Cebia: Stočené je každé třetí auto, v průměru o 110 000 km. Jak nenaletět?

Podle nejnovějších statistik společnosti Cebia má zhruba každé třetí auto, které klienti u Cebia prověřují, stočený tachometr, přičemž průměrné stočení činí přibližně 110 000 kilometrů. Direct auto, specializující se na prodej prověřených vozidel, se ve spolupráci s Cebií snaží edukovat veřejnost, jak rozpoznat podvodné ojetiny a minimalizovat rizika při nákupu.

Nárůst počtu vozidel se stočeným tachometrem je přisuzován špatné ekonomické situaci domácností a jejich neochotě slevit ze svých požadavků. Podvodní prodejci toho využívají a nabízejí vozidla “na míru”, kde stáčejí kilometry na požadovanou hodnotu a uměle omlazují vozy. Kupující tak často netuší, že se stali obětí podvodu.

 “V době pandemie a po začátku konfliktu na Ukrajině se podíl aut se stočeným tachometrem mírně zvýšil. Bylo to způsobeno zdražováním vozidel a snahou zákazníků pořídit si vůz za cenu před pandemií. Od té doby narostla průměrná cena ojetého auta o 26 %, tedy o 60 000 Kč,” uvádí Barbora Minksová, ředitelka marketingu a komunikace společnosti Cebia. 

Podle ní vyšší zisky na ojetinách vedly k tomu, že vzrostla aktivita organizovaných skupin, které dovážejí auta ze zahraničí a před evidenční kontrolou jim stáčejí kilometry.

Nejčastěji postižené modely a podvody 

Podvody se stočenými tachometry se nejčastěji týkají nejprodávanějších vozidel, zejména Škody Octavia, Volkswagenu Passat a BMW řady 5. Maximální zaznamenané stočení bylo 760 000 km u vozu Škoda Fabia. 

Nejspolehlivějším způsobem, jak se těmto podvodům vyhnout, je kontrola historie vozidla prostřednictvím specializovaných služeb. “Bohužel podvodní prodejci někdy falšují i naše výpisy. Kupující by si měli pravost výpisu ověřit zdarma na webu Cebia, což mnoho z nich bohužel neudělá,” varuje Minksová.

Bezpečný nákup u Direct auto 

Direct auto nabízí řešení pro ty, kteří chtějí mít při koupi ojetého vozu jistotu. Všechna jejich vozidla procházejí důkladnou kontrolou, zahrnující kompletní prověření systémem Cebia. To poskytuje nejen základní údaje o vozidle, ale zahrnuje i záznamy o najetých kilometrech, haváriích a poškozeních, servisní historii, inzeráty, kontrolu stáří i původu vozu. 

Auta jsou také podrobena technické inspekci od odborníků Direct auto, kteří navrhují plánované servisní úkony na období 1–2 let. Díky těmto informacím zákazník rámcově ví, jaké náklady ho v budoucnu čekají. “Zákazníci si mohou vybírat vůz nejen podle atraktivní kupní ceny, ale také s ohledem na jeho životní cyklus. Díky detailní prohlídce a plánovaným servisním úkonům mají lepší kontrolu nad budoucími výdaji,” říká Jáchym Knedlhans, podporovatel z Direct auto. 

Pokud zákazník zjistí, že mu vůz nevyhovuje nebo si nákup rozmyslí, má možnost jej do 3 dnů bez jakýchkoliv poplatků vrátit a dále má možnost zdarma auto do 14 dnů vyměnit.

Rady, jak se vyhnout koupi vozidla se stočeným tachometrem

  1. Prověřte historii vozidla: Využijte služby jako Cebia k ověření minulosti vozu. Ověřte si pravost získaných dokumentů přímo na webu poskytovatele. 
  2. Důkladná technická prohlídka: Nechte si vozidlo zkontrolovat nezávislým odborníkem nebo v autorizovaném servisu.
  3. Pozor na podezřele nízkou cenu: Příliš nízká cena může být signálem skrytých problémů.
  4. Nakupujte u ověřených prodejců: Vyberte si prodejce s dobrými recenzemi a transparentním přístupem.
  5. Kontrola dokumentace: Pečlivě si prohlédněte servisní knížku, faktury a další doklady k vozidlu. 

 

O Direct auto 

Společnost Direct auto vzniklo v roce 2021 patří do skupiny firem Direct family, která zahrnuje Direct pojišťovnu, Fidoo, Direct auto a Birne. Celá skupina má obrat ve výši více než 5 miliard korun a obsluhuje 450 tisíc zákazníků. Direct auto je prodejcem ojetých a nových aut včetně autorizovaného servisu na 8 značek. Do portfolia služeb patří také flexibilní operativní leasing Birne. Klienti mohou využít služby Direct auta a Birne na 7 pobočkách.