, proč se stala tak oblíbenou po celém světě.
Potravina a důvod k rozvodu
Káva původně nebyla určena k pití, ale k jídlu. Některé africké kmeny míchaly kávové bobule se zvířecím tukem, které pak jedly. V jiných kulturách je káva zase spojena s tradicemi. Například v Turecku v 16. století se žena mohla nechat rozvést se svým manželem, pokud jí nedopřál dostatečné množství kávy. Populární Americano zase vzniklo během druhé světové války, kdy americkým vojákům přišlo italské espresso moc silné, a tak ho ředili teplou vodou. A pokud si rádi dáváte kávu bez kofeinu, tak je dobré vědět, že i tato káva ve skutečnosti obsahuje asi 0,3 % kofeinu.
Trendy současnosti
S rychlejším stylem života roste i poptávka po pohodlných a chutných řešeních, jak si dopřát kávu rychle během dne. Ready-to-drink ledové kávy jsou stále populárnější nejen díky své jednoduché přípravě, ale i široké škále chutí, kterou oslovují jak milovníky klasiky, tak ty, kteří rádi experimentují. V poslední době proto pozorujeme rychlý růst poptávky po hotových kávových nápojích.
Produktový tip
Dobrým příkladem jsou produkty HELL ICE COFFEE předního evropského výrobce HELL ENERGY, do jehož sortimentu patří jak klasické kávové nápoje, jako Cappuccino, Espresso či Latte, tak i unikátní příchutě, například Salted Caramel nebo Coconut, které nápoji dodávají nádech exotiky. Ledové kávy HELL ICE COFFEE obsahují výtažky kávy arabica a jsou vyrobené bez konzervantů a umělých barviv.
O společnosti HELL ENERGY
Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.